arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳

واکنش مجلسی ها به عدم پرداخت وام ازدواج در سال93

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«وام ازدواج پرداخت نمی‌شود.»؛ این خبری بود که چند روز پیش از سوی محمدرضا شیخ زاده معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش وجوانان خراسان رضوی مطرح شد. 

بنا به گفته وی «در سال‌های 91 و 92، بانک‌ها در حوزه پرداخت وام ازدواج فعالیت خاصی نداشتند و در سال جاری نیز به دلیل عدم پیش‌بینی اعتبار برای پرداخت وام ازدواج در بودجه، وام ازدواج به جوانان پرداخت نمی‌شود. بنابراین وزارت ورزش و جوانان درصدد است از خیران ازدواج برای این منظور کمک بگیرد.»

شیخ زاده، وام ازدواج را مساله‌ای کارشناسی نشده، دانست و تاکید کرد«یکسان بودن مبلغ این وام برای همه اقشار منطقی نیست، زیرا هزینه‌های یک فرد روستایی و شهری برای ازدواج بسیار متفاوت است.»

این موضوع اما با واکنش منفی از سوی بهارستان نشینان روبرو شد و تعدادی از نمایندگان در تذکرات کتبی و شفاهی خود خطاب به وزیر اقتصاد از  عدم همکاری جدی و روان بانک‌های عامل در پرداخت وام ازدواج جوانان در کل کشور و توقف پرداخت وام به جوانان تذکر دادند. 

در همین راستا غلامرضا کاتب، سخنگوی کمسیون برنامه و بودجه و محاسبات،  با اشاره به عدم تخصیص بودجه به وام ازدواج در سال 93 گفت: برای وام ازدواج بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرند،این وام به صورت وام قرض الحسنه‌ای است که بانک مرکزی از منابعی که در اختیارش هست در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد.

سخنگوی کمسیون برنامه و بودجه و محاسبات اضافه کرد: بانک مرکزی مشخص می‌کند که کدام بانک‌ها و چه میزان می‌توانند بودجه پرداخت کنند. منابع قرض الحسنه مشخص‌اند. بانک‌ها اعتبار برای وام‌های قرض الحسنه دارند و از روی آن باید بپردازند.

کاتب با بیان اینکه بانک مرکزی از منابع قرض الحسنه‌ خود مشخص می‌کند تا بانک‌ها موظف به پرداخت وام ازدواج شوند، اظهار کرد: بانک‌ها نباید در زمینه پرداخت وام ازدواج مشکلی داشته باشند، البته از بانک مرکزی نپرسیدیم که چقدر نقدینگی دارد.

وی اولویت دریافت وام ازدواج برای افراد را شرایط ازدواج بیان کرد و گفت: از آمار کسانی که در سال 92 وام ازدواج گرفته‌اند، اطلاعی ندارم . آمار افرادی که در نوبت برای گرفتن وام ازدواج در سال 93 هستند را می‌توانید از بانک مرکزی پرسید.

سخنگوی کمسیون برنامه و بودجه و محاسبات، در رابطه با اظهار معاون امور فرهنگی خراسان درباره عدم اختصاص وام ازدواج در بودجه سال 93 اعلام کرد" این موضوع در قانون بودجه نیست، وام ازدواج در منابع بانکی مطرح است.

منبع: نامه نیوز
نظرات بینندگان