arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
ادعای رویترز:

ایران به دنبال تمدید مذاکرات هسته ای/دیپلمات های غربی: تمدید مذاکرات تنها چند هفته خواهد بود

عباس عراقچی٬ عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان مذاکرات روز سه‌شنبه فضای گفت‌وگوها را مثبت و جدی ارزیابی کرد، اما گفت که همچنان فاصله زیادی تا دستیابی به توافق وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: منابع خبری احتمال می‌دهند ایران بخواهد مذاکرات اتمی برای دستیابی به توافق نهایی را تا بعد از ۲۰ ژوئیه و از طریق درخواست تمدید مهلت ادامه دهد. طرفین یکدیگر را دعوت به "واقع‌گرایی" کرده‌اند.

به گزارش «انتخاب»، ایران و شش قدرت جهانی مذاکرات اتمی را در وین٬ پایتخت اتریش روز سه‌شنبه  از سر گرفتند. هدف از این مذاکرات فراهم آوردن مقدمات دستیابی به توافق جامع نهایی‌بر سر پرونده اتمی ایران است. توافق موقت اولیه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ شکل گرفت.

طرفین در تلاش‌اند تا در موعد مقرر به توافق نهایی دست یابند. اگرچه این تاریخ می‌تواند تا شش ماه تمدید شود اما دست نیافتن به توافق در ژوئیه روند مذاکرات را با چالش‌های بیش‌تری رو به رو خواهد کرد و می‌تواند خاورمیانه‌ی درگیر تنش و ناآرامی را به مرز ناآرامی‌های بیش‌تری برساند.

این دور از مذاکرات قرار است تا روز جمعه که برابر است تا بیستم ژوئیه، در جریان باشد. عباس عراقچی٬ عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان مذاکرات روز سه‌شنبه فضای گفت‌وگوها را مثبت و جدی ارزیابی کرد، اما گفت که همچنان فاصله زیادی تا دستیابی به توافق وجود دارد.

بنا بر آن‌چه منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، احتمال آن‌که ایران در پی تمدید مهلت دستیابی به توافق نهایی بر آید رو به افزایش است. با این‌همه مقامات غربی اصرار دارند که در مذاکرات همچنان بر تاریخ ۲۰ ژوئیه تمرکز شود.

هر گونه تمدید مهلت توافق و مدت آن، نیازمند توافق همه طرف‌های درگیر است. به گفته یک دیپلمات غربی، اگر تمدیدی هم صورت گیرد تنها برای چند هفته خواهد بود.

به گفته وی اگر طرف‌های مذاکرات در مسیر دستیابی به توافق باشند به شش ماه مهلت بیش‌تر که حداکثر زمان تمدید است و در توافق اولیه به آن اشاره شده نیاز نیست. رویترز می‌نویسد برخی نیز اعتقاد دارند که صحبت از تمدید مهلت به آخرین روزها یا ساعات سپرده خواهد شد
نظرات بینندگان