arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۳

واشنگتن پنج هزار موشک هل فایر به عراق می فروشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  مقام های آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کردند که این کشور قصد دارد پنج هزار موشک هوا به زمین ˈهل فایرˈ را، در معامله ای به ارزش 700 میلیون دلار، به عراق بفروشد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز از واشنگتن، هدف از این تصمیم آمریکا، کمک به دولت بغداد برای نبرد با گروه های تروریستی به ویژه داعش عنوان شده است که بخش هایی از شمال و مرکز عراق را اشغال کرده اند.

این بزرگترین معامله آمریکا برای فروش موشک های هلفایر به شمار می رود که وزارت امور خارجه این کشور با اجرای آن موافقت کرده است و کنگره آمریکا نیز باید نظر خود را در باره آن اعلان کند.

سازمان همکاری های دفاعی و امنیتی آمریکا، هدف از فروش این موشک های ضد تانک و خودروهای زرهی را حمایت از نیروهای امنیتی عراق در عملیات ضد تروریستی عنوان کرده است.

نیروی هوایی عراق، این موشک ها را با استفاده از هواپیماهای ˈسسناˈ به سوی اهداف خود شلیک می کند.

با وجود اشغال مناطق گسترده ای در غرب و مرکز عراق از جمله موصل، دومین شهر بزرگ این کشور پس از پایتخت، به دست گروه ترویستی داعش، دولت آمریکا اعزام نیروهای نظامی خود را به عراق برای کمک به ارتش و نیروهای امنیتی این کشور برای نبرد با تروریست ها بعید دانسته است.

واشنگتن تنها به اعزام شماری مستشار نظامی به عراق و دادن وعده تسریع تحویل سلاح به این کشور، بسنده کرده و از احتمال اجرای عملیات هوایی علیه نیروهای گروه های تروریستی در عراق سخن گفته است.

به گفته سرهنگ تفنگدار دریایی ˈجان کربیˈ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ˈپنتاگونˈ، این کشور 466 موشک هل فایر را در ماه جاری میلادی (ژوییه) و 780 فروند دیگر از این نوع موشک ها را از آغاز سال جاری میلادی به عراق تحویل داده است.

وی افزود: واشنگتن در ماه اوت نیز 366 فروند موشک از این نوع به عراق خواهد فرستاد.

ارتش آمریکا موشک های هل فایر ساخت گروه ˈلاکهید - مارتینˈ را از طریق پهپادهای خود برای حمله به نیروهای شبه نظامی در پاکستان و یمن استفاده می کند.
نظرات بینندگان