arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

امکان توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری

در تازه‌ترین اظهارنظر یک عضو شورای شهر تهران درمورد آخرین وضعیت راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در پایتخت گفته است: اتوبوس‌های برقی از سال 94 وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند و کم‌هزینه‌تر از سایر اتوبوس‌ها هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به برنامه ورود موتورسیکلت‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل لیزینگ بانک شهر را عامل واگذاری این موتورها عنوان کرد و از برنامه دولت برای توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعلی خبر داد.

به گزارش انتخاب، حسینی گفت: به منظور کاهش آلودگی هوا 6 برنامه کلی تعریف شده و بیش از 30 پروژه در این راستا به طور موازی درحال اجراست که شامل رسیدگی به وضعیت خودروهای دیزلی، خودروهای شرکت اتوبوسرانی، اتوبوس برقی، تاکسی هیبریدی، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی و ... است.

 او در تشریح وضعیت آلودگی هوای تهران در سال 92 گفت: در سال گذشته 44 درصد روزهای سال سالم یا ناسالم بود و تنها 3 روز هوای پاک داشتیم از آن جمله در دی سال گذشته 29 روز هوای آلوده داشتیم که نشان می‌دهد وضعیت آلودگی هوای تهران از حالت بحرانی نیز گذشته است. حسینی درباره سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعلی به ازای هر کیلومتر پیمایش مسیر حدود 18 گرم آلودگی تولید می‌کنند که رقم قابل ملاحظه‌ای است این درحالی است که یک خودروی استاندارد یورو 2 که تازه از کارخانه خارج شده باشد کمتر از 3 گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کند البته ما موتورسیکلت‌هایی را هم تست کرده‌ایم که تا حدود 26- 27 گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کنند که مقدار زیادی از آن مونواکسیدکربن است که موتوری که تا این حد آلایندگی دارد حتما دچار بدسوزی است و ذرات معلق هم تولید می‌کند. او اضافه کرد: اندازه ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلت‌ها ریزتر از خودروهاست و تا عمق ریه نفوذ می‌کند و برای شهروندان خطرات جانی به همراه دارد. حسینی گفت: طبق آمار ما حدود یک میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در مرکز شهر تردد می‌کنند که این وسیله برای عده‌ای وسیله جابه‌جایی و برای بعضی وسیله امرار معاش است.

 این موتورسیکلت‌ها همه کاربراتوری هستند و به‌دلیل تنظیم نبودن نسبت سوخت و هوای آنها که به سرعت به‌هم می‌خورد آلایندگی زیادی دارند و هیچ فیلتر کاهش آلایندگی نیز ندارند. او گفت: ‌همچنین آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها دوبرابر خودروهاست و علاوه بر آلایندگی، ایجاد تصادف، جرائم و سایر آسیب‌های جانبی را می‌کند. فارس نوشت؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تأکید کرد: برنامه شهرداری حذف تدریجی موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های پاک است . این درحالی است که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر بازگشت اتوبوس‌های برقی به پایتخت هم منتشر شده است.

 در تازه‌ترین اظهارنظر یک عضو شورای شهر تهران درمورد آخرین وضعیت راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در پایتخت گفته است: اتوبوس‌های برقی از سال 94 وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند و کم‌هزینه‌تر از سایر اتوبوس‌ها هستند. ابوالفضل قناعتی اظهار کرده است: در سال‌های گذشته این سیستم وجود داشت به‌طوری که خطوط اتوبوس برقی در بخشی از شهر تهران با استفاده از کابل و ستون در نظر گرفته شده بود که این مساله منظر شهری را به هم زده بود. مهر نوشت؛ او ادامه داده است: اکنون ما به‌دنبال راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی به شکل گذشته نیستیم بلکه به دنبال سیستم موتورهای هیبریدی هستیم که به‌عنوان نمونه 200 کیلومتر مسافت را با برق طی می‌کند و پس از اینکه باتری تمام شد در ایستگاه‌هایی که تعریف می‌شود انرژی خود را باز می‌یابد.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان