arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۶۱۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۳

تحویل جنگنده‌های سوخو ۲۴ به عراق از سوی روسیه / جنجال برسر نقش احتمالی ترکیه در تسلیح داعش

دولت بغداد می گوید، مسکو پنج فروند هواپیمای دست دوم ازنوع " سُو خو" را به ارتش این کشورتحویل داده است که به زودی درجنگ علیه تروریست ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دولت بغداد می گوید، مسکو پنج فروند هواپیمای دست دوم ازنوع " سُو خو" را به ارتش این کشورتحویل داده است که به زودی درجنگ علیه تروریست ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ دولت عراق درباره تاریخ ورود این هواپیما ها به عملیات نظامی سخنی نگفته است.

به گفته این مقامات، شماردیگری از این هواپیما ها که ازنوع سُخوی سی هستند خریداری شده که به زودی به ارتش عراق تحویل داده خواهد شد.

دولت عراق پیشتراعلام داشته بود که قراردادی به مبلغ پانصد میلیون دلاربرای خرید تجهیزات جنگی و هواپیما با روسیه امضا کرده است. دولت عراق، همچنین، درساعات بعدازظهردیروز شبنه نیز اعلام داشته بود که نیروهای دولتی توانسته اند با وارد آوردن تلفات سنگین به نیروهای داعش شهرتکریت را آزاد سازند.

این خبرهنوزبه طوردقیق ازسوی مقامات و خبرگزاری های بین المللی تائید نشده است.

گروه تروریستی داعش تا ساعات آخرشبنه شب، 29 ژوئن، عقب نشینی از تکریت را تکذیب کرده و ادعا کرده است که نفرات داعش در تعقیب نیروهای ارتش هستند. سخنگویان داعش، با این حال، وقوع درگیری های نظامی درتکریت را تائید می کنند.

جنجال برسر نقش احتمالی ترکیه در تسلیح داعش


انتشار تصاویر بازرسی از کامیونهایی در ترکیه که گفته می شود حامل تسلیحات برای داعش بوده است، جنجال آفرین شد.


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، اوایل این هفته، تصاویر ویدئویی تازه ای از حمله سربازان ترکیه به کامیونهای سازمان اطلاعات این کشور منتشر شد. گفته می شود این کامیونها که عازم سوریه بودند، ظاهراً حامل تسلیحات برای نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بوده اند.

نادر فکری، خبرنگار شبکه از استانبول گزارش داد در تصاویر منتشر شده می توان سربازان ترکیه را هنگام متوقف کردن کاروانی از خودروها و کامیونها دید که عازم سوریه هستند. گرچه این حادثه در ماه ژانویه سال 2014 میلادی رخ داده است، تصاویر آن این هفته منتشر شد و خشم و اعتراضهای گسترده را در ترکیه به همراه داشت. حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که جناح اصلی مخالف دولت این کشور را تشکیل داده است، اعلام کرد سازمان اطلاعات ترکیه از این کامیون ها برای انتقال مخفیانه تسلیحات به نیروهای تکفیری داعش استفاده کرده است.

ارکان ساکا، استاد دانشگاه بیلگی ترکیه می گوید: « ارتش ترکیه ابتدا متوجه نشد که این خودروها، اطلاعاتی هستند. آنها به شکل دوره ای، خودروها را بازرسی می کنند و گاه نیز انسان های غیرشریف از آنها درخواست هایی می کنند. بنابراین، آنها در جریان بازرسی عادی خود متوجه اسلحه ها شدند و اوضاع از کنترل خارج شد».

ماه گذشته، سیزده نفر از سربازانی که از کامیون ها بازرسی کرده بودند، به جاسوسی متهم شدند. دولت ترکیه از دادستانان و سربازان دخیل در ماجرا به شدت انتقاد و اعلام کرده است کاروان خودروها و پرسنل سازمان اطلاعات این کشور از مصونیت قضایی برخوردار بوده اند. رجب طیب اردوغان نیز این را نشانه نفوذ اعضای «باند موازی» به نظام قضایی و دستگاه های امنیتی ترکیه دانست. منظور اردوغان از نفوذی ها نیز «جنبش خدمت» (هیزمت) است که زیر نظر فتح الله گولن متحد سابق اردوغان قرار دارد. «عمر آدیامان» خبرنگار ترک می گوید:«این سازمان موازی قصد دارد چهره اردوغان و رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور را مخدوش کند. آنها می خواهند بگویند دولت ترکیه با القاعده و دیگر گروه های تروریستی ارتباط دارد و به همین خاطر بود که این دسیسه را چیدند».

دولت ترکیه ادعا می کند کامیونها حامل کمک برای ترکمنها در سوریه بوده است، اما حزب مخالف دولت ترکیه وعده داده است اطلاعات بیشتری را درباره کاروانهای خودرو عازم سوریه منتشر کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
4
8
داداش جان هواپیمای سوخو 25 گرفته نه 24.
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
4
12
هواپیماهای کارکرده اهل دقیانوس به چه درد میخوره
پاسخ ها
raptor
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
داداش سوخو24واسه چهارتا داعشی که با چهارتا آت آشغال و تیر کمون می جنگن خیلی هم عالیه،حد اقلش داعشی ها جنگنده ندارن که به جون این سوخو ها بندازن
سنگرساز بی سنگر
|
FRANCE
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
12
این ابر قدرت ها هم خوب کاسبی گذاستن و با جون مردم بازی میکنن برای پول
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
5
23
بجای این کارها برید به بورس برسید که زندگیمون داغون شده --80میلیون پول عروسی و رهن خانه ام حالا شده 30 میلیون 9 سال کار کارمندی همه اش به باد رفته کی میخواد جواب منو و آینده امو که نابود شده بده!!!!!!!!!!!!!!!!
هی برگشتید گفتید برید سمت بورس سرمایه گذاری کنید ، چی شد حمایتهاتون والله چی شد. به حرف شما ها ما رفتیم --به پیر پیغمبر سود نمیخواهیم همان اصل پولمون برگرده کلاه مو میندازم بالا.
شما که نمیتونید از سرمایه گذار خرد خودتون حمایت کنید چطوری از سرمایه گذار خارجی با اون همه سرمایه سنگینی که دارند میخواهید حمایت کنید.---این سایت هم نظرات ما رو نمیزنه موقعه ای که ناظر سایت زندگیت جلوت از بین بره میفهمی من چه حالی دارم دلم به حال این همه سال جوانی که از صبح تا شب کار کردم اونهم با اون همه امید آرزو حالا همه اش به باد فنا رفته- جیگرم داره کباب میشه ، زندگیم از هم پاشیده..................
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
تو خودت رفتی سرمایه گذاری اشتباه کردی به دولت چه ربطی داره از تو حمایت کنه! خوبه آدم اشتباه خودشو بپذیره!!!
سلمان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
بورس برد و باخت داره شما خودت نباید می رفتی سمت بورس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
3
31
خدایا سکولار ها را در ترکیه به قدرت باز گردان آمین یا رب العالمین.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
به ما هم نظر كن اي خدا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
0
5
سلام روسيه هواپيماي سوخو 25 تحويل داده نه سوخو 24
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
1
3
همه خبرگزاریها اعلام کردند که بغداد 5 فروند سوخو 24 کار کرده از روسیه تحویل گرفت و محموله هاب بعدی شامل سوخوی 30 خواهد بود.
پاسخ ها
سلمان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
روسیه نامرد اون موقع که تحریمی هم در کار نبود بهمون حتی سوخو27 هم نداد در حالیکه پولون هم نقد بود ولی حالا به عراق می خواد سوخو30 بده در حالیکه عراق هنوز مشمول بند هفتم شورای امنیت هست
نظرات بینندگان