arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
تحلیل عبدالله شهبازی از اتفاقات روزهای اخیر در عراق:

دیگر داعش «لولوی هراسناک» روزهای قبل نیست

از بعد از ظهر جمعه، ۱۳ ژوئن، با اعلام فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، مرجع نامدار شیعیان و چهره دینی- سیاسی مورد احترام اهل سنت، چهره تحولات عراق به سرعت دگرگون شد. دیگر داعش «لولوی هراسناک» روزهای قبل نیست. اینک، بسیاری از تحلیل‌گران و تصمیم‌سازان آمریکا و ایران دریافته‌اند که ماجرای داعش نه تحرک گروهکی تروریستی، با نیروی محدود شش هزار نفره، بلکه سناریویی گسترده است با اهداف مشخص و خطرناک در منطقه و جهان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عبدالله شهبازی معتقد است، دیگر داعش «لولوی هراسناک» روزهای قبل نیست.

به گزارش «انتخاب» ؛ وی طی یادداشتی با اشاره به دعوت آیت الله سیستانی ، می نویسد: از بعد از ظهر جمعه، ۱۳ ژوئن، با اعلام فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، مرجع نامدار شیعیان و چهره دینی- سیاسی مورد احترام اهل سنت، چهره تحولات عراق به سرعت دگرگون شد. دیگر داعش «لولوی هراسناک» روزهای قبل نیست. اینک، بسیاری از تحلیل‌گران و تصمیم‌سازان آمریکا و ایران دریافته‌اند که ماجرای داعش نه تحرک گروهکی تروریستی، با نیروی محدود شش هزار نفره، بلکه سناریویی گسترده است با اهداف مشخص و خطرناک در منطقه و جهان.

متن کامل این یادداشت در ادامه می آید:

در ۲۸ مه ۲۰۱۴، اوباما در سخنرانی آکادمی نظامی وست پوینت، دکترین جدید سیاست خارجی آمریکا را اعلام کرد. این دکترین مبتنی با پایان دادن به ماجراجویی‌های نظامی در خارج و تمرکز فعالیت دولت بر حل بحران‌های داخلی بود. «دکترین اوباما» پایان «دکترین جرج بوش» تلقی شد که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دورانی تاریخی و سرشار از جنگ و تعارض را بنام «مبارزه با تروریسم» رقم زد. «دکترین اوباما» اعتراض شدید نئوکان‌ها و تمامی محافل نظامی‌گرا و جنگ‌طلب را برانگیخت.

در ۱۰ ژوئن، ۱۲ روز پس از سخنان اوباما، داعش در اقدامی غافلگیرکننده شهر دو میلیون نفری موصل را به سادگی اشغال کرد و عملیات خود را به سوی بغداد گسترش داد. تا سحرگاه جمعه، ۱۳ ژوئن، فضای هراسناکی پدید آمد.

حوادث دیروز صورت مسئله را بکلی دگرگون کرد. مشخص شد که ماجرا طرحی سازمان‌یافته و گسترده و دارای پشتوانه مالی عظیم برای ساقط کردن دولت انتخابی عراق بوده است که در پوشش داعش آغاز شد. در این طرح، اعضای متنفذ سابق حزب بعث و افسران نظامی و مأموران و مخبران اطلاعاتی و گارد ریاست‌جمهوری صدام و سران قبایل وفادار به صدام، در کنار دولتمردان خودفروخته بغداد، نقش اصلی ایفا کردند. این توطئه با پول سعودی و شبکه مخفی سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل (موساد) و بریتانیا (ام. آی. سیکس)، که از دیرباز دارای نفوذ فراوان در عراق بوده‌اند و حمایت سیاسی نئوکان‌های آمریکایی و چهره‌های سرشناسی چون تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، انجام گرفت. سیمون هندرسن در فارین پالیسی ۱۳ ژوئن، در مقاله‌ «نبرد عراق جنگ سعودی با ایران است»، نوشت: عملیات داعش در عراق شبیه تاکتیک‌های غافلگیرکننده بندر بن سلطان [رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان] است ولی مدرکی در دست نیست.

عصر پنجشنبه، ۱۲ ژوئن، که بنظر می‌رسید داعش به زودی بغداد را فتح خواهد کرد، سه چهره اصلی مخالف اوباما حملات سنگینی را آغاز کردند. سناتور جان مک‌کین گفت: «ما با فاجعه مواجهیم… عدم توفیق ما در نگه داشتن نیروی نظامی در عراق… علت این فاجعه است و متأسفانه آن چه بیش از همه از آن می‌ترسیدیم اتفاق افتاد. این در تناقض است با همه سخنان رئیس‌جمهور در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۲ که گفت می‌خواهد به جنگ پایان بدهد. این یکی از بدترین تهدیدها برای امنیت ملّی ماست از زمان پایان جنگ سرد.» مک‌کین خواستار برکناری تمامی اعضای تیم امنیت ملّی اوباما و بازگشت ژنرال پترائوس به قدرت شد. سناتور لیندزی گراهام گفت: «آنچه امروز در پنتاگون [درباره عراق] شنیدم تا حد مرگ مرا ترساند. عراق تکه‌پاره شده. بعد از عراق نوبت افغانستان است.» و سخنان جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان، تندتر از سایرین بود. بینر گفت: «ایالات متحده در عراق منافع حیاتی داشته و خواهد داشت… ولی رئیس‌جمهور خارج کردن نیروهای نظامی را [از عراق و افغانستان] بعنوان دستاورد مهم سیاست خارجی‌اش جشن گرفت… تروریست‌ها در حال پیشروی هستند و به ۱۰۰ مایلی بغداد رسیده‌اند، ولی رئیس‌جمهور کجاست؟ در خواب بعد از ظهر است؟»

سخنان ۱۱:۵۰ صبح جمعه ۱۳ ژوئن اوباما درباره عراق، که پس از جلسه با تیم امنیت ملّی او انجام گرفت، پاسخ محکمی به این غائله بود. اوباما اعلام کرد به هیچ عنوان به عراق نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد و مردم آمریکا را درگیر مسائلی چون گذشته نخواهد کرد.

از بعد از ظهر جمعه، ۱۳ ژوئن، با اعلام فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، مرجع نامدار شیعیان و چهره دینی- سیاسی مورد احترام اهل سنت، چهره تحولات عراق به سرعت دگرگون شد. دیگر داعش «لولوی هراسناک» روزهای قبل نیست. اینک، بسیاری از تحلیل‌گران و تصمیم‌سازان آمریکا و ایران دریافته‌اند که ماجرای داعش نه تحرک گروهکی تروریستی، با نیروی محدود شش هزار نفره، بلکه سناریویی گسترده است با اهداف مشخص و خطرناک در منطقه و جهان.

حوادث سه روز اخیر عراق سوّمین توطئه تغییر حکومت‌های برآمده از انتخابات دمکراتیک در یک سال گذشته است: اوّل ساقط کردن دولت محمد مرسی در مصر، دوّم ساقط کردن دولت ویکتور یانوکوویچ در اوکراین، و اینک تلاش برای ساقط کردن دولت نوری مالکی در عراق.

بنظر می‌رسد، طراحان نقشه اخیر در عراق به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند؛ نه موفق شدند از طریق مترسک داعش و با تبلیغات و جنگ روانی سنگین «جنگ سوّم عراق» را پدید آورند و «دکترین بوش» را اعاده کنند، و نه موفق شدند حکومت انتخابی عراق را ساقط کنند. اکنون، داعش و شورشیان متحد با داعش مانده‌اند و نیروی مردمی مسلح عراق که هر لحظه بر شمار آنان افزوده می‌شود. گمان نمی‌رود داعش و حامیان و متحدانش در این جنگ برنده باشند.

* عبدالله شهبازی
نظرات بینندگان