arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

اجرای سیرک حیوانات در مشهد ممنوع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اداره محیط زیست خراسان رضوی گفت: قرار بر این است که خراسان‌رضوی به عنوان اولین استان حمایت‌کننده از حقوق حیوانات اجازه برگزاری هیچ سیرک حیواناتی را از روز محیط‌بان سال جاری ندهد.

حمید صالحی در نشست خبری که در اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان‌ رضوی برگزار شد، توضیح داد: امروزه در تمام کشورهای پیشرفته سیرک‌ها به سمت نمایش‌های ناشی از قدرت و تمرین انسان در حال حرکت هستند.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد که برای سرگرم شدن انسان، حیوانات را وادار به انجام کار نمایشی کنیم به همین دلیل سیرک حاوی نمایش آکروبات‌بازی انسان‌ها جایگزین سیرک حیوانات در استان می‌شود.

صالحی اظهار کرد: یک مرکز پایش آلاینده‌های محیط زیست در مشهد تشکیل شد و قرار بر این است که تمام کلان‌شهرها با الگوبرداری از مرکز مشهد اقدام به تشکیل این مرکز کنند.

رئیس اداره محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه نگهداری حیوانات تحت عنوان باغ‌ وحش خانگی وجود ندارد، بیان کرد: بعضی از افراد به دلیل علاقه‌مندی برای نگهداری حیوانات به محیط‌ زیست مراجعه کرده و با دریافت یک گونه از حیوانات تحت نظارت محیط ‌زیست به نگهداری از آن می‌پردازند و در صورتی که حیوان قابلیت رهاسازی نیز داشته باشد تحویل محیط‌ زیست می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد بدون اطلاع محیط‌ زیست اقدام به نگهداری از گونه‌های حیوانی می‌کنند که این امر تخلف محسوب شده و قطعا پیگیری می‌شود.

صالحی اظهار کرد: خراسان‌ رضوی دارای 2.5 میلیون هکتار و 40 منطقه تحت مدیریتی است.

وی با بیان اینکه افرادی که در حوزه محیط‌ زیست فعالیت می‌کنند به لحاظ اجتماعی در جایگاه بالاتری قرار دارند، اظهار کرد: تاکنون حدود چهار گروه که اقدام به شکار‌های متعدد و تجاوزهای محیط‌ زیستی می‌کردند شناسایی شده و به مراجع قضایی ارجاع و محاکمه شدند.

صالحی افزود: همچنین یک تخلف دیگر در حوزه شکار غیرمجاز در کشور پس از حدود هشت سال در حال پیگیری بود که به دلیل فاش شدن پرونده قبل از دستگیری متخلفان با موفقیت به اتمام نرسید.

تشکیل کارگروه نجات دریاچه بزنگان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص دریاچه بزنگان، اضافه کرد: این دریاچه به دلایل مشخصی با مشکلات کم‌آبی مواجه شده و سطح آب دریاچه نیز کاهش یافته است. همچنین آب در منطقه بالادست این دریاچه که آب سطحی زیادی در آن وجود داشته و به دریاچه منتقل می‌شده، کاهش یافته است.

صالحی تصریح کرد: کارگروهی تحت عنوان " نجات دریاچه بزنگان " تشکیل شده است که به احتمال زیاد ریاست این کارگروه بر عهده معاون عمرانی استاندار خواهد بود. من به عنوان مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی باید به فکر خرید سلاح و مهمات، کتاب‌های آموزشی، جلسات استانی و مصاحبه با خبرنگاران باشم که این موضوع معجونی می‌شود و تمام سلول‌های مغز انسان را درگیر می‌کند. در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که بعضی از موضوعات و مشکلات از دید محیط‌زیست خارج بماند به همین دلیل این نقاط تاریک و مبهم می‌تواند توسط خبرنگاران به ما انتقال داده شود.

رئیس اداره محیط‌زیست خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: خبرنگاران با ارائه موضوعات و مشکلاتی که مردم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به محیط‌زیست و سایر سازمان‌ها کمک کرده و باعث عاقبت‌بخیری خودو سایر سازمان‌ها می‌شود. طبق گفته مدیرکل محیط‌زیست کشور هیچ مدیری حق شکایت به هیچ رسانه‌ای را به واسطه خبری که می‌نویسد نداشته ولو اینکه خلاف واقع باشد.

ظرفیت زیستی خراسان رضوی تمام شده است

دکتر رحمتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست خراسان‌رضوی نیز در این نشست، اظهار کرد: ظرفیت زیستی خراسان‌رضوی در چند سال گذشته به اتمام رسیده و در حال حاضر استفاده بیش از ظرفیت منابع صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای جنوبی استان به دلیل خشکسالی در حال مهاجرت هستند، ادامه داد: 50 تا 60 درصد آلودگی مشهد مختص حمل و نقل درون شهری است و به همین دلیل طبق مصوبب دولت از آذر سال جاری سوخت یورو 4 یا بنزین پاک به مشهد می‌آید.

رحمتی با بیان اینکه پیگیری‌هایی صورت گرفته تا بنزین پاک زودتر از آذر ماه تحویل مشهد شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه شرق کشور منطقه خشکی محسوب شده و صنایع آبی در آن محدود است در بخش آب از نظر کمی و کیفی دچار مشکل است و سالانه حدود یک متر سطح آب زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی اداره کل حفاظت از محیط‌ زیست خراسان‌ رضوی با بیان اینکه در مشهد 30 درصد از آب‌ها بازیافت می‌شوند، گفت: باید این ظرفیت به 100 درصد برسد تا کم‌آبی در سایر حوزه‌ها جبران شود.

وی اظهار کرد: در هیچ مکانی از دنیا از آب شرب برای ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود، به همین دلیل در کشور ما نیز باید از آب‌های مصرف شده یا بازیافتی برای ساختمان‌سازی استفاده شود.

رحمتی اظهار کرد: به دلیل وجود فرسایش خاک در استان هر از چندگاهی شاهد گرد و غبار در هوای مشهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای مختلفی از جمله در بخش صنعتی و پزشکی در استان وجود دارد، اظهار کرد: در سطح استان 300 هزار پسماند ویژه صنعتی در واحدهای صنعتی نگهداری شده است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: خراسان رضوی رتبه اول پوشش گیاهی را در منطقه به خود اختصاص داده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان