arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۳

گروه فشار دست از سر سینما برمی‌دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان سینمایی از سوی گروه های مختلف تحت فشار است، این را می توان از میان صحبت های روز گذشته ایوبی دریافت؛ «برخی از افراد شغل‌شان ایجاد نگرانی در دیگران است» فشارهایی که به نظر می رسد درصدد کاستن از قدرت دولت باشد.

حجت الله ایوبی ۸ ماه است که کار خود را به عنوان متولی سینمای ایران آغاز کرده و در این مدت بزرگترین اقدامی که انجام داده بازگشایی خانه سینما است. هر بار که تصمیمی می گیرد و یا گفت و گویی با یک رسانه انجام می دهد بار فشارها علیه او و سازمان سینمایی افزایش می یابد، آن گونه که قدرت عمل این نهاد را کاهش می دهد.

ایوبی در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران گفت: «برخی از افراد شغل‌شان ایجاد نگرانی در دیگران است و در این موارد چاره ای جز صحبت کردن، توضیح و تفسیر کردن ماجرا نیست و هر جا لازم باشد این توضیح و تبیین را ارائه خواهیم داد.» این سخن نشان از سیاست سازمان سینمایی در برابر برخی از فشارها دارد، سیاستی که بر اساس آن مدیران موظف می شوند با ایجاد هر ابهامی به ارائه توضیح و تبیین درباره عملکرد خود بپردازند.

ایوبی از همان ابتدای فعالیت از سوی گروه های تندرو مورد هجمه قرار گرفت. اولین فشارها با بازگشایی خانه سینما شکل گرفت و چند ماه بعد با انتشار خبری مبنی بر کمک ۱۰۰ میلیونی سازمان سینمایی برای انتقال جسد اعضای گروه موسیقی سگ های زرد فشارها شکلی تازه یافت. ایوبی از انتشار اخبار کذب از سوی برخی از رسانه ها گله می کند و می گوید این اتفاقات برای سازمان سینمایی بسیار هزینه بر بوده است آن چنان که زمان بسیاری را تاکنون برای رفع آن ها اختصاص داده اند. «متاسفانه برخی از افراد نگرانی هایی را برای سینمای ایران ایجاد کرده اند و دائما دارند به کار خود ادامه می دهند. اینها همان کسانی هستند که این فضای بدگمانی را در سینمای ایران ایجاد کرده و آسیب جدی را به سینمای ایران زدند. متاسفانه برخی از رسانه ها نیز اخبار غلطی را منتشر می کنند. اینکه شاهد انتشار برخی از اخبار این گروه در برخی رسانه ها هستیم و برخی رسانه ها دروغ می گویند و برخی اخبار کذب را منتشر می کنند، برای ما بسیار پرهزینه است. انتشار این اخبار باعث شد که ما بارها برای مجلس شورای اسلامی توضیح بدهیم. به عنوان مثال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان سینمایی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای انتقال اجساد ۲ جوان (اعضای گروه سگ های زرد) که در خارج از کشور کشته شده بودند، هزینه کرده است. این مساله باعث شد که ما زمان زیادی را صرف حل این مساله کنیم تا مشخص شود سازمان سینمایی چنین کاری را نکرده است.»

البته سازمان سینمایی تصمیم ندارد در برابر همه فشارها سکوت کند و به برخی از آن ها با اقدامات قانونی از جمله شکایت پاسخ خواهد داد. ایوبی در این باره تاکید کرد:«با این دروغ ها مقابله می کنیم و برای دفاع از سینمای ایران دست به اقدامات قانونی می زنیم.»

البته فشارهای موجود در عرصه سینما در برخی موارد موجب کاهش مقاومت رییس سازمان سینمایی شده است. همین چند روز پیش بود که ایوبی در مصاحبه ای با روزنامه صبا از اکران سه فیلم «عصبانی نیستم»، «قصه ها» و «خانه پدری» خبر داده بود و با انتشار این خبر، فشارها آغاز شد که چرا قرار است «فیلم های حامی فتنه» اکران شوند.

و بعد از این هجمه ها و فشارها، ایوبی در نشست بیان اهدافش گفت: «نباید فراموش کنیم که شورای نظارت و ارزشیابی از افراد شناخته شده نظام که همگی معتقد به آرمان های نظام و رهبری هستند، تشکیل شده و هرگز به فیلم های به تعبیر آقایان، حامی فتنه مجوز نمی دهند.» او تنها به اکران «عصبانی نیستم» اشاره کرده و گفت: «کارگردان با تعامل خوبی که داشته «عصبانی نیستم» را تبدیل به فیلمی اجتماعی کرده و در واقع از نظر شورای پروانه نمایش، «عصبانی نیستم» یک فیلم اجتماعی و غیر سیاسی است.»

او همچنان تاکید کرد که «سازمان سینمایی بنا ندارد تا فیلم هایی را که به مسائل سیاسی دامن می زنند، اکران کند.» در حالی که کارگردانان این فیلم ها امید بسیاری برای اکران فیلمشان در دولت جدید داشتند. این کاهش مقاومت رئیس سازمان سینمایی در برخی موارد تبدیل به تغییر وضعیت و به تبع آن تغییر رفتار شده است. رئیس سازمان سینمایی پیش از این اعتقاد داشت که عرصه تولید را باید تا آن جا که ممکن است به بخش خصوصی سپرد اما بخشی از صحبت های ایوبی در این نشست به تشریح وظیفه اصلی دولت در حمایت از صنعت سینما اختصاص داشت. «تجربه کشورهای سینمایی از غرب تا شرق نشان داده که دولت ها همواره کمک و پشتیبان سینما در عرصه تولید پخش و نمایش هستند. یکی از وظایف اصلی دولت ها حمایت از صنعت سینما است. به فراخور همین وظیفه در مدت زمان کوتاهی که در خدمت اهالی سینما بوده‌ایم، سعی کرده‌ایم حمایت های لازم را به انجام برسانیم ولی متاسفانه برخی از نگاه های بازدارنده این کمک را رانت خواری و یا ویژه خواری می نامند. نسبت دادن چنین صفت هایی نه در شأن سینمای ایران و نه در شأن اهالی سینما است.»

هر چند برخی نظرات حجت الله ایوبی تغییر کرده است اما وی به دنبال ایجاد تحولاتی در سینمای ایران است. شفاف سازی و قانونمند کردن حمایت های سازمان سینمایی، حذف سیستم چانه زنی برای دریافت پروانه ساخت و کارگاهی متشکل از کارشناسان و بازاریابان در عرصه بین الملل برای ارتقای سطح علمی مدیران دولتی و خصوصی در سطح بین المللی و اکران برخی از فیلم های پر حرف و حدیث مانند «خانه پدری» برای جمعی از روان شناسان و کارشناسان جهت ارزیابی از جمله این اقدامات است که امید می رود با وجود فشارهای بسیار سازمان سینمایی بتواند این اقدامات به انجام برساند.

در واقع سازمان سینمایی تلاش دارد به دور از هر گونه حاشیه روند تولید در سینمای ایران را تا آن جا که ممکن است قانونمند و شفاف کند و از سوی دیگر ارتباطی صمیمانه با سینماگران و اهالی رسانه داشته باشد. اما آیا نمایندگان گروه فشار تحمل این فضای شفاف را دارند؟ به نظر می رسد سازمان سینمایی همچنان در برابر این پرسش پاسخی ندارد و ترجیح می دهد در مواردی که ممکن است دردسرساز شود مانند اختلافات اندک مدیران زیر مجموعه از جمله فارابی با رئیس سازمان سینمایی و یا پرونده های حقوقی سازمان سینمایی سکوت کرده و مشکلات را به صورت درون گروهی برطرف کند.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان