arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۳

وجه تمایز خطبه های آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیان آیت الله نکونام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


آیت الله محمّد رضا نکونام * -  شما بروید این 28 سال خطبه های آقای هاشمی را گوش کنید. نوارهایش را ، نه ما گوش کنیم بدهید در دنیا گوش کنند. یعنی اگر ما در این کشور یک روند، یعنی یک دانشمندی اینجا حرف زده باشد همین 28 سال است. حاشیه نرفته است، مانند خط کش مانند یک معلم شروع کرده این بحث ها را به هم دوخته است. من این را که عرض می کنم چون خودم دستم داخل این شرایط است.

من الان 6 درس میگویم . سه درس پنجشنبه و جمعه، سه درس هم طول هفته، شش درس. اصلا من یک زمینه از روی کتابی درس نمی دهم و همه ابداع و ایجاد است. اینها در حوزه ها میروند یک کتاب میخوانند آقا نظر من هم این است نظر آن هم این است، من تمام 6  درسم را خودم اختراع می کنم، خودم ایجاد میکنم، از خودم بروز می دهم. اصلا از کسی نمی گیرم. یعنی حرف های من را نمی شود بروی در کتابی پیدا کنی.

الآن من تفسیر که درس میدهم می گویم بروید اگر اینهایی که من میگویم در یک کتابی هست، یک تفسیری از این هزار تفسیر، بیایید به من بگویید من از غفلت در بیایم. اینها را خودم ایجاد می کنم. که میگویم اینها لازم است، اینها باید تازه باشد، نو باشد به روز باشد و با قرآن تناسب داشته باشد.

من الآن حرف های ایشان را در نمازجمعه هایی که خوانده اند مقایسه می کنم، می دیدم تمام حرف هایی که میزند، زبان یک دانشمندی است که آمده اینها را تنظیم کرده است، مرتب کرده است، حتما مطالعه کرده و کنار هم چیده است، گزینش کرده، خب نمازجعه هم بوده. یک مرکز عمومی هم بوده ولی همین الآن کتابش کنی به درد کتاب درسی می خورد. حالا جامعه استفاده بکند یا نکند حرف دیگری است. تازه ایشان نه مدعی بوده است که من نمی دانم فقیه چنین هستم، فیلسوف چنان هستم. این مغز، یک مغز تفکراتی هست. این آدم را  اگر ببریدش در دنیا به عنوان دانشمند قبولش می کنند.

اصلا آقای هاشمی حرف که می زند یک جوری می گوید که زبانش را بفهمند. با کلمات و لغات بازی نمی کند که بگویند ما نمی فهمیم چه می گوید. عربی می گوید؟ فارسی می گوید؟ ما یک وقت این کفایه را خب چند سال درس می گفتیم خیلی سابق جوان بودیم. میگفتند معلوم نیست این مشهدی است، عربی است، یا فارسی است، علما می گفتند کفایه خیلی سخت است. من میگفتم سختی مال این است که این فارسی و عربی و مشهدی را قاطی کرده است. باید سه نفر بشوند که این را بفهمند. هم مشهدی باشند هم عربی هم فارسی. ولی کتاب سخت نیست زبان ناهمگون است ناهموار است. این است، ولی شما حساب کن 30 سال ما الان نمازجمعه داریم، خدا نکند یک روزی اینها را جمع کنند بخواهند تنظیم کنند ببینند چه بوده است. خیلی مشکل پیدا می کنند. این روند علمی اجتماعی ندارد. لذا یکی از امتیازات ایشان این تفکر ایشان است. یعنی خودجوش فکر میکند. نمی رود ببینید این چه گفت، آن چه گفت، کپی کند، از این بردارد، از آن بردارد، این خودجوش بودن یک امر بسیار بزرگی هست.


 آزمایشگاه و پیرایشگاه تفکر آقای هاشمی در خودشان است. بدون اینکه اصلا این چیزها به فکرش باشد، بدون اینکه این چیزها را اصلا دنبالش بوده باشد یا کسی برایش گفته باشد. لذا من عرض می کنم آخوندی ایشان به مراتب ضعیف تر از علمی بودن ایشان است. و من عرض می کنم اگر شما در دنیا همین امروز همه این چند میلیارد بشر دنیا را جمع کنند بخواهند ده نفر دانشمند یا ده نفر سیاستمدار یا ده نفر متفکر جدا کنند، به نظر من ایشان در آن ده نفر قرار می گیرد. به طور طبیعی باشد یعنی حب و بغض نکنند و امروز هم در جهان که بروی نسبت به ایشان یک چنین برداشتی هست که ایشان یک تفکری دارد، زمینه ای دارد.



منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نظرات بینندگان