arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳

پشت پرده "تفکیک جنسیتی کنسرت‌ها"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار بحث تفکیک جنسیتی این روزها داغتر شده است و حتی دامن کنسرتهای موسیقی را نیز گرفته، بگونه‌ای که چند روز قبل خبر لغو کنسرت یکی از خوانندگان موسیقی پاپ آنهم به دلیل مختلط بودن کنسرت به تیتر یک رسانه ها بدل شد و توپ آن نیز به زمین ناجا افتاد.

خبر تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها آنقدر مهم بود که دقایقی بعد از انتشار به تیتر یک تبدیل شود چراکه براساس این طرح، آنگونه که معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی درباره آن گفت: در صورت اجرای طرح تفکیک جنسیتی، کنسرت مذکور یک شب برای بانوان و شب دیگر به آقایان اختصاص خواهد داشت.

پس از انتشار خبر، تلاش‌ها برای دریافت توضیحاتی از مسئولان پلیس به بن بست خورد، اما درهمین حین پیروزارجمند، مدیرکل دفترموسیقی در مورد بحث تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها گفت: برای اولین بار در خراسان شمالی مطرح شد و باید بگویم که طرح چنین موضوعی نه از سوی وزارت ارشاد و نه از سوی نیروهای فشار است، بلکه این تصمیم از سوی نیروی انتظامی اتخاذ شده است. شورایی باعنوان شورای برگزاری کنسرت‌ها وجود دارد که این پیشنهادات را ارائه داده و مورد بررسی قرار می‌دهد که البته فقط درحد پیشنهاد بوده است.

مدیرکل دفترموسیقی همچنین اضافه کرد: هرگونه تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها مورد تأیید ما نیست و در شأن مردم شریف ایران محسوب نمی‌شود زیرا ما موظفیم به ساحت خانواده‌های ایرانی احترام بگذاریم. ما معتقدیم یکی از سالم‌ترین محیط‌ها، سالن‌های کنسرت است. اگرقرار باشد کنسرتی با تفکیک جنسیتی برگزار شود اصلا آن کنسرت را برگزار نخواهیم کرد. درست است که بعضی‌ها در سالن‌های کنسرت هنجارشکنی می‌کنند اما به نظر ما باید در این‌باره با فرد خاطی برخورد شود، نه اینکه صورت مسئله را پاک کرد. ما با هرگونه برخورد انتظامی در سالن‌های کنسرت مخالفیم.

همچنین علیمرادخانی، معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره لغو کنسرت ‌در شهرستانها به علت اصرار بر تفکیک جنسیتی مخاطبان اظهارکرد: انشاءالله این موضوع حل شود. اصولا به نظر من بهترین راه گفت وگو است. این موضوع مهم است و از ارزش بالایی برخوردار است و من معتقدم که اساسا این موضوع‌ها با گفت‌وگو و همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد، حل می‌شود.

از سوی دیگر پلیس نظارت بر اماکن عمومی می‌تواند در مورد تمهیدات ترافیکی و انتظامی محل برگزاری نظر دهد.

جلسه یک‌ساعت و نیمه پشت درهای بسته

هرچند در ادامه، دلایل دیگری همچون تبلیغات زودهنگام برای لغو کنسرت مذکور اعلام شد، اما در حالی بحث تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها بالاگرفته که پیروز ارجمند برای بررسی مسایل پیرامونی این خبر به نیروی انتظامی دعوت شده است تا زوایای مختلف این طرح بررسی شود.

بررسی‌های خبرنگار ما نشان داد که مدیر برنامه‌های این خواننده پیش ازکسب مجوزهای لازم نسبت به انجام تبلیغات گسترده در سطح شهر و فروش بلیت اقدام کرده بود و به هنگام مراجعه برای دریافت مجوزهای پلیس موفق به دریافت مجوز نمی‌شود. از آنجایی که پیش از کسب مجوزهای لازم نسبت به فروش بلیت و درج تبلیغات اقدام شده بود شورای برگزاری کنسرت‌ها تشکیل و راهکارهای متعددی مطرح شد که یکی از راهکارها تفکیک جنسیتی بود .

حال داستان این کنسرت پیچیده ترشد و در این زمینه سرهنگ خلیل هلالی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا نیز با تایید خبر برگزاری جلسه با پیروزارجمند، گفت: در این جلسه زوایای مختلف این پیشنهاد بررسی و ما گله خود را در مورد نحوه انتشار این گونه اخبار که موجب ایجاد اختلال در همکاری‌های دو سازمان برای اجرای هر چه بهتر و سالمتر برنامه‌های زنده موسیقی در کشور می‌شود را عنوان کردیم.

او در مورد عاقبت این کنسرت نیز گفت: با عنایت به تبلیغات گسترده انجام شده و فروش بلیت به فرهنگ دوستان و به دنبال سپردن تعهد رسمی مدیر برگزار کننده کنسرت مبنی بر رعایت قوانین و مقررات مجوز برگزاری کنسرت یاد شده در 17 و 18 مرداد ماه صادر شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال نقش پلیس در نظارت بر کنسرت‌ها ضمن تاکید بر ضرورت سیر مراحل تعیین شده برای انجام مصاحبه‌ها در نیروی انتظامی در توضیح عنوان کرد که پلیس وظیفه بررسی صلاحیت‌های فردی و مکانی از ابعاد انتظامی و ترافیکی محل برگزاری را بر عهده داشته و ضمن توجیه متقاضی برگزاری مراسم نسبت به قوانین، ضوابط و مقررات تعهدات لازم را اخذ و بر رعایت دقیق ضوابط نظارت خواهد کرد.

حال گرچه توپ طراحی این طرح در زمین مسئولان چرخ می‌خورد اما مشخص نیست عاقبت و سرانجام طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها چه خواهدشد، اما نکته قابل تامل آنکه، درست است که در برخی از کنسرتها اقلیتی وجود دارد که ممکن است سبب برهم خوردن نظم و شاید امنیت کنسرتها شود، اما نمی‌توان باتکیه براین موارد عموم مردم فرهنگ دوست و علاقه مند به هنر را از لذت حضور خانوادگی در یک کنسرت محروم کرد
منبع: ایسنا
برچسب ها: کنسرت ، تفکیک ، جنسیتی ، موسیقی
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Belgium
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
1
91
اینجوری پیش بره طرح تفکیک جنسیتی توی خونه هم اجرا میشه !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
1
67
آقا به جای طرح زوج و فرد هم طرح جنسی بگذارید !!!
یه روز خانوما و یه روز آقایون !!!!!!!!!!!!
حسینی بای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
118
8
اکثر مردم از طرح تفکیک حمایت می کنند..متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
2
58
پیشنهاد : زن ها و مردها کلا دارای ادارات شهر ها و حتی دولت جداگانه شوند و فقط در مرز این شهرها محلی برای ملاقات زن و شوهر در نظر بگیرند ... و بچه ها در همان بدو تولد بنا به جنسیت به شهر خود منتقل شود...
عالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
1
46
آقای حسینی بای که همینجا نظر دادن (( اکثر مردم از طرح تفکیک حمایت میکنند. متشکرم )) آیا در جریان هستن مردم ایران تقریبا 80 میلیون نفرن؟! ، آیا ایشون نماینده و سخنگوی این میلیونها ایرانین ؟! آیا با تمام ایرانیها صحبت کردن و نظرشونو خواستن ؟!!!!
جملت خیلی خنده دار و کودکانه بود برادر حسینی بای !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان