arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۳

دو شرط جدید بانک‌ها برای ارایه وثایق وام گیرندگان ارزی

به گفته مهربان، دولت در تولید لوله نفت و گاز رقیب تولیدکنندگان بخش خصوصی شده است به این معنا که به ازای پول نفت ایران، لوله از هند وارد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرضا جباری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از دو شرط جدید بانکها برای ارایه وثایق وام گیرندگان ارزی خبرداد و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه وام های ارزی از سوی تولیدکنندگان بازپرداخت شده است، اما بانکها جرایم 36 درصدی و نیز تسویه حساب با ارز مبادلاتی را برای وام گیرندگان با ارز مرجع ملاک قرار می دهند و دستور بانک مرکزی را اجرا نمی کنند.

به گزارش انتخاب رئیس هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی افزود: هم اکنون شکایات بسیاری از سوی تولیدکنندگان در مجامع مختلف صورت گرفته ولی متاسفانه این وثایق که عمدتا اموال غیرمنقول هستند، از سوی بانکها به تولیدکنندگان بازپس داده نمی شود.

وی تصریح کرد: بانکها می گویند که بانک مرکزی ارز لازم را به موقع تامین نکرده و آنها متضرر شده اند، در حالیکه بسیاری از وام گیرندگان حتی در سالهای گذشته، وام خود را تسویه کرده اند و هم اکنون که برای دریافت وثایق خود مراجعه می کنند، بانکها از ارایه آن سر باز می زنند.

به گفته جباری، مشکل دیگری که هم اکنون گریبانگیر تولید است، افزایش نرخ آب و برق و گاز است که از دولت تقاضا می شود به دلیل مسائل رکود که هم اکنون وجود دارد، دولت پرداخت نرخ آب و برق و گاز واحدهای تولیدی را زماندار و پلکانی کرده و به صنایع فرصت داده شود که در انرژی و مصرف آن در واحد تولیدی خود، بهره وری را ارتقا دهند.

وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده از جمله مواردی است که هم اکنون مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان به وجود آورده است، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی قبل از خروج کالا، تمام مالیات های مرتبط را دریافت می کند و فشار زیادی بر پیکره تولید وارد می آورد، در حالیکه باید سازمان امور مالیاتی در این شرایط حساس، به کمک تولید بیاید، البته مکاتبات زیادی با وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت داده ایم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

جباری ادامه داد: متاسفانه برخی بانکهای دولتی و خصوصی اعتبارات اسناد ریالی داخلی را عملیاتی نمی کنند و در مقابل، صد در صد وثیقه غیرمنقول شخصی را طلب می کنند که پشتوانه ریالی به صورت سپرده بلندمدت داشته باشد و این موضوع برای تولیدکنندگان با سرمایه در گردش موجود عملیاتی نیست.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ادامه داد: انتظار ما این است که همانطور که در بازار، داد و ستد به صورت اعتباری و بر اساس سابقه مشتری صورت می گیرد، بانکها نیز به این نکته توجه داشته باشند. ضمن اینکه بانکها باید بین تولیدکنندگان و تجار تفاوت قائل شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه های دولت برای بهبود فضای کسب و کار، اقتصاد کشور نیز بهبود یابد.

به گفته جباری، تولیدکنندگان لوله و پروفیل، تمام نیاز کشور را به میزان 3 میلیون تن تامین می کنند، در حالیکه ظرفیت ما بالای 12 میلیون تن است و اگر اوضاع بهبود یابد، می توان صادرات انجام داد. این در حالی است که هم اکنون صادرات بسیار پایین است. و روند مطلوب و منطقی ندارد.

در ادامه سیدابراهیم حسینی مهربان، نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی نیز گفت: دو مشکل اصلی در امر صادرات وجود دارد به این معنا که پول ایران گران است و با بهره بانکی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد، رقابت را کاهش می دهد، این در حالی است که ترکیه 35 درصد در بهره بانکی از ایران عقب است و 15 درصد نیز به تولیدکننده اش جایزه صادراتی می دهد؛ ضمن اینکه به صادرکنندگان و تولیدکنندگانش می گوید که صادرات انجام دهند و تضمین را به عهده می گیرد.

وی اظهار داشت: انتظار داریم کمک دولت شامل حال تولیدکنندگان و صادرکنندگان شود. این در حالی است که از دولت کمک غیر اصولی نمی خواهیم.

به گفته مهربان، دولت در تولید لوله نفت و گاز رقیب تولیدکنندگان بخش خصوصی شده است به این معنا که به ازای پول نفت ایران، لوله از هند وارد می کند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان