arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۳

کم توجهي به موج سوم شيوع ايدز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تمام تمرکز ما بر اين است که شيوع ايدز و همچنين شيب تند مرگ ومير ناشي از اعتياد را کاهش دهيم.

به گزارش خبرگزاري آريا،بابک دين‌پرست گفت: نمي‌خواهم بگويم اقدامات ما در حوزه فرهنگي و پيشگيري منجر به کاهش صددرصد يا توقف روند اعتياد در کشور شده است و اصلا اين ادعا را نداريم همانطور که هيچ کس در دنيا نمي‌تواند اين ادعا را داشته باشد.

وي تصريح کرد: مهم اين است ما تلاش خود را انجام دهيم تا اين شيب تند را کاهش دهيم.

دين‌پرست با اشاره به اينکه در همسايگي کشوري قرار داريم که بين 85 تا 90 درصد مواد مخدر دنيا را توليدمي کند، افزود: از طرف ديگر با تحولات جدي در دنيا مواجه هستيم و آن تغيير الگوي مصرف از مواد مخدر سنتي به صنعتي است که ما نيز نمي‌توانيم جداي از اين قضيه باشيم.

وي خاطر نشان کرد: درحد بضاعت و ظرفيتمان نسبت به پيشگيري از اعتياد در کشور عمل مي‌کنيم و بايد اين موضوع را در نظر گرفت که اگر اين اقدامات انجام نمي‌شد چه اتفاقاتي ممکن بود رخ دهد؟

دين‌پرست با اشاره به نگاه‌هاي مختلفي که در رابطه با اعتياد و مواد مخدر در دنيا وجود دارد، افزود: برخي مي‌گويند اقدامات بايد در مواجه با اين مسئله تهاجمي و مبارزه‌اي باشد. برخي ديگربر اين عقيده‌اند که برخورد‌ها براي کاهش شيب اعتياد بايد تدافعي باشد و برخي ديگر نيز بر اين عقيده هستند که بايد مسئله اعتياد را کنترل و مديريت کنيم تا بتوانيم آسيب ناشي از آن را کاهش بدهيم.

وي با ابراز تاسف از اينکه اکثر مردم و کار‌شناسان فقط به ظاهر اعتياد توجه مي‌کنند، افزود: آن‌ها فقط يک فرد معتاد را در خيابان مي‌بينند و‌اي کاش فقط‌‌ همان باشد.

دين‌پرست ادامه داد:‌اي کاش مشکل ما فقط وجود يک ميليون و 325 هزار معتاد بود اما مسئله مهم آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از اعتياد است و کمتر کسي به مرگ و مير‌هاي ناشي از اعتياد توجه مي‌کند و کمتر به اين موضوع درکشور پرداخته مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه به موج سوم شيوع ايدز در کشور به دليل مصرف مواد محرک توسط تن فروشان کمتر توجه مي‌شود، افزود: همچنين به طلاق‌ها، خودکشي، مشکلات مالي، ‌ مشکلات جنسي و روابط نامشروع و همچنين قتل‌هاي ناشي از اعتياد کمتر توجه مي‌شود.

دين‌پرست با بيان اينکه در حوزه درمان اولويت ما علاوه بر درمان معتادان کاهش آسيبهاي ناشي از اعتياد است، افزود: تمام تمرکز ما بر اين است که شيوع ايدز و همچنين شيب تند مرگ ومير ناشي از اعتياد را کاهش دهيم و الحمدلله در طي دو سال گذشته توانستيم آن را کنترل و کاهش بدهيم.

به گفته وي توسعه مراکز درماني، استاندارد سازي مراکز درماني و ارائه هر گونه خدمات درماني و کاهش آسيب‌ها در دستورکار ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
نظرات بینندگان