arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

قلیان‌سراها مملو از جوانان شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویست و نوزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌‌ریاست حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد با حضور 196 تن از وکلای ملت برگزار شد.

به گزارش تابناک، پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح جامع کاداستر کشور، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی در مورد طرح اصلاح مواد (1) ، (6) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور و  گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد رد طرح بازنشسته‌کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می‌نمایند.

در ادامه جلسه علنی امروز آیاتی از قرآن کریم تلاوت و ترجمه آن قرائت شد و در ادامه اسامی تأخیرکنندگان جلسه علنی امروز قرائت شد؛ براین اساس محمد اسماعیل‌نیا نماینده مردم کاشمر، سیدمحمد بیاتیان نماینده مردم بیجار، عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان، دخیل‌عباس زارع‌زاده نماینده مردم مهریز، علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران، محمدتقی توکلی نماینده مردم الیگودرز، یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده، عباس قائدرحمت نماینده مردم درود و ازنا، علی کائیدی نماینده مردم پلدختر، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و محمدعلی مددی نماینده مردم میانه از نمایندگان متأخر جلسه علنی امروز بودند.

**سازمان جغرافیای نیروهای مسلح موظف به عکسبرداری و تهیه نقشه شد

پس از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح جامع کاداستر کشور را مورد بررسی قرار دادند و ماده 10 این طرح را به تصویب رساندند.

براساس مصوبه مجلس در ماده 10 این طرح سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مکلف شدند به موجب درخواست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به عکسبرداری و تهیه نقشه موردنیاز براساس مقیاس‌ها و استانداردهای لازم اقدام کنند.

بهارستان‌نشینان همچنین در تبصره این ماده سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح را مکلف کردند عکس‌ها و نقشه‌های املاک و اماکن نیروهای مسلح و مناطق مرزی را با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه کند. انتشار اطلاعات نظامی و امنیتی در نقشه‌های ثبتی بدون موافقت مراجع ذیربط ممنوع است.

وکلای ملت در این جلسه همچنین بند 6 ماده یک طرح مذکور که در زمان بررسی این ماده به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع شده بود را مورد بررسی قرار دادند.

در این بند اصطلاح دستگاه که در طرح جامع کاداستر به کار رفته تعریف می‌شود که براین اساس دستگاه‌ها عبارتند از کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و دستگاه‌های موضوع مواد 2، 3، 4 و 5 قانون محاسبات عمومی کشور.

 دستگاه‌های موضوع مواد 2، 3، 4 و 5 قانون محاسبات عمومی کشور به ترتیب شامل وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شرکت‌های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی می‌شود.

دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشور نیز شامل تمام وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و تابعه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی منابع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی است.

**اسناد"مالکیت حدنگار"جایگزین اسناد"مالکیت دفترچه‌ای" می‌شود

در ادامه مواد دیگری از طرح جامع کاداستر کشور مورد بررسی و تصویب قرار گرفت

براساس مصوبه مجلس در ماده 11 این طرح، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شد ظرف مدت 5 سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تمامی اسناد مالکیت دفترچه‌ای را به اسناد مالکیت حدنگار تبدیل کند و برای این منظور تمامی دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای اعم از دستگاه‌ها و اشخاص خصوصی مکلف‌ هستند در زمان‌بندی مشخصی که در هر منطقه به وسیله سازمان اعلام می‌شود، سند خود را به سازمان ارائه نمایند.

وکلای ملت در تبصره این ماده مقرر کردند پس از اتمام مهلت 5 ساله مذکور و در صورت عدم مراجعه دستگاه‌های مجاز به ارائه خدمات مرتبط با اسناد مالکیت، به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای نمی‌باشد.

نمایندگان مجلس در ماده 12 نیز مصوب کردند چنانچه ملک دارای سند رسمی مالکیت به نام متقاضی باشد و اطلاعات مندرج در درخواست و اسناد پیوست آن با اطلاعات نظام جامع یکسان بوده و مغایرتی نداشته و درخواست معارضی نیز در مالکیت حدود اربعه یا حدود متعلق به ملک از سوی غیر واصل نشده باشد، سند مالکیت حدنگار برای آن ملک صادر می‌شود.

**مجلس نحوه حل اختلاف مالکان اراضی را تعیین کرد

همچنین وکلای ملت در ماده 9 این طرح تمامی دستگاه‌ها را مکلف کردند تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی کاربری، نام بهره‌بردار و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه نموده و جهت صدور سند حدنگار در اختیار سازمان قرار دهند.

بهارستان‌نشینان در ماده 13 این طرح مقرر کردند، در مواردی که اسناد مالکیت موجود با اطلاعات و نقشه‌های کاداستر مغایرت داشته باشد و این امر ناشی از اشتباهات ثبتی بوده و خللی به حقوق همجواران وارد نکند، هیئت نظارت ثبت استان با رعایت موازین قانونی و با اخذ توضیح از ذینفع و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مجری طرح حدنگار (کاداستر) در شهرستان مربوط نسبت به موضوع رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می‌کنند، رأی صادر شده قطعی است.

طبق مصوبه مجلس در تبصره این ماده، در صورتی که مغایرت مذکور در این ماده موجب کاهش حقوق صاحب سند شود و اعتراض نداشته باشد، مطابق ماده 12 عمل می‌شود و در استان‌هایی که ایجاد شعبه یا شعب دیگر از هیئت نظارت ضرورت دارد، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک آن شعبه یا شعب را با همان ترکیب اعضا و اختیارات تأسیس می‌کند.

در صورت ضرورت با پیشنهاد رئیس‌ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تصویب رئیس قوه قضائیه شعبه یا شعب دیگری از شورای عالی ثبت با همان ترکیب اعضا و اختیارات ایجاد می‌شود و یکی از مدیران کل مسلط به امور ثبتی با حکم رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جایگزین معاون املاک یا اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک در شعب جدید آن شورا می‌شود.

به موجب مصوبه مجلس در ماده 14 نیز، هرگاه بین مالکان مجاور در مورد مساحت، حدود و حقوق املاک مندرج در سند اختلاف باشد، در صورتی که با یکدیگر به صورت رسمی مصالحه کنند، می‌توانند درخواست خود را به اداره ثبت اسناد و املاک تسلیم کنند و اداره مذکور نیز پس از تنظیم صورت مجلس اصلاحی، مکلف به ثبت اصلاحات در نظام جامع و صدور اسناد جدید است.

طبق تبصره این ماده، در مواردی که بین مالکان، محجور یا ورشکسته‌ای باشد، تنظیم صورتجلسه اصلاحی و ثبت در نظام جامع و صدور سند جدید منوط به صدور حکم قطعی از دادگاه است.

نمایندگان مقرر کردند در صورتی که ملک ثبت شده در بازداشت یا رهن بوده یا ممنوع‌المعامله باشد، اجرای حکم این ماده منوط به موافقت رسمی ذینفع است.

طبق تبصره دیگر این ماده نیز مقرر شد در مواردی که برای ملک، معارضی وجود داشته یا بین مالکان مجاور در مورد مساحت، حدود و حقوق املاک اختلاف باشد و با یکدیگر به توافق نرسند، صدور سند حدنگار تا وصول حکم قطعی مرجع صالح، متوقف می‌شود.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس حسن خسته‌بند نماینده مردم بندرانزلی در مجلس، هدایت‌الله میر مرادزهی نماینده مردم سراوان در مجلس، سید هاشم بنی‌هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس، محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس و قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

در نظام ظالمانه جهان کنونی، زورمدارانی به تفسیر خود حقوق بشر را تعریف می‌کنند

حسن خسته‌بند نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان‌دستور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشور، اظهار داشت: برخلاف عده‌ای که خوشبینانه مذاکره هسته‌ای را راه‌حل پایان کارشکنی غربی‌ها می‌دانند، بحث هسته‌ای نقطه پایان تقابل غرب با ملت ما نیست و یقینا دخالت آنها در امور داخلی ما پایان‌پذیر نخواهد بود چرا که دشمنی آنها ریشه‌ای و با آرمان‌های ملت مسلمان ما است.

وی ادامه داد:  و از یک سو جنایات تکفیری‌ها و حامیان آنها در عراق، بحرین، عربستان سعودی و یمن چشم‌پوشی می‌کنند و از سوی دیگر به سرکوب فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی یاری می‌رساند.

نماینده مردم بندرانزلی افزود: باید چه انتظاری داشت که حقوق ملت ما براساس خواست صحنه‌گردانان این نظام مبتنی بر زور و فساد به رسمیت شناخته شود. یقینا در شرایط حاضر مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری تمام توجه ما باید معطوف به توان داخلی و استعداد جوانان باشد، زیرا استقلال مسیری جز خودکفایی و خوداتکایی نخواهد داشت.

خسته‌بند گفت: آقای رئیس‌جمهور؛ به فریاد بیکاران بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برسید؛ آنچه امروز بیش از هر چیز برای جوانان اولویت دارد معیشت و اشتغال برای جوانان است که می‌تواند مانع از معضلاتی مانند طلاق باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: توجه به اقتصاد مقاومتی باید در سرلوحه عملکرد و برنامه‌های دولت قرار گیرد و مطمئنا در این راستا اصلاح جدی عملکرد بانک‌ها به عنوان بازوان اقتصادی که بیشترین مانع محسوب می‌شود باید اولین اقدام باشد چرا که تا وقتی بانک‌ها سرمایه خود را به سمت تولید سوق ندهند و همچنان مشغول بازار خرید و فروش ملک باشند و تسهیلات خود را با شروط فراوان و تضامین سنگین به عنوان نوشدارو در اختیار مردم قرار دهند، ما شاهد تحقق شکوفایی اقتصادی نخواهیم بود.

نماینده مردم بندرانزلی ادامه داد: اصرار بر خام‌فروشی در اقتصاد مقاومتی جایگاهی ندارد و باید از فرصتی که تحریم‌ها در اختیار ما قرار داده است، استفاده بهینه را ببریم و این میسر نیست مگر به فرموده مقام معظم رهبری با عزم ملی و مدیریت جهادی.

خسته‌بند خطاب به رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور بداند کسانی که در فتنه 88 در مقابل نظام ایستاده و قصد براندازی نظام و خوش‌خدمتی به استکبار و صهیونیست‌ها را داشتند نباید داعیه‌دار مقام و منصب باشند و ایستادن مقابل زیاده‌خواهی این عده معدود افراطی حتما حمایت مردم را در پی خواهد داشت چرا که مردم با خواست این عده پای صندوق رای حاضر نشده و رئیس جمهور خود را انتخاب نکردند.

وی افزود : آیا استفاده از سران فتنه در استان‌ها و شهرها آشتی در سطح جامعه است؟ این آشتی در سطح جامعه است یا آتش در جامعه؟

نماینده مردم بندرانزلی یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور نگذارید که از محبوبیت شما در سطح جامعه سوءاستفاده کنند و خود را عامل پیروزی شما معرفی کنند و دورخیز برای انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری و این بار با شیوه جدید فتنه‌ای دیگر کامل‌تر از مجلس ششم را در سر دارد غافل از اینکه شورای نگهبان هوشیارتر از همیشه به تکلیف شرعی و قانونی خود عمل کرده و با کسی مسامحه نمی‌کند.

**بنی‌هاشمی: وهابیت ساخته مکاران انگلیسی است

سیدهاشم بنی‌هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور و در صحن علنی مجلس، گفت: امروز جهان در التهاب داشتن آرامش برای رهایی از ظلم و ستم‌ها و تجاوزات که توسط قدرت‌ها و اشخاص شیطانی قرار دارد، می‌سوزد؛ جنگ و خونریزی و ستم‌هایی در لباس نفاق ظاهر شده و طلبه و خانواده‌اش را در عراق سر می‌برند و در لباس دفاع از اسلام ستم‌ها روا می‌دارند.

وی ادامه داد: وهابیت که ساخته مکاران انگلیسی است هم‌اکنون در آتش‌افروزی در منطقه و شرارت فتوای شیطانی را برای غارت و کشتار مسلمان‌ها صادر می‌کنند و آمریکا در پشت این صحنه‌ها است و نقش‌آفرینی می‌کند.

نماینده مردم مشهد افزود: عراق و سوریه در فتنه‌های اسرائیلی و تکفیری در آتش می‌سوزند و ایران اسلامی که مسیر تعالی خود را با ظهور انقلاب اسلامی طی می‌کند به نقطه امید و وحدت مسلمانان در همه جهان است. ما در این مسیر به وحدت و همدلی نیاز داریم. همان‌طور که امام‌خمینی(ره) رمز پیروزی و موفقیت ما را وحدت می‌دانستند، امروز هم ولی‌امر مسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همان اتحاد و وحدت را گوشزد می‌کنند و در مقابل با دشمنان دفاع و مقاومت را در مشی مبارزات ملت قرار داده‌اند.

بنی‌هاشمی گفت: اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و فرهنگ موضوعی است که همه مردم اعم از فرد و خانواده، مدیر و مسئول و دانش‌آموز و دانشجو و استاد و همه آحاد جامعه برمی‌گردد، زیرا که در فضای فرهنگی برخواسته از شعور و آگاهی و تکیه بر آموزه‌های قرآن و تعالیم اسلام است که می‌توان مدیریتی را ساماندهی کرد که اقتصاد مقاومتی را به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه نمی‌توان اقتصادی را مقاومتی نامید که از ظرفیت‌های نیروی انسانی و انگیزه‌های خودباوری و خلاقیت به دور باشد، اظهار داشت: هیچ‌گاه نمی‌توان اقتصادی را مقاومتی نامید که از کارهای بزرگ هراس داشت و کارهای کوچک را نیز بی‌اعتبار دانست و برای انجام آن نتوان از توان و نیروی انسانی استفاده کرد؛ هیچ‌گاه نمی‌توان اقتصادی را مقاومتی دانست که کشاورز در تولیدات محصولات خود نگران فروش محصول و هزینه خود باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس خاطرنشان کرد: ما باید در استفاده از فرصت‌های فراهم شده برای یک اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر و تکیه بر توانمندی‌های نیروی انسانی و دانشمندان و جوانان خود و معادن و ظرفیت‌های نفتی و تجریبات ارزشمند فراهم شده و آب و خاک و خورشید و ظرفیت‌های خالی شرکت‌ها و کارخانجات در برنامه هماهنگ با مدیریت جهادی و تقسیم کار در حرکت پرشتاب و مدبرانه خود از فراز و نشیب‌های پیچ و خم تاریخی عبور کنیم.

**احمدی لاشکی: قلیان‌سراها مملو از جوانان شده است

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به تحولات اخیر منطقه اظهار داشت: گروهک تروریستی داعش پس از شکست سخت در سوریه در مناطق شمال و غرب عراق اقدامات ضدانسانی خویش را با دولت و ملت عراق آغاز کرده است، گروهکی است که زاییده تفکر افراطی‌گری مطلق است که نه‌تنها علیه مسلمانان شیعه و سنی است، بلکه تهدیدی است که به شکل بدی اقدام به فجایع ضدانسانی می‌کند و با پوشش آن در قالب فیلم و عکس به تبلیغ می‌پردازد.

وی ادامه داد: بر همه دول فرض است که با برخورد جدی و عملیاتی با این قبیل تفکرات، گروهک‌ها و حامیان پشت پرده آنها موجبات نجات بشریت را فراهم سازد، اما این روزها معنای این را می‌فهمید و حتی اگر به اوضاع عراق، سوریه، یمن، لبنان و دیگران بنگرید می‌فهمید که امنیت را نیروی نظامی تضمین نمی‌کند، بلکه امنیت را ولایت فقیه تضمین می‌کند و تازه درک می‌کنیم که چرا امام خمینی (ره) فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.

نماینده مردم نوشهر در مجلس خطاب به دولت گفت: اما دولت محترم؛ بنا دارم امروز از جوانان بگویم و بگویم که این قشر خیلی مظلوم واقع شده‌اند و در لابه‌لای مسائل سیاسی گم شده‌اند و بگویم سهم حدود 25 میلیون نفری آنها در نظر گرفته نشده است و فقط شعار جوان‌باوری و جوان یاوری داده‌ایم، اما در عمل اینگونه نبوده‌ایم.

احمدی لاشکی اظهار داشت: مصاحبه‌ها و سمینارهای فراوانی داشته‌ایم، اما نتیجه فقط به یک جمله ختم شد؛ مشکلات جوانان، ازدواج، اشتغال و مسکن و راه‌حل فقط وام؛ آیا این جوان‌یاوری است؟

وی گفت: مردان 20 تا 34 ساله کشورمان 12 میلیون و 70 هزار نفر هستند، هرگز ازدواج نکرده‌ها 5 میلیون و 570 هزار نفر، زنان 15 تا 29 ساله 11 میلیون و 790 هزار نفر، زنان هرگز ازدواج نکرده 5 میلیون 670 هزار نفر هستند. آری آمارها از روند افزایشی افراد مجرد خبر می‌دهد و امروز 4 میلیون نفر تاخیرکنندگان در ازدواج داریم.

نماینده مردم نوشهر در مجلس ادامه داد: پسران بالای 35 سال و دختران بالای 27 سال زیاد هستند؛ علت چیست؟ سونامی 8.5 میلیونی بیکاران تا چند سال آینده موضوع مهم بیکاری را از حوزه اجتماعی به حوزه امنیتی خواهد کشاند. نرخ بیکاری جوانان امروز به مرز هشدار رسیده است.

احمدی لاشکی با اشاره به آمارهای شیوع اعتیاد در کشور گفت: شیوع اعتیاد 2.65 درصدی یعنی یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد رسمی ثبت شده که 58 درصد آنها زیر 34 سال هستند علت آن چیست؟  قلیان‌سراها امروز مملو از جوانان است و بسیاری از آنها در نوبت خدمات‌گیری قرار می‌گیرند؛ براساس آمار سال 92 چرا عامل طلاق افزایش غیرقابل باوری دارد و 70 درصد طلاق‌ها  زیر 28 سال اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: متاسفانه 77 درصد افرادی که طلاق گرفته‌اند از وام ازدواج هم استفاده کرده‌اند؛ آیا وقت آن نرسیده است که بگوییم ادغام سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش و جوانان یعنی ظلم مضاعف به جوانان؛ مگر چه تعداد از جوانان در ورزش نقش‌آفرین هستند که باید اول نام ورزش باشد بعد جوانان.

نماینده مردم نوشهر در مجلس خاطرنشان کرد: چرا حق جوانان در لابه‌لای مسابقات جهانی فوتبال و والیبال گم شده است و وزیر ورزش و جوانان نیز به مثابه همه ملت ایران پیگیری نتایج مسابقات جهانی برزیل، کشتی و سایر رشته‌های ورزشی در جای‌جای جهان است که بسیار خوب است اما به چه قیمتی؛ به آن اندازه که فرصتی برای فکر کردن به درد جوانان نیز نباشد؟

**موسوی: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخلی است

در ادامه تذکرات شفاهی نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شد.

 داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر نیرو، گفت: چرا از اعطای حق‌آبه قانونی استان قزوین در حالی که در پشت سد طالقان به اندازه کافی آب ذخیره شده مضایقه می‌شود؟

وی افزود: چرا به فریاد کشاورزان و باغداران استان قزوین که همه هستی آنان در معرض نابودی است، رسیدگی نمی‌شود؟ امروز به دلیل عدم توجه به حق مسلم مردم استان بسیاری از شهرستان‌ها مانند قزوین، البرز و آبیک علاوه بر آب کشاورزی، در تأمین آب شرب نیز با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

نماینده مردم قزوین در مجلس در تذکر دیگری خطاب به وزیر کشور، گفت: با متوقف کردن بحث تقسیمات کشوری، بسیاری از روستاها، شهرها و بخش‌ها را از ارتقاء محروم کردند. در حال حاضر شهر محمدیه با جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر و اقبالیه نیز با جمعیتی در حدود 80 هزار نفر هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند. مردم به متوقف کردن اجرای طرح تقسیمات کشوری معترض هستند و آن را مغایر با عدالت می‌دانند.

عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در مجلس در نشست علنی امروز پارلمان در تذکر شفاهی، ضمن محکومیت قتل‌عام مردم مسلمان عراق توسط تروریست‌های داعش،گفت: از رؤسای سه قوه می‌خواهم تا به مشکلات گرانی و دریاچه ارومیه رسیدگی کنند.

وی افزود: از رئیس جمهورمی‌خواهم برای رفع مشکل حق‌التدریسی‌ها، پیش‌دبستانی‌ها، شرکتی‌های آموزش و پرورش و استخدام آنها مساعدت لازم را انجام دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در تذکر به وزیر راه و شهرسازی، گفت: از وزیر راه می‌خواهم تا مشکلات راه روستایی حوزه انتخابیه اینجانب را رفع کند.

فتاحی در پایان از صندوق بازنشستگی و بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست تا مشکل هزینه درمانی جانبازان و بازنشستگان را رفع کند.

حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی نماینده مغان در مجلس نیز در نشست علنی امروز مجلس در تذکر شفاهی، گفت: متأسفانه در این فصل از سال در بخشی از شهرستان مغان باعث جاری شدن سیل شده که بر این اساس به 19 روستا و تأسیسات زیربنایی، راه‌های ارتباطی، مزارع و باغات خسارت‌های بسیاری وارد کرده است.

وی در ادامه افزود: وقوع سیل در شهرستان مغان در گذشته نیز به وفور انجام شده که بارها این موضوع به وزارت کشور و دولت منعکس شده اما تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

نماینده مردم مغان در مجلس، تأکید کرد: برای التیام درد خانواده‌هایی که در سیل شهرستان مغان متحمل خسارت‌های بی شمار شده‌اند، باید دولت به جبران زیان‌ها بپردازد.

وی با یادآوری نارضایتی کشاورزان از قیمت خرید گندم  در زمان برداشت آن در شرایط کنونی که کشور با خشکسالی مواجه است گفت: چرا مسئولان از خرید گندم با رطوبت بالای 12 درصد خودداری می‌کنند؟

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: عدم خرید گندم با رطوبت بالای 12 درصد موجب نارضایتی و متحمل شدن کشاورزان به ضرر و زیان های بی شمار شده است.

موسوی با بیان اینکه لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخلی است، گفت: زمانی که از تولیدات داخلی استقبالی نشود بی شک تحقق اقتصاد مقاومتی رخ نخواهد داد.

حسین نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود، ضمن محکومیت اقدامات تروریستی داعش، گفت: به ابرقدرت‌ها،‌ مزدوران، آدم‌کش‌ها و تروریست‌های بی‌رحم اعلام می‌کنیم که مجلس و دولت در حمایت از عتبات از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

وی در ادامه، هفته جهاد کشاورزی را به جهادگران عرصه کار و تولید و سنگرسازان بی‌سنگر دوران دفاع مقدس تبریک و در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور گفت: 3 ماه از سال‌جاری گذشته اما هنوز توافق‌نامه طرح‌های عمرانی مبادله نشده است.

نماینده مردم بابل در مجلس اضافه کرد: در حالی که در فصل کار پیمانکاران قرار داریم، اما مهندسان، پیمانکاران و جوانان جویای کار در بلاتکلیفی به سر می‌برند، بنابراین انتظار داریم با توجه به ابلاغ بودجه سال‌جاری در اسفند سال گذشته،‌ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اقدامات جدی‌تری به عمل آورد.

نیازآذری در ادامه خطاب به وزیر تعاون، گفت: انتظار داریم وی نسبت به اجرای طرح بیمارستان تأمین اجتماعی شهر بابل و همچنین احداث درمانگاه شبانه‌روزی شهر امیرکلا که زمین آن از سوی مردم اهدا شده، اقدام کند.

حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم کوهرنگ در مجلس در نشست علنی امروز مجلس در تذکری شفاهی ضمت تقدیر از سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به استان چهارمحال بختیاری، گفت: از معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز تقاضا دارم که مصوبات این سفر را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه پیشتر مقرر شد که 40درصد از اعتبارات تا پایان خرداد به همه استان‌ها تخصیص یابد، افزود: تا به حال به استان چهارمحال و بختیاری یک ریال هم پرداخت نشده،  از این رو شایسته است که با فوریت منابع مالی طرح‌های این استان تأمین شود.

نماینده مردم کوهرنگ در مجلس در ادامه ضمن تشکر از رئیس صداوسیما، گفت: تقاضا دارم که در راه اندازی سیستم دیجیتال شهرستان کوهرنگ منطقه مشایخ و میان کوه تسریع به عمل آید.

عزیزی تأکید کرد: به تازگی وزیر ورزش گفته که از فضای ورزش برای شادی جوانان استفاده کنیم اما باید گفت که آقای وزیر گویا شما در رؤیا به سر می‌برید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بحث گازرسانی به منطقه میان کوه و دیناران در شهرستان اردل تقاضا دارم که با توجه به قطع بی رویه درختان بلوط وزیر نفت در گازرسانی به این منطقه تدابیر لازم را اتخاذ کند و مانع از تخریب محیط زیست شود.

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس در نشست علنی امروز خانه ملت در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: وام ازدواج جوانان باید جدی گرفته شود؛ کوتاهی وزیر اقتصاد و بانک‌های عامل در این باره مدیونیت روز قیامت را در پی خواهد داشت.

وی به هفته تجلیل از سربازان گمنام امام زمان(عج) اشاره کرد و افزود: ما وزارت اطلاعات قوی مستحکم، حساس به منافع نظام و مردم و نگران‌کننده دشمنان را می‌خواهیم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس در ادامه تصریح کرد: از جانب نمایندگان 5 استان به وزیر راه وشهرسازی در مورد راه‌آهن گرگان_، بجنورد_ مشهد، هشدار می‌دهم. توجه عملی وزیر راه و شهرسازی به تکمیل جاده بجنورد_ آشخانه و جنگل گلستان باید جدی گرفته شود.

جعفری در تذکر شفاهی به وزیر کشور، تأکید کرد: از وزیر کشور تقاضا دارم که دقت لازم در عادلانه بودن و قانون‌مند بودن تقسیمات کشوری و نیز توجه جدی به خواست مردم چناران و گریوان در مورد رفع مشکلات آنها را مدنظر قرار دهد.

**سوال 4 نماینده مجلس از 2 وزیر اعلام وصول شد

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.

براساس اعلام وی سوال ملی نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه از وزیر آموزش و پرورش درباره علت عدم استخدام معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی و عدم پرداخت مطالبات معلمان اعلام وصول شد.

این عضو هیئت رئیسه همچنین گفت: سوال ملی علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه از رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره علت تبعیض در اختصاص اعتبارات عمرانی، آموزشی و خدماتی در دانشگاه پیام‌نور اعلام وصول می‌شود.

سوال ملی کاظم جعفری نماینده بجنورد از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره علت ممانعت از حضور یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد دیگر سوالی بود که از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد.

صادقی همچنین اعلام کرد که سوال ملی حمید رسایی نماینده تهران از علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت عدم اصلاح روند صدور مجوز مجتمع‌های غیرانتفاعی اعلام وصول می‌شود.

**تقدیر نمایندگان مجلس از زحمات و خدمات سربازان گمنام وزارت اطلاعات

 152 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای از زحمات و خدمات سربازان گمنام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کردند.

متن کامل این بیانیه که از سوی ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

از صبح اولین روزی که مدال پرافتخار سرباز گمنام امام زمان (عج) در کلام دلنشین امام راحل بر سینه کارکنان خدوم و فداکار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نقش بست، گویی از تمام خدمات پنهان و آشکاری که تا قبل از تشکیل این وزارتخانه در نهادهای مختلف نظام مقدس اسلامی صورت گرفته بود، قدردانی شد.

سربازان گمنام امام زمان به اعتبار کلام امیر سخن حضرت علی‌ابن‌ابیطالب مصداق بارز "مجرور فی‌الارض و معروفون فی‌ السماء» می‌باشند که در عرصه‌های گوناگون و صحنه‌های مختلف از صبح اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی چشم در چشم و سینه به سینه دشمنان داخلی و خارجی در مبارزه شبانه‌روزی به نبرد پنهان مشغول شدند و در این مسیر به شوق وصال فرمانده خویش سر از پا نشناختند.

نبردی که در یک سوی آن جهانخواران زورگو و بی‌منطق و صاحب فناوری‌های گسترده روز قرار داشته و دارند و در دیگر سوی آن سربازان گمنامی که با تکیه بر باورهای عمیق اعتقادی و سرسپردگی به ولایت و رهبری همراه با اعتماد‌به‌نفس مثال‌زدنی مشغول کارزارند. خلعت سربازان گمنام افتخار بزرگی است که بر قامت کارکنان وزارت اطلاعات پوشانده شد تا در جریان آن در تمامی عرصه‌های نه تنها نام و نشانی نجویند که بنا بر ضرورت‌های موجود حتی در خانه و کاشانه خویش گمنام باشند.

**پایان جلسه علنی مجلس/جلسه بعدی، اول تیرماه

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی ریاست صحن علنی مجلس را برعهده داشت، به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی ساعت 8 صبح روز یکشنبه اول تیرماه برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان