arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

نهاوندیان: مراقب باشید دچار رانت نشوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس دفتر ریاست جمهوری به مسوولان صندوق نوآوری و شکوفایی توصیه کرد دچار رانت نشوند و بر فرآیند تخصیص اعتبارات نظارت داشته باشند.


 از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمد نهاوندیان با شرکت در جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در شش ماه گذشته به خصوص در قانون گرایی و تهیه مجموعه ای از دستورالعمل های کاری، عملکرد صندوق را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد.

وی افزود: در وضعیت کنونی که همه از بی پولی می نالند، دکتر روحانی از شما حمایت صد در صدی کرده و بودجه قابل ملاحظه ای به صندوق تزریق شده است که چنین حمایتی نشان از اعتقاد رییس جمهوری به اهداف و رسالت این کار دارد.

نهاوندیان با هشدار نسبت به احتمال درگیر رانت شدن صندوق تاکید کرد: ماهیت صندوق به دلیل توسعه ای بودن، بالقوه پتانسیل ایجاد رانت را داشته و بنابراین لازم است تا رفتار اقتصادی صحیحی از ابتدا شکل بگیرد که در این مسیر بهترین کار، همان کاری است که به تهیه دستورالعمل های کاری منجر شده است.

وی همچنین به دست اندرکاران صندوق نوآوری و شکوفایی توصیه کرد حتماً تجارب شکست خورده گذشته در نهادهای توسعه ای داخل و خارج از کشور را مورد مطالعه قرار دهند تا مجدداً صندوق در چنین مسیرهای غلطی وارد نشود چراکه متاسفانه اقتصاد ایران، آسیب های زیادی به دلیل رانت دیده است.

عضو حقیقی هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما در کشور درآمد کم نداشته ایم اما از آنجا که سیاست گذاری هایمان رانت زا بوده، رفتار عاملان اقتصادی هم رانت جویانه شده است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل به شما قول می دهم اگر مراقب نباشید به فاصله شش ماه پدیده بدهی های معوقه که بانک ها را دچار مشکل کرده سر شما هم خواهد آمد و این مشکل به سرعت می تواند اتفاق بیفتد.

نهاوندیان بر لزوم بررسی و استفاده از تجارب مشابه نهادهای توسعه ای دیگر کشورها تاکید کرد و گفت: یکی از اقدامات لازم برای اجتناب ز ایجاد خطر بدهی های معوقه این است که بدانید با تخصیص اعتبار پایان کار شما نیست بلکه کار شما از اینجا آغاز می شود.

وی همچنین از مسوولان صندوق نوآوری و شکوفایی خواست که دراین فرآیند حتماً نظارت کنند و ادامه داد: من با دخالت در مدیریت مخالفم اما باید به جدیت نظارت کرد که پول ها کجا می رود و در واقع آنچه لازم است و به عنوان مهمترین وظیفه صندوق به شمار می رود نظارت در این جهت است.

نهاوندیان تاکید کرد: ضمن آنکه در صورت استفاده از برون سپاری کارها حتماٌ مکانیزم ها به گونه ای دیده شود که شبهه ای در نظارت ها به وجود نیاید و در بخش های برون سپاری شده رانت ایجاد نشود.

عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از راه های مقابله با این رفتارهای رانت جویانه و سرازیر شدن تقاضاها و توقعات غیرواقعی را تعریف درست از شرکت های دانش بنیان دانست و افزود: از توسعه بی حد این مفهوم اجتناب کنید و به جای توجه به تعداد و کمیت شرکت های دانش بنیان، بیشتر به دنبال کیفیت آنها باشید.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در ابتدا، کارها کنترل شده صورت پذیرد و سپس درباره توسعه و گسترش آنها فکر شود زیرا اگر در ابتدا مقررات محکم و کنترل شده در نظر گرفته شود، بعداً می توان آن را ساده سازی و اجرایی کرد اما اگر از ابتدا ورود شرکت ها با سهولت و سرعت بیش از حد باشد دیگر امکان محدود کردن وجود نخواهد داشت.

استفاده از مشاوران بسیار قوی بانکی که الان با بانکها همکاری نداشته و منافعی در این میان ندارند نیز از دیگر توصیه های رییس دفتر ریاست جمهوری به دست اندرکاران صندوق نوآوری و شکوفایی در این جلسه بود.

نهاوندیان در ادامه جلسه با تاکید بر استفاده از فضای جدید سیاسی، از اعضای هیات عامل خواست تا صندوق با VC های خارجی مخصوصاً در حوزه ICT که ایرانیانِ صاحب نام زیادی در جهان در این حوزه فعال هستند باب همکاری را باز کند و از امکانات آنها در توسعه خود بهره جوید.

وی همچنین توصیه کرد صندوق نوآوری و شکوفایی از ظرفیت اتاق های بازرگانی و تشکل ها در کارها استفاده کند و همایش های استانی برای معرفی ظرفیت های صندوق برپا شود.

نهاوندیان همچنین به اعضای هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی توصیه کرد تا از فضای جدید چه در مواجهه با خارجی ها و چه در مواجهه با ایرانیان خارج از کشور به نحو شایسته ای استفاده کنند و تاکید کرد: شما چون نهاد پویایی هستید چالش های نهادهای کهنه را ندارید براین اساس در این مقطع می توانید از چابکی لازم بهره ببرید.

وی درباره مدیریت منابع رسوبی صندوق نیز پیشنهاد کرد از همین ابتدا با دستورالعمل مصوب و به صورت مستند سازی شده کار شود و افراط و تفریط صورت نگیرد.

نهاوندیان همچنین بر تشویق پروژه هایی که امکان صادرات دارند تاکید کرد و گفت: باید در صادرات، دانش فنی بسیار مورد توجه قرار گیرد و مغزافزارها تشویق شوند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان