arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۸۱۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

ناطق نوری: کاندیدای انتخابات مجلس نمی شوم/20 سال نماینده بودم که دیگر کافی است/به این زودی ها متوجه نمی شوید طرفدار کدام جناحم/متاسفانه دروغ، چاپلوسی و تملق دارد نهادینه می شود/ شکایت پسرم از احمدی نژاد تبدیل به رنجنامه شد

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خود در مجلس اظهار کرد: 20 سال نماینده بودم و 20 سال پوستر بنده درسطح شهر زده شد و دیگر بس است. کار ما شبیه آن است که «می خواهیم بر روی یک سر کچل استاد شویم» به این زودی ها هم متوجه نمی شوید و من این جناح بندی های کشور را به این معنا قبول ندارم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در کشور ما دموکراسی آمده است اما ابزار آن وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی بیشتر اصلاح طلبان و اصولگرایان قاعده بازی سیاسی را بلد نیستند.

به گزارش انتخاب؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری روز یکشنبه در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در تهران برگزار شده است، افزود: ابزار دموکراسی ، حزب است که ما در کشورمان حزب تعریف شده با مواضع ، مرامنامه و اساسنامه شفاف و روشن نداریم.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا احزاب به صورت شفاف و تابلودار مشخص هستند اما در کشور ما به قول رهبر معظم انقلاب قبیله ای عمل می شود نه حزبی.

وی اشکال دیگر دموکراسی در ایران را بلد نبودن قاعده بازی دانست و گفت: روزی تقسیم بندی ها چپ و راست بود. روزی طرفداران مستضعفین و سرمایه دار و چندی بعد گفتند که خط 3 ، 2 و 1، و الان هم اصولگرا و اصلاح طلب نامگذاری شده اند.

به نوشته ی ایرنا، ناطق نوری اضافه کرد: بیشترین اینها چه اصلاح طلب ها و چه اصولگرایان قاعده بازی را بلد نیستند.

وی در توضیح این سخن اضافه کرد: در هر جای جهان اگر حزبی پیروز شد ، رئیس جمهور ، معاونین ، مشاوران و وزرا از آن حزب انتخاب می شوند اما از یک سطحی به پایین تر که بدنه کارشناسی است ، تغییر نمی کند.

رئیس دفتر بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اضافه کرد: در آنجا یا قانون است و یا فرهنگ است که این کار انجام نشود اما در کشور ما اگر گروه چپ می آید تا مستخدم مدرسه را قلع و قمع می کند و اگر راست حاکم شود نیز این گونه عمل می کند.

وی با بیان این که کار ما شبیه آن است که «می خواهیم بر روی یک سر کچل استاد شویم»، اظهار داشت: موضع من این است و هیچ وابستگی به این جناح و آن جناح ندارم.

ناطق نوری با یادآوری دوران وزارت کشورش در سال 60 ، افزود: همین الان هم ماهی یک دفعه با استانداران آن زمان جلسه دارم پس بیایید و ببینید که استانداران آن زمان از اصلاح طلب ، اصولگرا ، معتدل و هرچه را که اسمش را بگذارید ، هستند.

ناطق نوری همچنین به دوران ریاست مجلس پنجم شورای اسلامی هم اشاره کرد و ادامه داد: بعد از این که رقابت ریاست جمهوری پایان یافت به رقیب خودم یعنی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی قبل از اعلام آراء تبریک گفتم و در مجلس هم گفتم تا دیروز رقابت بود اما از امروز رفاقت حاکم است.

وی به نقل از رئیس جمهور اسبق کشورمان هم اشاره کرد و گفت: هرجا که می نشیند می گوید مجلس پنجم بیشترین کمک را به ما کرد.

ناطق نوری این اظهارات را در پاسخ به این سوال که ما نفهمیدیم شما طرفدار چه جناحی هستید، مطرح و تاکید کرد: به این زودی ها هم متوجه نمی شوید و من این جناح بندی های کشور را به این معنا قبول ندارم.


** انتقاد از نحوه اجرای کرسی های آزاداندیشی

رییس دفتر بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که روش و برخورد با فرقه های انحرافی در کشور چگونه است گفت: براساس آنچه که از اسلام و سیره اهل بیت مشخص است چنانچه موضوع انحراف، ایدئولوژیک و عقیدتی باشد باید با مباحثه و مجادله احسن با آن برخورد کرد.

ناطق نوری با بیان این که در مقام مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهادی به ایشان دادم که دارالحکمه در دانشگاه ها تاسیس شود توضیح داد: شاهد بودیم در دانشگاه ها بعضی از اساتید عقایدی دارند و در کلاس های درس آنها را مطرح کرده و بعضا مورد پذیرش دانشجویان قرار می گرفت از این رو پیشنهاد دادیم دارالحکمه ای درست شود و امنیت آن از نظر کسانی که می خواهند در آنجا حرف بزنند تامین شود حتی اگر عقیده ای الحادی داشته باشند در آنجا مطرح شده، مناظره شود، مستمعین آن دانشجویان و اساتید باشند و همه این مذاکرات را هیات ژوری بررسی کند.

وی ادامه داد: اگر بحث جریانات انحرافی ایدئولوژیک است این راه حل پیشنهاد شد که رهبر معظم انقلاب هم آن را در قالب کرسی های آزاداندیشی مطرح کردند هر چند به این موضوع انتقاد داریم که چرا کامل اجرا نشده است.


** شورای عالی امنیت ملی مرجع تشخیص انحراف سیاسی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پاسخ خود اضافه کرد: اگر جریان سیاسی انحرافی باشد سوال اساسی و مهم این است که تشخیص انحراف این جریان با کیست؟

ناطق نوری با تاکید بر این که هر کسی حق ندارد به خودش اجازه دهد که به گروهی دیگر حمله کرده و آن را انحرافی، یا مانند آن توصیف کند افزود: شورای عالی امنیت ملی منافع ملی را بررسی می کند و این مباحث هم در آنها بحث می شود که در راس آن رییس جمهوری و همچنین روسای سایر قوا حضور دارند و این شورا باید تشخیص دهد که کدام جریان انحرافی است و چگونه باید برخورد شود.


** اسلام مدافع تعلیم علوم سودمند است

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که در اسلام دعوت به علم و دانش فراوان شده است به روایاتی از پیامبر و حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: بعضی ها محدودنگر و تنگ نظرند و علوم تاکید شده در اسلام را به احکام و علم دین محدود می کنند که حتما منظور اسلام از آموزش علم این نیست.

وی با بیان این که هر مکتب و دینی درباره احکام خود موارد مشخصی دارد، توضیح داد: مسیحیت در دوره ای همه دانشمندان را از بین برد به جرم این که عالم و محقق بودند اما همان دین ضد دانش و علم دستورات خودش را نگه می داشت و از دنبال علوم دیگر رفتن نهی می کرد.

رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب با بیان روایتی جالب از شهید مطهری درباره سفارش اسلام به علم اظهارداشت: علمی که اسلام به آن سفارش کرده است همه علومی است که می تواند در خدمت بشر باشد و برای انسان ها سودمند است.

وی در توضیح این حدیث حضرت علی (ع) که حکمت گمشده مومن است به دنبال آن بروید حتی اگر نزد مشرکین باشد گفت: قطعا مسائل شرعی نزد مشرکان نیست که حضرت امیرالمومنین سفارش به آموختن آن کند از این رو همه رشته ها که برای انسان مفید است مراد اسلام خواهد بود.

ناطق نوری با تاکید بر این که در دنیای امروزی ثروت و تکنولوژی سرمایه کشور محسوب نمی شوند تصریح کرد: آنچه که برای یک ملت سرمایه است اندیشه و فکر نیروی انسانی است.

وی خاطرنشان ساخت: شاهد هستیم در کشورهای مستقل دانشجویان و اساتید با استعداد ایرانی حضور دارند که اگر برگردند چه بهتر و اگر شرایطی باشد که حضور آنها در آن کشور برای تربیت دانشجویان سودمندتر باشد مایه افتخار خواهد بود چرا که ایرانی هرجا که باشد عشق به وطنش وصف ناپذیر است.


** وظایف سه گانه مجمع تشخیص مصلحت نظام

ناطق نوری در پاسخ به سوالی درخصوص موانع فیلترینگ برای توسعه علم گفت: بعضی گمان می کنند که مجمع در هر حوزه ای که مصلحت بداند می تواند ورود پیدا کند این در حالی است که مسوولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام محدود است؛ مجمع در سه حوزه ورود پیدا می کند؛ در گام اول زمانی که بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در مورد قانونی اختلاف نظر باشد بعد از اینکه آن قانون دو بار به شورای نگهبان رفت و برگشت، مجمع تشخیص حرف آخر را می زند.

وی اضافه کرد: کار دوم مجمع، بازوی مشورتی رهبر معظم انقلاب برای سیاست های کلان نظام است؛ کار سوم نیز زمانی که کشور گرفتار مساله ای می شود که نه مجلس و نه شورای نگهبان هیچ کدام نمی توانند آن معضل را حل کنند برای اینکه نظام به بن بست نرسد رهبر معظم انقلاب تشخیص می دهد و مجمع برای آن معضل راه حل ارایه می کند.


** بنای شرکت در انتخابات ندارم

ناطق نوری در پاسخ به سوالی درخصوص شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: بنا ندارم در این انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت کنم و تشخیص می دهم که چنین تکلیفی ندارم؛ بعد از مجلس پنجم اعلام کردم که در دنیای امروز رجال سیاسی برای کار سیاسی عمری تعریف می کنند و بعد از اینکه این عمر تمام شد آنها به اتاق فکر می روند و جوانان سر کار می آیند.

وی تصریح کرد: من 20 سال نماینده مجلس بودم که دیگر کافی است؛ ما نسل اول انقلابیم و نباید مدام ما بیاییم و باید اجازه بدهیم دیگران هم حضور پیدا کنند.


** ناطق نوری: چرا پرونده ها و تهمت ها ابتر می ماند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پرسش و پاسخ با اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پاسخ به این سوال که چرا به دنبال توهین احمدی نژاد شما شکایت نکردید؟ گفت: درست است که توهین شد اما اشکال این نیست حال اشکال این است که چرا من پیگیری نشدم.

ناطق نوری اضافه کرد: به این دلیل که اسم پسر من هم آورده شده بود او شکایت کرد اما نقص قانونی و حقوقی مانع از این شکایت شد و وکیلی گفت: این اندازه که ایشان گفتند راه به جایی نمی برد که شکایت پسرم تبدیل به رنجنامه ای شد.

وی افزود: خواسته من این است که این نسبت های بدی که داده می شود مورد رسیدگی قرار گیرد؛ اگر این طور باشد که گفته شد، من صلاحیت رییس بازرسی رهبر معظم انقلاب، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارم و صلاحیت ندارم که در این مراسم صحبت کنم؛ عیب کار این است که این پرونده ها ابتر می مانند.

وی اضافه کرد: وقتی آدم وارد صحنه سیاسی می شود باید پیه این مسائل را به تن خود بمالد و مخصوصا اگر نخواهد تملق کسی را بگوید باید این هزینه ها را پرداخت کند اما مشکل کار این است که به این قضایا رسیدگی نمی شود.

وی افزود: دروغ، چاپلوسی و تملق متاسفانه دارد نهادینه می شود و مساله دیگر اینکه نسل جدید نسبت به روحانیت و اسلام بدبین می شوند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
8
69
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
8
51
باید این سرمایه های مملکت مورد احترام قرار گیرند تا از نقطه نظراتشان استفاده شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
14
43
آقای ناطق هم مانند اقای هاشمی فرد ازاده ای است.
mahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
10
48
عالییییی بوددددد.به امید بیشتر شدن امثال ناطق نوری
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
8
42
آفرین که قدرت راارثی نمی داندوجوانان راهمراهی وراهنمایی می کند.
ناصر هشترودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
9
48
شیخ بزرگوار یار دیرین هاشمی عزیز شما باید در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حضور فعال داشته باشید که به نفع مملکت خواهد بود.
نظرات بینندگان