arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

هویت جریان سوم مخالفان دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 حسن روحانی به بحث و جدل ها در باب اظهاراتش در اجلاس دیپلمات ها پایان داد. او به صورت صریح بیان کرد که مقصود و مخاطب کلمات عتاب آلودش کدام نحله و طایفه از مخالفان مذاکره هسته ای بودند و به چه دلیل زبان هشدار و ملامت به کار بسته است.


توضیحات دیروز رئیس جمهوری حاوی این پاسخ به طیف اصولگرا و غیراصولگرا بود که در تفسیر و تحلیل کلام و کلمات او راه خطا پیموده و شتابزده به داوری نشسته اند. از گفتار دیروز روحانی به روشنی می توان دریافت که هنگام ادای کلمات کوبنده علیه مخالفان، رشته اعتدال از کف نداده و آگاهانه و عامدانه با جبهه رقیب اتمام حجت کرده است. مفسران بدبین بر این پندار بودند که روحانی در کلمات کوبنده اش، منتقدان را نواخته است اما او تصریح کرد که مخاطب این عتاب ها نه گروه منتقدان و نه حلقه مخالفان بلکه جریان سومی به نام تخریب گران بوده است.

نام و نشانی این جریان سوم بر زبان رئیس جمهوری جاری نشده اما از چند و چون رفتار ستیزه آمیز آنها با مذاکرات هسته ای می توان پی به هویت پنهان شان برد.

نکته ای که در توضیحات روحانی اهمیت شایان دارد، رونمایی از تحرکات تازه این گروه تخریب است. رئیس جمهوری از پس پرده سیاست خبر می دهد و تلویحاً می گوید که بوی رفتارهای نامیمون و مغایر منافع ملی را از حرکات این گروه استشمام می کند. این سخن روحانی پاسخی به تفسیر نادرست کسانی بود که طی دو روز اخیر می گفتند؛ آقای روحانی چه نیازی به این تندگویی.

از نگاه رئیس جمهوری به عنوان لیدر مذاکرات هسته ای، سکوت در قبال این حرکت های پشت صحنه سزاوار نیست کما این که او گفت در آینده نیز در برابر این نوع تحرکات ضد منافع ملی کوتاه نخواهد آمد اگر به دنبال نشانی گروه تخریب در گفتار روحانی هستید، باید در آن بخش از کلمات او تأمل کنید که برای نخستین بار اعلام کرد که این طایفه از مخالفان دولت منافع شان به توقف مذاکرات هسته ای گره خورده است. به همین دلیل به چیزی جز سنگ اندازی و کارشکنی فکر نمی کنند. به باور روحانی، این گروه پیش از این در کانون هایی به نام اتاق فکر جمع شده بودند اما این بار به دایره های عملیاتی نقل مکان کرده اند.

بنابراین می توان بحث و جدل های اخیر بر سر کلام و کلمات روحانی را از این نظر به فال نیک گرفت که به شفاف سازی فضای سیاسی بویژه بازشناسی صف همراهان از ناهمراهان دولت اعتدال انجامید. اتفاقات دو روز گذشته باب بحث تازه ای را گشود که مرز منتقدان و مخالفان دولت چیست؟

از واکنش شتابزده برخی از حامیان اعتدال که شتابزده در زمین مخالفان بازی کردند که بگذریم، شاید شگفت ترین اتفاق این دو روز، مانور مخالفان تندخوی اندیشه اعتدال در لباس منتقدان بود. در میان بهت و حیرت افکار عمومی طی این دو روز پرچم نقد و اخلاق را کسانی در دست گرفتند و در موضع ناصحان رئیس جمهوری ظاهر شدند که تاریخ جمهوری اسلامی سرشار از حرمت شکنی و حریم شکنی آنها است. کسانی که طی این سال ها منتقدان را معاند خوانده و با هزار انگ و اتهام صاحبان خرد و اندیشه را به سکوت یا خانه نشینی واداشتند.

منبع: روزنامه ایران
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان