arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۳

رویترز: 1+5 به دنبال راهبردی برای دستیابی به توافق با ایران هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


خبرگزاری رویترز پس از برگزاری نشست مقامات ارشد 1+5 با کاترین اشتون در بروکسل، نوشت: شش قدرت جهانی به دنبال راه‌هایی برای به راه انداختن دوباره مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هستند.

رویترز در گزارشی تحلیلی نوشت: در حالی که تنها کمتر از چهار هفته به پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی باقی مانده است مقامات غربی پس از برگزاری آخرین دور از این مذاکرات گفتند پس از گذشت پنج دور از مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت بسیار کمی برای دستیابی به توافقی که می‌تواند سال‌ها اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را پایان دهد حاصل شده است.

این خبرگزاری در ادامه آورده است: ایران می‌گوید قدرت‌های جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان خواسته‌های غیرواقعی دارند و شانس دستیابی به یک توافق تاریخی را خراب می‌کند.

در هفته‌های باقیمانده طرف‌های مذاکره‌کننده باید در مورد مسائل حساسی چون ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران در صورت حصول توافق نهایی و آینده نیروگاه‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کنند.

خبرگزاری رویترز همچنین در گزارش خود بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوشت: هدف اساسی برای شش قدرت جهانی این است که زمانی را که ایران در صورت اراده کردن لازم دارد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند افزایش دهند و به این منظور آنها می‌خواهند تا تعداد سانتریفیوژهای فعال این کشور را کاهش دهند. این در حالی است که ایران همواره این اتهام را که در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است رد کرده و حتی خواستار سانتریفیوژهای بیشتر برای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش است.

تمام طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید کردند که هدف آنها رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه است و هیچ کدام از آنها خواستار تمدید توافق اولیه ژنو نیستند.

طبق این توافق، ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورده است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای پس از برگزاری این نشست، گفت: در این نشست بر لزوم دستیابی به توافق جامع تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه تاکید شده است.

اما دیپلمات‌های غربی در خفا می‌گویند که ممکن است تمدید توافق اولیه ژنو را مورد بررسی قرار دهند. برخی از آنها پیش از این اعلام کردند اگر طرف‌های مذاکره‌کننده نیازمند مدت زمان بیشتری برای بررسی جزئیات فنی توافق هستند ممکن است تنها به چند روز یا چند هفته نیازمند باشند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است در دوم ژوئیه آغاز شود و حداقل تا 15ژوئیه ادامه خواهد یافت.

علاوه بر این در گزارش رویترز آمده است: در صورت به دست آمدن توافق جامع میان این کشورها به غیر از ظرفیت غنی‌سازی ایران موضوعات دیگری همچون مدت زمان توافق نهایی و میزان کنترل برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کاهش تحریم‌ها گنجانده خواهد شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: دیپلمات ، توافق ، تحریم ، رویترز
نظرات بینندگان