arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۳

ظریف: جزییات مذاکرات خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش می‌شود/می‌دانستیم مشکلات از زمان نگارش توافق آغاز خواهد شد/روی خط قرمزها مذاکره و توافق نمی کنیم

جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، محمدجواد ظریف در این نشست در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و مسائل بین‌المللی و اوضاع عراق نکاتی را مطرح کرد و به سوالات بیش از 15 نفر از نمایندگان مجلس پاسخ داد.

او در بخشی از سخنانش با بیان این که تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا از نظر ما غیرقانونی، ظالمانه و خلاف عرف و حقوق بین‌الملل است تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران علاوه بر این که غیرقانونی است، نوعی مداخله در امور تجاری کشورها نیز محسوب می‌شود که این خود به لحاظ منطقی غیرقانونی است.

وزیر امور خارجه با بیان این که هدف از تحریم‌ها جدا کردن مردم از نظام بود که نتوانستند به این هدف خود برسند افزود: در فاصله 5 ماه و چند روزی که ازتوافق می‌گذرد توانستیم علاوه بر آزاد کردن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران از تشدید تحریم‌ها جلوگیری کنیم.

به نوشته ی خانه ملت، ظریف با بیان این که فشار بر ایران و تحریم‌های مجدد و بازگشت به وضعیت قبل از مذاکرات ‍‍ژنو برای غربی‌ها دیگر ممکن نیست گفت: توانستیم فضایی در سطح بین‌الملل ایجاد کنیم که حتی اگر مذاکرات هم به نتیجه نرسد آمریکا نتواند شرایط تحریم را مانند قبل اجرا کند.

وی با تأکید بر این که در مذاکرات بر این تأکید داریم که به هر قیمتی دنبال راه‌حل نباشیم افزود: برخی دشمنان ملت تلاش می‌کنند تا فشارها را تشدید کنند، اما امروز برای افکار عمومی دنیا مشخص شده که ملت ایران اهل تعامل و گفت‌وگو است اما زیر بار حرف زور نمی‌رود و بر اصول خود ایستادگی می‌کند.

ظریف خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران نمی‌توانند فضای سال قبل را بازسازی کنند و ما این را هم به آن‌ها گفته ایم که فکر نکنید می‌توانید شرایط تحریمی گذشته را علیه ایران اعمال کنید و خودشان نیز این واقعیت را می‌دانند.

رییس تیم مذاکراتی هسته‌ای ایران با بیان این که ما می‌دانستیم مشکلات از زمان نگارش توافق آغاز خواهد شد گفت: می‌دانیم که روی خط قرمزها نباید مذاکره و توافق کرد هر چند که آن‌ها بخواهند بر روی خط قرمزها مذاکره کنند.

وزیر امور خارجه گفت: ما به آن‌ها گفته‌ایم مشخص کنید که تحریم‌ها چگونه رفع خواهد شد و اگر قرار است بی‌اعتمادی باشد ما هم به غربی‌ها بی‌اعتمادیم.

او با تأکید بر این که مذاکرات بسیار سنگین بود و تمام وقت تیم مذاکره کننده هسته‌ای در سطوح مختلف صرف مذاکره با همتایان‌شان می‌شد افزود: آخرین دور مذاکره صبح پنج‌شنبه هفته گذشته شروع و 1:30 صبح جمعه تمام شد.

وزیر امور خارجه با بیان این که از دهم تا 29 تیرماه با 1+5 و اشتون در بروکسل وارد مذاکره خواهیم شد افزود: خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب مشخص می‌کنند و هرآن چه در مذاکرات بحث می‌شود با جزییات خدمت ایشان گزارش می‌شود و تیم مذاکره کننده خود را ملزم به اجرای دقیق سیاست‌های نظام و نقطه نظرات رهبری می‌داند.
نظرات بینندگان