arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

چیت چیان: وزارت نیرو مشکل مالی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمید چیت‌چیان صبح امروز در نشستی با استاندار و معاونان استاندار و نمایندگان مجلس آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: وقتی طرح خط اول انتقال آب زرینه‌رود به تبریز اجرا شد کشور هیچ تجربه انتقال آب به این صورت و در این ابعاد را نداشت و در نتیجه طبیعی بود که طرح با ضعف‌هایی مواجه شود که ترک خوردگی لوله بتنی و نشت آب از جمله آنها بود.

وی افزود: پروژه خط دوم انتقال آب که از 8 سال پیش در مسیر اجرا و فاینانس قرار دارد در واقع یک ضریب اطمینان بالاتری برای انتقال همان مقدار آب است نه بیشتر تا اینکه بتوانیم در صورت آسیب خط اول از خط دوم برای انتقال آب به تبریز استفاده کنیم.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز 2.5 میلیون نفر جمعیت شهرستان تبریز و همچنین کل صنایع از طریق این خط لوله اول انجام می‌گیرد که اگر چند روز از خط خارج شود پاسخ به نیاز آبی این جمعیت غیرممکن خواهد بود و بر همین اساس احداث خط دوم به معنای دوبرابر کردن آب انتقالی نیست؛ بلکه بالا بردن ضریب اطمینان انتقال آب است.

تمام تلاش دولت برای فراهم آوری زمینه فعالیت بخش خصوصی است

وزیر نیرو گفت: پیک مصرف برق کشور از 40 هزار مگاوات به 45 هزار و 300 مگاوات رسیده است و بیش از 5 هزار مگاوات ظرفیت عملی اضافه نیاز داریم که رقم بالایی است و به دست دولت به تنهایی انجام شدنی نیست.

چیت‌چیان اظهار کرد: تمام تلاش وزارت نیرو این است که زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند و از توانمندی‌های این بخش بهره گیرد چرا که اعتبارات و امکانات دولتی کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند و کارها را به بن بست می‌رساند.

وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی از لحاظ به‌کارگیری توانمندی بخش خصوصی زمینه‌های مساعدی دارد و برای تسهیل امور تمام اختیارات مورد نیاز را به مدیران استان تفویض می‌کنیم و مدیری را می‌پسندیم که جلوتر از ستاد وزارت نیرو حرکت و با استفاده از ظرفیت‌های استان راه‌های جدید را پیدا کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در مقطع کنونی از حیث منابع مالی در بودجه عمومی بسیار در مضیقه هستیم؛ با این حال در قانون بودجه سال 92 مکانیسم‌هایی تعریف شده بود که بتوانیم قراردادهای متقابل VIP و BOT منعقد کنیم که در حوزه برق در بودجه سال 93 در تبصره 11 بند ح مجددا ساز و کار تکرار و بندی اضافه شد که دست ما را باز خواهد کرد که به طور موثر از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای پیشبرد ماموریت‌های صنعتی استفاده نماییم.

عقد قرارداد 12 هزار میلیاردی در زمینه سوخت‌های فسیلی

چیت چیان اضافه کرد: وزارت نیرو در نظر دارد به میزان 12 هزار میلیارد تومان قرارداد در زمینه‌هایی که صرفه‌جویی سوخت‌های فسیلی را به همراه داشته باشد منعقد کند و در این زمینه با سه هزار و 700 مگاوات نیروگاه تحت فشار و 940 مگاوات نیروگاه‌های تجدید شونده قرارداد منعقد شده است.

وی گفت: در بند دوم تبصره قانونگذار به وزارت نیرو اجازه داده است تا در زمینه آب و فاضلاب به میزان 10 میلیارد دلار به صورت VIP و BOT قرارداد امضا کند و یا مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صادر نماید که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان 17 نوع فعالیت را در چارچوب این بند قرار داد.

وزیر نیرو اظهار کرد: در نظر داریم امسال 720 مجتمع روستایی را در سراسر کشور به مناقصه بگذاریم تا بخش خصوصی در احداث و سرمایه‌گذاری این مجتمع‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به قیمت تمام شده عادلانه و سود عادلانه به مردم بفروشد.

منبع: فارس
برچسب ها: فسیلی ، فاضلاب ، بودجه ، ستاد
نظرات بینندگان