arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳

بار دیگر سقوط هواپیما مردم ایران را داغدار کرد/ از ایران140 کمی بدانیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بار دیگر سقوط هواپیما مردم ایران را داغدار کرد و این بار ، دهها نفر در سانحه سقوط یک فروند هواپیمای ایران 140 در نزدیکی تهران جان خود را از دست دادند.

با شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران که نماد بارز آن ، نفروختن هواپیماهای مسافربری به کشورمان بود ، تصمیم به ساخت هواپیما در داخل کشور گرفته شد.

 در فضای تحریم ها ، تنها می شد با روس ها اوکراینی ها وارد مذاکره شد. بدین ترتیب مدیران روسی - اوکراینی در سال 1996 کارخانه آنتونوف درخارکف اوکراین پذیرفتند که هواپیمای آنتونوف 140 خود را در ایران نیز تولید کنند. نام این محصول ایران 140 نامیده شد و چند سال بعد در شرکت "هسا"ی اصفهان تولید آن آغاز شد.

سایت هسا در این باره چنین می نویسد:بعد از آموزش پرسنل، فروند اول با مشارکت کارشناسان اوکراینی مونتاژ گردید و از فروند دوم کارشناسان هسا (تحت نظارت دفتر طراحی آنتونوف) به تنهایی موفق به ساخت و مونتاژ شدند.
 
قرارداد تولید این هواپیما در اصفهان در شرایطی منعقد شد که تنها سه سال از تولید آن در اوکراین می گذشت و آنتونوف 140 هنوز امتحان خود را پس نداده بود. هم اکنون نیز به جز روسیه و اوکراین ،تنها چند کشور انگشت شمار از جمله ایران،جمهوری آذربایجان و لیبی از این هواپیما در خطوط هوایی خود استفاده می کنند و در سطح جهان اقبالی به آن نشده است.  
 
هواپیمای ایران 140 در حالی امروز در حوالی تهران سقوط کرد که به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، کمیسیون عمران مجلس ، پیشتر در خصوص به کارگیری این هواپیما در خطوط هوایی کشور هشدار داده بود.
 
جالب و البته غم انگیز اینجاست که اولین سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در ایران هنگامی رخ داد که گروهی از کارشناسان روسی و اوکراینی در سال 2002 برای افتتاح خط مونتاژ این هواپیما در مسیر ایران بودند که آنتونوف آنها در لارستان سقوط کرد و همه شان کشته شدند.
 
سقوط بعدی این هواپیما در ایران نیز هنگامی بود که با ایرانی سازی،‌نامش را ایران 140 گذاشتند و چند خلبان و کمک خلبان که در حال پرواز آموزشی با آن بودند و جان دادند.
 
در سال 2005 هم یک فروند آنتونوف 140 که متعلق به خطوط هوایی کشور آذربایجان بود، در دریای خزر سقوط کرد و تمام 23 مسافر آن کشته شدند.
 
 سرانجام این پرنده روسی - اوکراینی مرگبار ، این بار لحظاتی بعد از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد تهران ،‌ بالش از بدنه جدا شد و مسافرانش را به کشتن داد تا ادامه تولید این هواپیما در ایران در هاله ای از ابهام فرو رود.

منبع: عصرایران
 
برچسب ها: سقوط ، انتونوف ، مونتاژ ، فروند
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
0
6
قابل توجه دلواپسان!!
نظرات بینندگان