arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

روحانی و رقبایش در قاب عکاسان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نمایشگاه گروهی عکس عکاسان ایسنا از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نگارخانه صبا افتتاح شد و استاندار تهران قول‌هایی برای تبدیل شدن این عکس‌ها به کتاب به عکاسان ایسنا داد.

 مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عصر دیروز، شنبه 24 خرداد ماه، با حضور مرتضی بانک (معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری)، احمد مسجدجامعی (رییس شورای شهر تهران)، سید حسن هاشمی (استاندار تهران)، سعید پورعلی (سرپرست خبرگزاری ایسنا)، مسعود زنده‌روح کرمانی (رییس انجمن عکاسان ایران) و عکاسان و هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: بازسازی و بازیادآوری خاطرات انتخابات ریاست جمهوری با برگزاری این نمایشگاه به خوبی به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه نشان دهنده هنر و فکر عمیق نهفته در دل هنرمندان است که ارائه و عرضه شده است. آنچه که از این نمایشگاه می‌توان فهمید این است که مردم همیشه در صحنه حضور دارند و آن‌هایی را که اهداف و آرمان‌های آن‌ها را در جامعه پیاده می‌کند، انتخاب می‌کند.

او افزود: برگزاری این نمایشگاه برای من بسیار ارزنده است. از ایسنا و استانداری تهران برای برگزاری این رویداد هنری سپاسگزاری می‌کنم. خوشحالم که استاندار تهران در بازدیدی که از ایسنا داشت ایده برپایی نمایشگاه عکس عکاسان ایسنا را پذیرفت. امروز 24 خرداد است و امیدوارم تا 24 مرداد این نمایشگاه شهر به شهر برای مردم نمایش داده شود.

بانک همچنین عنوان کرد: برپایی این نمایشگاه باعث می‌شود مردم یادشان بیاید چه هنری را در سال حماسه سیاسی و اقتصادی پدید آوردند.

او در ادامه درباره حفظ آرشیو بزرگ عکس‌های رویدادهای اینچنینی گفت: بهترین راه برای حفظ این مجموعه ارزشمند تبدیل آن‌ها به کتاب است. پیشنهاد من به دوستان این است که با هنر و همت خود این مجموعه را به کتاب تبدیل کنند تا علاقه‌مندان بتوانند از آن استفاده کنند. خود نهاد و همچنین کتابخانه ملی هم مشتاق استفاده از آن است. در ضمن بد نیست برنامه‌ریزی کنیم و به چند اثر برتر از این عکس‌ها جایزه‌ای بدهیم.

در بخش دیگری از افتتاحیه این نمایشگاه سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، درباره برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: بهترین روش برای زنده کردن خاطرات عکس است. عکس خاطرات گذشته را در ذهن انسان زنده می‌کند. در بازدیدی که از خبرگزاری ایسنا داشتم دوستان ایده برپایی این نمایشگاه را مطرح کردند و من هم از آن استقبال کردم. جا دارد از همه عکاسان خوبی که این لحظه‌های ناب را شکار کرده‌اند و به صورت زیبا به نمایش گذاشته‌اند تشکر کنم. کاری که امیدوارم در قالب یک کتاب در تاریخ ملت ما ماندگار بماند.

او افزود: البته در ابتدا پیشنهاد من این بود که نمایشگاهی از عکس‌های ایسنا، ایرنا و فارس به صورت مشترک برگزار شود که متأسفانه به دلایلی امکان‌پذیر نشد اما با توجه به اینکه ابتکار اصلی برای ایسنا بود، نمایشگاه را از عکس‌های عکاسان ایسنا برپا کردیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به سیاست دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: سیاست دولت تدبیر و امید سیاست استانی نیست بلکه کشوری است. بهترین فرصت برای ارزیابی عملکرد دولت در هفته دولت است. در یک سالی که از روی کار آمدن دولت می‌گذرد می‌توان به میزان تحقق وعده‌ها رسید. در این زمان پیشرفت‌هایی مانند کاهش تورم، ثبات اقتصادی، ثبات قیمت ارز، شروع مذاکرات 1+5 و تسهیل روابط خارجی را شاهد بودیم.

مسعود زنده‌روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران نیز درباره برپایی این نمایشگاه گفت: هم چیدمان، هم قاب‌ها خیلی حرفه‌ای است و نمایشگاه خوبی را شاهد هستیم. البته با توجه به سایز بزرگ عکس‌ها بهتر بود تعداد آن‌ها کمتر از این می‌بود. اما در کل بچه‌ها خیلی خوب پوشش داده‌اند.

او افزود: بخشی از کار عکاسی خبری این است که رویدادی را که در یک لحظه اتفاق افتاده است تبدیل به مستندی برای سال‌های بعد کنند. حالا که یک سال است از انتخابات گذشته خیلی چیزها از یادمان رفته است و این عکس‌ها می‌تواند آن‌ها را دوباره زنده کند. شاید 30 سال دیگر این عکس‌ها جذابیت بیشتری برای ما داشته باشند. هر چه زمان بگذرد تأثیرگذاری آن‌ها بیشتر می‌شود. عکاسان ایسنا خیلی خوب سعی کرده‌اند که هم فضا را داشته باشند و هم عکس‌های خوبی بگیرند. خیلی از این تصویرها در تاریخ عکاسی ماندگار خواهد شد.

زنده‌روح خاطر نشان کرد: شاید دو-سه سال دیگر برای دیدن این عکس‌ها تشنه‌تر باشیم. اعتقاد دارم نشر این عکس‌ها به صورت کتاب بهترین راه نگهداری آن‌هاست و هیچ چیز به اندازه کتاب در ماندگاری آن‌ها و دیده شدنشان تأثیر ندارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان