arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

فضا برای قاچاق اشیای تاریخی کشور بسته می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت:با ایجاد امکانات و به کارگیری تجهیزات به روز در حوزه حفاظت از موزه ها و اشیای گران بها و رصد اشیای تاریخی فضا برای قاچاق این اشیا و عتیقه در کشور بسته می شود.

به گزارش ایرنا ˈ مسعود سلطانی فرˈ که امروز پنجشنبه به استان همدان سفر کرده است در جریان بازدید از مرکز تفریحی و توریستی گنجنامه همدان افزود: طی چند دهه گذشته برخی از اشیای تاریخی به رقم تلاش نیروهای حفاظتی به صورت قاچاق خارج می شد که با ایجاد تمهیدات لازم و به روز رسانی فرآیندهای حفاظتی به طور قطع، فضا برای قاچاقچیان اشیای تاریخی کشور محدودتر خواهد شد.

وی افزود: حراست از میراث گران بهای فرهنگی کشور علاوه بر ایجاد امکانات و تجهیزات نیازمند همکاری همه افراد به خصوص پایگاه های بسیج ،شوراهای روستا و سازمان های مردم نهاد است.

وی گفت: برای صیانت از اشیای فرهنگی و تاریخی کشور تنها نصب دوربین های مداربسته و ایجاد تجهیزات راهبردی کافی نیست و در این زمینه لازم است دوستداران میراث فرهنگی کشور وارد میدان عمل شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بهبود مناسبات خارجی و رویکرد مطلوب دولت تدبیر و امید، زمینه ورود گردشگران را به کشور فراهم کرده است گفت: ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه گردشگری در تمام کشور وجود دارد و وجود یک میلیون مکان تاریخی، طبیعی و گردشگری نشان از ظرفیت بالای کشور در حوزه گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به استفاده بهینه از این ظرفیت عظیم عنایت ویژه ای دارد افزود: سرمایه گذاری در بخش زیر ساخت های گردشگری موجب بازگشت سرمایه و افزایش چند برابری آن در بخش گردشگری خواهد شد.

سلطانی فر درآمد کشور از صنعت توریسم و گردشگری در سال گذشته را پنج میلیارد دلار دانست و گفت: مهمترین مشکل کشور در بخش گردشگری احداث هتل است که باید با مشارکت بخش خصوصی در این زمینه اقدام اساس صورت پذیرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در ادامه در زمینه شناسایی و ثبت آثار ملی اظهار کرد: اکنون 31 هزار و 100 اثر تاریخی در کشور شناسایی و ثبت شده است و در این زمینه نیز مشارکت بخش خصوصی می تواند در کمک به شناسایی و ثبت آثار تاریخی کشور موثر باشد.

آغاز عملیات اجرایی طرح منطقه نمونه گردشگری ، توریستی همدان با امکاناتی از قبیل مجتمع تجاری، هتل پنج ستاره، 200 کمپینگ، سه هزار پارکینگ، سالن سینما، ورزشی و کتابخانه و مساجد و همچنین افتتاح سوییت های VIP گنجنامه از جمله برنامه های سفر یک روزه رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به استان همدان بوده است.

*معاون رییس جمهوری:همدان قطب اول گردشگری کشور است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری همچنین در جمع خبرنگاران گفت: همدان با برخورداری از اماکن و جاذبه های تاریخی، طبیعی و توریستی به قطب گردشگری کشور تبدیل شده است.

ˈ مسعود سلطانی فرˈ اظهار کرد:گردشگری یکی از مهمترین محوری های توسعه در کشور و به تبع آن در استان همدان است و باید با ایجاد امکانات، زمینه های اشتغالزایی و توسعه پایدار با استفاده از ظرفیت عظیم گردشگری در این استان فراهم شود.

وی استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران و اجرای طرح های گردشگری را راهکاری موثر برای توسعه گردشگری در استان همدان دانست و گفت: با توجه با وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری صنایع دستی و تلاش مسوولان ارشد استانی برای جذب سرمایه گذار اتفاقات خوبی در این زمینه در همدان ایجاد خواهد شد.

سلطانی فر وجود 170 رشته صنایع دستی در همدان را ظرفیتی مهم برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: با توجه به اینکه استان همدان یکی از قطب های مهم گردشگری کشور است توجه به صنایع دستی در کنار جاذبه های گردشگری و طبیعی می تواند موجب توسعه آن در بخش های مختلف شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه زیرساخت های گردشگری در استان همدان فراهم است تاکید کرد: نیروی انسانی فعال و حمایت مسوولان از سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

سلطانی فر در ادامه از وجود 500 موزه در کشور خبر داد و گفت: 40 موزه در کشور در دست احداث است و با توجه به اعتبارات محدود در این بخش موزه هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند در اولویت برای پرداخت اعتبار هستند.

وی با بیان اینکه موزه منطقه غرب کشور در همدان از پیشرفت فیزیکی کمی برخوردار است گفت: درصورت تامین 50 درصد از بودجه توسط استان، 50 درصد آن نیز توسط سازمان میراث فرهنگی اختصاص خواهد یافت و این طرح تا پایان دولت یازدهم تکمیل خواهد شد.

معاون رییس جمهوری در ادامه در خصوص صدور ویزا برای مسافران و گردشگران خارجی گفت: با انجام تمهیدات لازم، روند صدور ویزا، به صورت الکترونیکی ظرف مدت 48 تا 72 ساعت انجام می شود.

وی همچنین گفت: صدور ویزا در نمایندگی ها نیز در مدت سه روز کاری انجام می شود که 99 درصد متقاضیان دریافت ویزا ،موفق به دریافت آن می شوند.

سلطانی فر در ادامه با بیان شناسایی حدود 20 هزار خانه مسافر در سطح کشور افزود: اطلاعات خانه های مسافر وارد سامانه شده و تا کنون هفت هزار خانه مسافر در سطح کشور مجوز دریافت کرده اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به ثبت آثار تاریخی کشور در سازمان یونسکو نیز گفت:47 اثر از کشور در نوبت ثبت سازمان یونسکو قرار دارند که هر سال یک اثر از کشور ثبت می شود که بافت تاریخی شوش یکی از آثاری است که در صدر ثبت جهانی قرار دارد.

سلطانی فر همچنین گفت:سال 2013 از محل گردشگری یک میلیارد و 187 میلیون گردشگر بین کشورها جابجا شده و درآمد کشورها از این راه یک هزار و 250 میلیارد دلار بوده است که در این میان سهم ایران از این درآمد تنها پنج میلیارد دلار بوده که این رقم باید به چهار برابر افزایش یابد.

نشستی با استاندار همدان، سرمایه گذاران بخش خصوصی و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ، کلنگ زنی برج اداری تجاری جواهرات آسیا مجتمع بین المللی شهر جواهرات ،بازدید از طرح تله کابین گنجنامه و افتتاح سوییت های VIP آن مجموعه از جمله برنامه های سفر یک روزه رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به استان همدان بوده است.

استان همدان دارای هزارو 400 اثر تاریخی،طبیعی و گردشگری است.
نظرات بینندگان