arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۳

غیبت وزرای خارجه روسیه و چین در مذاکرات هسته ای ایران حکایت از چه دارد؟

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیون وزیر خارجه فرانسه و والتر اشتانمایر وزیر خارجه آلمان نیز به وین خواهند رفت. اما غیب لاوروغ و همتای چینی او می تواند مشکل زا و آسیب زا باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیلی استار نوشت: تصمیم وزرای خارجه روسیه و چین برای عدم حضور در مذاکرات هسته ای وین به دورنمای دستیابی به توافق تا 20 جولای ضربه زده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، امریکا جان کری را به وین اعزام می کند تا وجهه ی مثبتی از خود به نمایش بگذارد.

مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که شش قدرت جهانی در اتاق مذاکره با ایران متحد باقی می مانند.

با این حال غیبت لاوروف وزیر خارجه روسیه قابل تامل است. فرانسه نیز اخیرا اشاره کرده است که مسکو موضعی متفاوت نسبت به سایر اعضای 1+5 دارد.

این مسئله ممکن است نشان دهنده ی فاصله ی طرفین مذاکره از یکدیگر و لزوم تمدید مذاکرات باشد.

مهمترین اختلافات برای تحدید فعالیت هسته ای ایران و لغو تحریم های این کشور بین تهران و واشنگتن وجود دارد، بنابراین حضور کری حائز اهمیت است. او قادر خواهد بود که با جواد ظریف وزیر خارجه ایران که هم اکنون در وین به سر می برد گفتگوی مستقیم داشته باشد.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیون وزیر خارجه فرانسه و والتر اشتانمایر وزیر خارجه آلمان نیز به وین خواهند رفت. اما غیب لاوروغ و همتای چینی او می تواند مشکل زا و آسیب زا باشد.

لاوروف هم اکنون همراه با پوتین در سفر دوره ای به کشورهای آمریکا لاتین به سر می برد.  وزیر خارجه فرانسه منظورش از اختلافات رویکردی با روسیه را روشن نکرد اما تحلیلگران نزدیک به کرملین آمریکا را به دلیل درخواست های زیاده خواهانه عامل عدم پیشرفت مذاکرات می دانند.

ولادیمیر اویسیف ضهو موسسه «سی ای اس» روسیه می گوید: اصرار واشنگتن به تعطیلی تاسیستات غنی سازی ایران و مذاکرات بر سر برنامه موشکی نقض کننده توافق ژنو است که حدود مذاکرات را مشخص کرده بود.

وی افزود: آمریکا می خواهد مذاکرات طولانی و رنج آور باشد تا در جهت مقاصد سیاسی خود تحریم ها همچنان پابرجا باشد.

دیپلمات های نزدیک به مذاکرات می گویند، مسکو به مانند آمریکا به دنبال دستیابی به توافق هسته ای است اما به طور قابل توجهی درخواست های کمتری از تهران دارد.

این دیپلمات ها می افزایند: در همین حال، آمریکا خواهان کاهش بسیار زیاد فعالیت های هسته ای ایران است، در مقابل روسیه تنها به دنبال نظارت و بازرسی فراگیر از تاسیسات ایران است.

مارک فیتزپاتریک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید: غیب روس ها ممکن است نشان دهنده ی آن باشد که آنها تصور می کنند تا 20 جولای توفقی بدست نمی آید.

وی افزود: اگر نشانه هایی از توافق هسته ای پدید آید، از سفر لاوروف به وین تعجب نمی کنم.
نظرات بینندگان