arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۵۸۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۳

تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت ریال از نگاه آیرش تایمز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه ایرلندی ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت اقتصادی ایران که برگرفته از مصاحبه با چند اقتصاددان ایرانی است، وضعیت اقتصادی کشورمان را رو به بهبود توصیف کرد.

 روزنامه آیریش تایمز در گزارش خود نوشته است: هیچ شکی نیست که بهبود بخش پولی، به توسعه اقتصادی ایران خواهد انجامید اما عوامل زیادی وجود دارد که نیازمند توجه دولت برای بهبود زمینه برای رشد اقتصادی است. کارشناسان و تحلیلگران معتقدند ایران پتانسیل رشد اقتصادی را دارد و نیروی بالای انسانی در کشور می تواند در مرکز توجهات قرار گیرد؛ در این صورت است که این امر می تواند سرعت توسعه اقتصادی را افزایش دهد.

این روزنامه در ادامه با نگاهی به تورم و آمار اقتصادی در دوره محمود احمدی نژاد تا یک سال فعالیت دوره حسن روحانی، در گفتگو با دو اقتصاددان ایرانی می نویسد: ایران در دولت روحانی در تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی است. تصویر «آیت الله خمینی» رهبر انقلاب اسلامی ایران از روی اسکناس ۵۰ هزار ریالی برابر با  ۱,۲۵ یورو به شما خیره شده است و در روی دیگر سمبل انرژی اتمی روی نقشه کشور دیده می شود که می تواند به خوبی پرونده هسته ای ایران را به گردش پول ارتباط داد. در صورتی که ۶ قدرت جهان با ایران به توافق جامع پیش از ۲۰ جولای دست یابند ارزش ریال بیشتر خواهد شد.

طبق گزارش صندوق بین المللی  پول، زمانی که "حسن روحانی” در سال گذشته بر سر کار آمد تورم به ۴۵ درصد رسیده بود. بزرگترین دستاورد او تاکنون کاهش ۱۶ درصدی این میزان بوده است اگرچه برخی کارشناسان معتقدند این آمار بسیار بالاتر از آن چیزی است که اعلام می شود. آقای روحانی در تاریخ ۲۴ خرداد گفت «سال گذشته قیمت مواد غذایی روزانه افزایش می یافت اما اکنون ماهانه گران می شود، این اسب به سرعت حرکت می کرد و ما او را مهار کردیم.»

به نوشته آیریش تایمز، دولت روحانی با یک دو راهی اقتصادی پر از سنگلاخ روبرو است که شامل وقوع همزمان رکود و تورم بالا است. "محمد خوش چهره” استاد اقتصاد در دانشگاه تهران در این باره می گوید «در این وضعیت راهکارهای اعمال شده برای کاهش تورم باعث افزایش بیکاری شده است. به گفته این استاد دانشگاه دولت به آرامی برای مقابله با تورم عمل می کند ولی برای معضل بیکاری کار زیادی انجام نداده است.»

این روزنامه ایرلندی در ادامه می نویسد: بیکاری در ایران به طور رسمی بین ۱۰ تا ۱۱ درصد است ولی این میزان با تغییرات روزانه در بیکاری تعریف جدیدی را به وجود آورده است. واردات بالا در دوره محمود احمدی نژاد باعث شده که بیکاری افزایش یابد. به گفته خوش چهره «ایران هم اکنون ۹۵ درصد چای، ۹۰ درصد روغن خوراکی و ۵۵ درصد گندم را از کشورهای خارجی وارد می کند. در صنعت نساجی ایران که دومین منبع کار بوده اکنون پارچه هایش از چین وارد می شود که دلیل اصلی بیکاری است.»

از سوی دیگر ذخایر انرژی ایران از بروز مشکلات بیشتر اقتصادی جلوگیری کرده است. ایران دارای دومین ذخایر گازی و چهارمین ذخایر نفتی در جهان است. صادرات به دلیل تحریم ها کاهش یافته است ولی این ذخایر برای حفظ توازن پرداختی ها کافی بوده است. ایران در انتظار برداشته شدن تحریم ها هستند. سعید لیلاز به عنوان اقتصاددان معتقد است: « کمتر از ۱۰ درصد مشکلات اقتصادی ما به خاطر تحریم هاست؛ اولین نشانه بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۷ یعنی پنج سال پیش از تحریم ها بروز کرد. رکود اقتصادی از تابستان ۲۰۱۱ دقیقا یک سال پیش از اعمال تحریم ها رخ داد.»

لیلاز می گوید که مدیریت غلط و فساد در دولت احمدی نژاد که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بروز کرد، دلیل اصلی مشکلات اقتصادی ایران است. در دولت احمدی نژاد سرمایه گذاری و تولید کاهش یافت. «رئیس جمهور پیشین خواستار تحریک تحریم های اقتصادی بود که این مسئله در سخنانش درباره هولوکاست نمایان بود. احمدی نژاد مسئول بزرگترین موج فساد در تاریخ خاورمیانه بود. آنها با ساختن یک پوشش میلیون ها دلار بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار را به هدر دادند.»

به نوشته آیریش تایمز، محمد خوش چهره نیز که در زمان کوتاهی مشاور احمدی نژاد بود می گوید وقتی دریافت رئیس جمهور پیشین غیرمنطقی فکر می کند از کار خود کناره گیری کرد. « احمدی نژاد تحریم ها را کاغذ پاره می خواند و من گفته بودم که این حرفی احمقانه است. اکنون مقامات این امر را درک کرده اند ولی دیگر خیلی دیر شده است.»

رسانه های ایرانی این روزها پر از داستان های نزدیکان دولت احمدی نژاد است. "بابک زنجانی” یکی از نزدیکان احمدی نژاد خود را «بسیجی اقتصادی» می خواند و یکبار در سرویس فارسی بی بی سی اعلام کرد که ۱۴ میلیارد دلار دارایی دارد. وزارت نفت می گوید زنجانی دو میلیارد دلار به این وزارتخانه بدهکار است.

یکی دیگر از متحدان احمدی نژاد معاون اول وی ” محمد رضا رحیمی” بود که به جرم ۲۷ خلاف اقتصادی متهم است که شامل اختلاس می شود. همچنین یک گزارش مجلس که اخیرا منتشر شد از ناپدید شدن ۱۵۰ میلیارد ریال در بنیاد شهید در دوره احمدی نژاد خبر داد.

وام های به تاخیر افتاده از رایج ترین فرم های فساد بود. در دوره اول ریاست احمدی نژاد بانک های ایرانی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار به صورت وام به دوستان و نزدیکان رئیس جمهور دادند. به گفته لیلاز «دولت با کم کردن نرخ سود و افزایش تورم با چاپ پول پس از چند سال باعث رشد نقدینگی در کشور شد. زمانی که تورم به ۲۵ یا ۳۰ درصد رسید، بازپرداخت وام پس از ۲۰ سال برای شما هزینه ای نخواهد داشت.»

به گفته لیلاز، دولت روحانی بهترین تیم اقتصادی را در تاریخ ایران دارد ولی اقتصاد در سال گذشته ۶ درصد کوچک شده است و آقای روحانی پذیرفته که نمی تواند امید بازگشت به رشد اقتصادی پیش از سال آتی را داشته باشد. « تنها راه دستیابی به رشد اقتصادی سرمایه و تکنولوژی تازه است. من نمی گویم اگر تحریم ها متوقف شود ما بیکاری نخواهیم داشت اما این مسئله می تواند به رشد اقتصادی ایران کمک کند. قدرت خرید طبقه کارگر در ایران ۴۰ درصد کمتر از سه سال گذشته شده است. این امر برای کارمندان دولتی ۵۰ درصد کمتر است. برای اشتغالزایی نیز ایران نیازمند ۶ درصد رشد سالانه اقتصادی است.»


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان