arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۰۵ تير ۱۳۹۳

ظریف از 11 تیرماه در مذاکرات حضور دارد/ ادامه مذاکرات با قالب قبلی

افخم در پاسخ به سوال دیگر که آیا وزیر امور خارجه از ابتدا تا انتهای مذاکرات وین6 حضور دارد و اینکه گفته می‌شود «مذاکرات در بروکسل برگزار خواهد شد» نیز می‌گوید: «آقای ظریف از 11 تیرماه در مذاکرات حضور دارند و مذاکرات با همان قالب قبلی ادامه می‌یابد. فعلا برنامه این است که مذاکرات در وین شروع می‌شود اگر در طول مذاکره تصمیم جدیدی باشد در آن زمان اعلام می‌شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت‌خارجه ایران مثل دیگرجلسات سخنگویی مقابل خبرنگاران می‌ایستد تا به سوالات‌ متعدد آنها پاسخ دهد. سوالات اما بر محورهای مشابهی مانور می‌دهد: عراق، داعش، فعالیت تروریست‌ها در منطقه، زندانیان ایرانی در مالزی، مذاکرات هسته‌ای و توافق نهایی وین.

به گزارش انتخاب،  سالن سخنگویی وزارت‌خارجه در ساختمان شماره 9، قرار دارد؛ ساختمانی که پلکان ورودی‌اش مانند کاخ آناهیتای تخت‌جمشید به نقش سربازان هخامنشی سنگبری شده‌ است. اما سالن سخنگویی کمتر به خود تغییر می‌بیند، تریبونی ساده، پرده‌ای آبی لاجوردی که این‌دفعه تغییر کوچکی در آن ایجاد شده‌‌ است. نقشه بیضی‌شکل جهان، که گربه نیم‌خوابیده ایرانش با چراغ کوچکی نشاندار می‌شد، این‌بار جایش را به دو پرچم ایستاده ایران داده ‌بود. مرضیه افخم با شالی سیاه‌وسفید، زیر چادر، تا رسیدن به تریبون، سوژه عکاسان است تا او را در قابی متفاوت تصویر کنند. محتوای سخنانش همان‌طور که قابل حدس است همان مواضع پیشین است، محکومیت تروریسم، تاکید بر نقش مردم و مرجعیت در حل مساله داعش در عراق، هنوز مذاکره‌ای برای تعیین خسارت برای ماجرای سفارت انگلیس انجام نشده و البته محکومیت بوکوحرام در ربودن 60 دختر در نیجریه. اما پاسخ بقیه سوالات، پاسخی جز «پیگیری وزارت ‌خارجه ادامه ‌دارد» نیست؛ از موضوع زندانیان ایرانی در مالزی تا وضعیت تمدید ویزای دانشجویان ایرانی در نروژ.

 افخم از پیش‌بینی در مورد مذاکرات هسته‌ای و توافق نهایی نیز دوری می‌گزیند و می‌گوید: «هر زمانی که توافق صورت گیرد می‌توان در مورد آن صحبت کرد.»او در پاسخ به سوال «شرق» در مورد نمایندگی حسن قشقاوی از طرف وزارت‌خارجه در مورد پیگیری پرونده اموال بابک زنجانی در کشورهای دیگر نیز می‌گوید: «به‌تازگی نامه‌ای به وزارت خارجه درباره پیگیری وضعیت بابک زنجانی ارسال شده که از نظر ساختار اداری، معاونت پارلمانی مرتبط با این بحث‌هاست.

 البته این نامه جدید است و خبرسازی در این‌باره که وزارت خارجه در این مورد کاری انجام نمی‌دهد، دقیق نیست. قبل از وصول نامه نیز وزارت امور خارجه پیگیری‌ها را در نامه‌نگاری و ارتباط با سفارتخانه‌ها انجام داده است.»

افخم در پاسخ به سوال دیگر  که آیا وزیر امور خارجه از ابتدا تا انتهای مذاکرات وین6 حضور دارد و اینکه گفته می‌شود «مذاکرات در بروکسل برگزار خواهد شد» نیز می‌گوید: «آقای ظریف از 11 تیرماه در مذاکرات حضور دارند و مذاکرات با همان قالب قبلی ادامه می‌یابد. فعلا برنامه این است که مذاکرات در وین شروع می‌شود اگر در طول مذاکره تصمیم جدیدی باشد در آن زمان اعلام می‌شود.»

با اینکه گفته شده هفته آینده شورای راهبردی روابط خارجی جلسه‌ای با مضمون بررسی مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت، افخم اطلاع داد که تاکنون وزارت‌‌خارجه برای حضور در این جلسه دعوتی دریافت نکرده است. «هرگاه شورای راهبردی درخواستی داشته باشد همکاری بین وزارت خارجه و شورای راهبردی وجود دارد.»همچنین فعلا برنامه‌ای برای حضور محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس وجود ندارد. اما روز سه‌شنبه عباس عراقچی برای ارایه توضیحاتی در مورد روند کار در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافته‌ بود.

منبع: شرق
نظرات بینندگان