arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۳

تل آویو سفیر خود در آنکارا را فراخواند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیرخارجه رژیم صهیونیستی از نخست وزیر ترکیه به خاطر تظاهرات مردم مقابل سفارت این رژیم در آنکارا انتقاد کرد.

به گزارش تسنیم، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به خاطر آنچه قصور در اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از تظاهرات مردم خشمگین مقابل سفارت این رژیم در آنکارا نامید، انتقاد کرد.

تنها چندین ساعت پس از اعلام حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه  معترضان در شهر استانبول ترکیه به اطراف کنسولگری اسرائیل در این شهر هجوم برده و پرچم فلسطین را جایگزین پرچم رژیم صهیونیستی کردند.

پس از حمله زمینی اسرائیل به غزه که از شب گذشته آغاز شد، بسیاری از شهرهای ترکیه از جمله آنکارا و استانبول از ساعات نخست صبح امروز، به صحنه تجمعات اعتراض آمیز علیه اسرائیل تبدیل شده است.

در آنکارا تعدادی از نمایندگان پارلمان که بیشتر از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه بودند، در برابر ساختمان سفارت اسرائیل تجمع کرده و با سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی، حمله زمینی به غزه را محکوم کردند.

پس از آنکه نمایندگان این محل را ترک کردند، تعداد زیادی از مردم عادی و نیز نمایندگان نهادهای جامعه مدنی ترکیه، همچنان در برابر ساختمان سفارت اسرائیل باقی مانده و شعارهایی در محکومیت حمله زمینی اسرائیل و نیز اعلام همبستگی با اهالی غزه سر دادند.

لیبرمن در بیانیه‌ای در ساعات پایانی روز جمعه گفت: «اسرائیل مراتب اعتراض خود را به نقض آشکار قوانین دیپلماتیک توسط مقامات ترکیه و نیروهای امنیتی این کشور در خلال تظاهرات‌ها در این کشور، پس از اظهارات تحریک‌آمیز اردوغان اعلام می‌کند.

تل آویو سفیر خود در آنکارا را فراخواند

همچنین گزارش‌ها حاکی است، دولت تل‌آویو سفیر خود را از این کشور فراخواند.

به گزارش ایسنا، وزارت داخلی رژیم صهیونیستی، ضمن انتقاد از دولت ترکیه به دلیل اهمال در انجام وظیفه‌ی حراست از سفارتش در شهرهای آنکارا و استانبول، ترکیه را متهم کرد که موازین دیپلماتیک مقرر در موافقت‌نامه‌های موجود در این زمینه را زیرپا گذاشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار کارکنان این کنسولگری‌ها به حداقل کاهش یافته است. این گزارش هم‌چنین از درگیری‌های شدید میان معترضان و نیروهای پلیس خبر می‌دهد.
نظرات بینندگان