arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۳

نگرانی آیت‌الله مصباح : سایت‌های کذایی فعالیت زیادی دارند/ محدودیت‌های مطبوعات را هم که امروز برمی‌دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مخالفان دین، ساده‌زیستی و صحبت از آن را بهانه‌ای برای کوبیدن اسلام قرار داده‌اند.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی چهارشنبه‌شب در ادامه سلسله دروس اخلاقی ماه رمضان اظهار کرد: امام علی(ع) در روایتی می‌فرمایند که آنقدر به خودم گرسنگی می‌دهم که وقتی لقمه نان خشکی می‌خورم از آن لذت ببرم؛ امام شیعیان اینگونه است، اما امیرالمؤمنین می‌فرماید که نمی‌توانید مانند من باشید، اما سعی کنید به سیره من شباهت پیدا کنید.

وی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد سیره ائمه اطهار(ع) به ویژه امیرالمومنین(ع) بر زهد، پارسایی و ساده‌زیستی استوار بوده است؛ برخی افراد از روی کم‌اطلاعی و بعضی دیگر هم از روی اغراض دیگری تشکیک می‌کنند و اعتراض‌هایی به مکتب اسلامی به دلیل اهمیت دادن به اینگونه مسائل دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروزه در همه کشورها آنچه مطلوب است و سران احزاب و سیاست‌مداران در تبلیغات انتخاباتی بر روی آن تکیه می‌کنند، توسعه اقتصادی و پیشرفت مادی است، خاطرنشان کرد: مخالفان دین، ساده‌زیستی و صحبت از آن را بهانه‌ای برای کوبیدن اسلام قرار داده‌اند و می‌گویند فرهنگ دینی با پیشرفت زندگی سازگار نیست و جمع میان این دو امکان‌پذیر نخواهد بود.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: اوایل انقلاب بعضی از تئوریسین‌ها و کسانی که نوشته‌ها و گفته‌هایشان مطرح بود در سخنرانی‌ها و کتاب‌هایشان می‌گفتند که پیشرفت‌های اقتصادی غرب در همه ابعاد فرهنگ خاص خود را دارد که در کشورهای غربی ملاحظه می‌شود، بی‌بند و باری، اختلاط زن و مرد و از هم پاشیدگی خانواده‌ها را لوازم زندگی مدرن می‌دانستند که خواستن آنها در کنار پیشرفت مادی لازم است و انتظار پیشرفت را نمی‌توان از فرهنگ اسلامی داشت و این موضوعات بحث‌برانگیز بیش از 30 سال است که در قالب سخنرانی‌ها و مسائل مطبوعاتی مطرح است و تکرار می‌شود و می‌گویند آنقدر باید گفت تا این فرهنگ جا بیفتد.

وی با بیان اینکه این گروه‌ها آنقدر حرف‌های خود را تکرار می‌کنند تا مردم نسبت به آنها باورپذیری پیدا کنند، عنوان کرد: به هر حال کار شیطان است که برای پیشرفت اهداف خود این تجربه‌ها را آموخته و به شاگردان خود می‌آموزد تا آنها هم تکرار کنند و موفقیت‌هایی هم به دست می‌آورند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: می‌گویند زندگی اینگونه امکان‌پذیر نیست و باید در مقابل کشورهای دیگر امکان رقابت داشته باشیم و حرف‌هایی که مبنی بر ساده‌زیستی عنوان می‌شود، مربوط به افراد بیکار است؛ این حرف‌ها را گاهی در لفافه و گاهی در عمل در سطح جامعه مطرح می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در مسائل فرهنگی، علمی و ارزشی، کم‌کاری صورت گرفته است و با وجود اینکه انقلاب ما قیامی فرهنگی و اسلامی است و بر همین اساس شکل گرفته است؛ فرمایشات امام راحل از صدر تا ذیل در مورد فرهنگ اسلامی بوده است و کم‌کاری‌ها مشاهده می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه امروز سایت‌های کذایی فعالیت زیادی دارند، متذکر شد: محدودیت‌های مطبوعات را هم که امروز برمی‌دارند و معلوم نیست چه خواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: دریافتیم که باید با برخی اهل دنیا دشمنی کنیم، اما مومنانی هم هستند که بنا به شرایطی به دنیا آلوده شده‌اند که در اینجا باید ببینیم وظیفه ما چیست و چه رفتاری باید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گناه دارای مراتبی است، افزود: در مجموع افراد زیادی در طول تاریخ وجود نداشته‌اند که به هیچ وجه گناه نکرده باشند؛ وقتی از زهد صحبت می‌شود، مراتبی برای آن متصور است که عالی‌ترین درجه آن حضرت علی(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: یکی از مستحبات زندگی هر مومن آن است که تلاش کند خانواده‌اش از نظر مادی در آسایش و آرامش نسبی باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه امروزه برخی فرزندان روحانیون نظر خوبی نسبت به این قشر ندارند، گفت: این امر به دلیل مشاهده سختی‌هایی است که در زندگی خود دیده‌اند و بنا ندارند با شخصی روحانی ازدواج کنند، چراکه می‌خواهند در راحتی بیشتری قرار گیرند.

وی تأکید کرد: باید ظرفیت افراد را سنجید و توصیه‌های دینی هم بر مبنای ظرفیت آنها باشد؛ قله زهد و ساده‌زیستی امیرالمومنین(ع) بود، اما همه نمی‌توانند مانند ایشان رفتار کنند؛ باید ابتدا اصل دین افراد را محفوظ نگاه داشت و سپس مراتب تقوا و ساده‌زیستی را برایشان تبیین کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بسیاری از انسان‌ها از ارزش‌های دینی به درستی و در جای خود استفاده نمی‌کنند، گفت: اینگونه نیست که شخص مومن هیچ اعتنایی به زندگی دنیایی نداشته باشد، چراکه بیشتر افراد نمی‌توانند به کلی از لذت‌های مادی چشم بپوشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم توضیح داد: اصل بر این است که انسان باید سعی کند در حدی که ظرفیت دارد، به لذات مادی دلبستگی پیدا نکند؛ انس با آیات و روایات، تحصیلات و ... از جمله عواملی هستند که ظرفیت انسان را در این زمینه توسعه می‌دهد.

آیت‌الله مصباح یزدی، تلاش برای رسیدن به مواهب مادی را به ویژه در جایی که لازم است مسلمانان پیشرفته باشند تا در مقابل کفار احساس خواری نکنند، مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت: در حقیقت گاهی عزت اسلامی اقتضا می‌کند کشور اسلامی پیشرفت مادی داشته باشد و در این صورت تلاش در این راستا کاری واجب و عبادی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که دنیا زندان مومن و بهشت کافر است، گفت: براساس روایتی از امام حسن مجتبی(ع) اگر مومن بداند که در آخرت چه مقامی دارد می‌داند که این دنیا زندانش است و در مورد کافر هم همین مسئله صادق است، چراکه عذاب زیادی برای او در نظر گرفته می‌شود؛ اینگونه نیست که هر مومنی در این دنیا باید در سختی به سر ببرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خدمت به اجتماع در شرایط عادی با وضعیتی که در مقابل کفار باید عزت اسلامی را به رخ کشید، وظایف متفاوتی را بر دوش افراد می‌گذارد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه دولت اسلامی این است که تا حد توان به فقرا رسیدگی کند و مردم هم چنین وظیفه‌ای دارند.
نظرات بینندگان