arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۳

شرط و شروط آقا تهرانی برای ائتلاف با جامعه روحانیت مبارز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل جبهه پایداری می گوید به شرطی این تشکل سیاسی یا  جامعه روحانیت مبارز ائتلاف می کند  که اصول ناب اصولگرایی فدا نشود. مرتضی آقا تهرانی تاکید می کند که جبهه پایداری همچنان بر اصول خود ایستاده و از آن عقب نخواهد رفت، مسئله ای که می تواند احتمال یک ائتلاف را کم کند، به خصوص با توجه به درگیری های دو سال اخیر دو طیف جبهه پایداری و جامعه روحانیت مبارز.

 هر چند برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز چراغ سبزی برای نزدیک شدن به جبهه پایداری نشان داده اند، اما هنوز این چراغ سبز آنقدر از سوی دو طرف پر نور نشده که بتوان چنین ائتلافی را متصور بود. مرتضی آقا تهرانی در پاسخ به سوال ما در همین رابطه، مبنی بر احتمال توافق این دو مجموعه اصولگرا می گوید: «اصولگرایان اگر به واقع به اصول ملتزم شوند، یکی خواهند شد. اما اگر بر سر اصول متحد نباشیم من اصلا نمی دانم که بر سر چه چیزی می خواهیم بحث کنیم و این بحث چه فایده ای دارد و موضوع برای ما عجیب می شود.» از این سخنان می توان اینگونه استنباط کرد که جبهه پایداری هنوز بر دیدگاه سابق خود مبنی بر «اصولگرایی ناب» ایستاده است و اتفاقا قسمتی از اصولگرایان سنتی را خارج از این دایره می داند.

مرتضی آقا تهرانی درباره اصولی که به آن اشاره کرده توضیح می دهد: «یک سری اصولی است که حضرت آقا بیان فرمودند و بزرگانی مثل حضرت آیت الله مهدوی کنی و آیت الله محمد یزدی و عزیزان دیگر آن را نوشتند و امضا و تائید کردند. چیزی خوبی هم بود و همه هم می گویند که آن را قبول دارند. اما بحث بر سر التزام عملی است. باید همه به این اصول ملتزم باشند و با آن جلو بروند، ولی وقتی برخی رفتارها حکایت از التزام قوی و محکم به آن اصول ندارد و اصرار بر آن رفتارها هم دیده می شود، لذا این مسئله مشخصا زمینه نزدیکی را سخت و با مشکل مواجه می کند.»

وی در پاسخ به این سوال که بعد از وخامت حال آیت الله مهدوی کنی و نشانه هایی که مبنی بر نزدیکی دو مجموعه دیده شد، آیا می توان چنین ائتلافی را متصور بود یا خیر می گوید: «حضرت آیت الله مهدوی کنی عامل اختلاف ما نبوده که خلاء ایشان باعث شود تا جبهه پایداری و جامعه روحانیت به هم نزدیک شوند. این سوال شما این موضوع را به ذهن می رساند که آیت الله مهدوی کنی باعث اختلافات ما بودند که من می گویم اصلا چنین نبود». وی ادامه می دهد: «دلیل برخی اختلافات ما با جامعه روحانیت مسایل دیگری بود، و گرنه هم بنده و هم دیگر دوستان ما در جبهه پایداری آیت الله مهدوی کنی را یک فرد ملتزم به اصولگرایی می دانیم.»

وی درباره زمینه های احتمالی چنین ائتلافی هم پاسخ می دهد: «در هر حال در این شرایط اگر نشست ها و جلساتی برگزار شود می تواند باعث نزدیکی جبهه پایداری و جامعه روحانیت مبارز شود و این هم خیلی خوب می شود. به شرطی که اصول اصیل فدای چنین ائتلافی نشود. برای ما اول اصول مهم است و بعد ائتلاف.»


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان