arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۵۳۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
وال استریت ژورنال گزارش داد:

تلاش هماهنگ ایران و آمریکا برای نابودی داعش

حملات هوایی آمریکا در هفته جاری، به پیشمرگه‌ها امکان بازپس‌گیری دو شهر در دامنه‌های اربیل را داد، که چند روز پیش از آن در یک شکست حیرت‌آور در مقابل داعش، از دست داده بودند و این گروه افراطی توانسته بود تا حدود ۳۰ کیلومتری مرکز اقلیم کردستان عراق نزدیک شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وال استریت ژورنال نوشت: ایران و آمریکا، گروه تروریستی «داعش» را دشمن مشترک خود می‌دانند.

به گزارش «انتخاب»، مبارزات پیشمرگه‌های کرد در عقب راندن شورشیان افراطی داعش باعث شد که ایران و آمریکا در کنار هم قرار بگیرند و برای تقویت نیروهای مبارز کرد، برای شکست دادن دشمن مشترک، وارد عمل شوند.

حملات هوایی آمریکا در هفته جاری، به پیشمرگه‌ها امکان بازپس‌گیری دو شهر در دامنه‌های اربیل را داد، که چند روز پیش از آن در یک شکست حیرت‌آور در مقابل داعش، از دست داده بودند و این گروه افراطی توانسته بود تا حدود ۳۰ کیلومتری مرکز اقلیم کردستان عراق نزدیک شود.

روز دوشنبه، در مخمور، یک گزارشگر شاهد دیدار فرماندهان ارشد کرد با مشاوران ایرانی در مرکز فرماندهی عملیات بود. حدود ۵۰ کیلومتر دورتر در شهر اربیل، مشاوران آمریکایی با فرماندهان پیشمرگه و نیروی هوایی عراق در این هفته دیداری مشابه داشتند.

به باور وال استریت ژورنال، این دیدارهای موازی به روشنی نشان می‌دهد که دو رقیب دیرینه برای نفوذ در عراق، دریافته‌اند که با دشمنی مشترک روبرو هستند و با تلاشی هماهنگ به تجدید حیات پیشمرگه‌ها که برای زمانی طولانی بصورت اسطوره‌ای در میان نیروهای مختلف عراقی شناخته شده بودند و از آنها به عنوان تواناترین نیروی مبارز عراق یاد می‌شد، کمک کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرده است که ایالات متحده و ایران از درک و تفاهم متقابل در تهدید ناشی از «داعش» برخوردارند، ولی ماری هارف، سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید «این لزومأ به معنای داشتن منافع استراتژیک مشترک نیست.»

در طول یک مرز حدوداً ۱۰۰۰ کیلومتری، که زمانی امن‌ترین و مرفه‌ترین منطقه عراق به حساب می‌آمد، نیروهای کرد اکنون با شورشی که به یک ارتش تبدیل شده و هرگز تصور آن را نمی‌کردند، روبرو شده‌اند.

در حالی که داعش به سوی اربیل پیشروی می‌کرد، پیشمرگه‌ها عقب نشستند. پیشمرگه‌ها در داخل و خارج عراق به عنوان خط اول دفاعی علیه افراطیون محسوب می‌شدند. اما عملیات داعش و واکنش پیشمرگه‌ها در هفته گذشته، هم واقعیت و هم تصوراتی که در باره این گروه وجود داشت، را نشان داد .

عراقی‌ها، کردها و آمریکایی‌ها به سرعت به واقعیات مربوط به توانایی‌های پیشمرگه‌ها پی بردند.

مقام‌های کرد می‌گویند این اضطراری بودن تهدید است که متحدان غیرمحتمل را در کنار پیشمرگه‌ها، که در موضع بهتری از هر نیروی دیگری در خاورمیانه قرار دارند، گرد آورده است تا از سوی آنها علیه داعش، که قصد برپایی خلافت اسلامی افراطی را دارد، بجنگند.

هلگرد حکمت علی، یک سخنگوی پیشمرگه، می‌گوید «تمام مرزهای ما مورد تهدید قرار گرفته و سراسر یک جبهه جنگ شده است.»

وی همچنین گفت از مشارکت ایرانی‌ها در جبهه مخمور بی‌خبر بوده، اما در ادامه افزود انتظار داشت که کشورهای منطقه به کمک پیشمرگه ها بشتابند، و ما از این امر استقبال می‌کنیم.

رامان مجید، یک نماینده سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، که دارای روابط تاریخی با ایران است، گفت «ایران حمایت خود را نشان داده است.»

وال استریت ژورنال در ادامه این مقاله می‌نویسد، برای آمریکا، پیشمرگه در خط مقدم جبهه استراتژیک آمریکا برای عقب راندن داعش از عراق قرار دارد. در حالی که حملات هوایی آمریکا با هدف متوقف کردن پیشروی داعش آغاز شده، با این حال آمریکا امیدوار است که نیروهای کرد، پیکارجویان داعش را به عقب براند.

تلاش برای متوقف کردن داعش، به دخالت حدود ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در عراق و همکاری مصلحتی بین کردها و دولت مرکزی عراق منجر شد. فرانسه هم روز پنجشنبه ارسال سلاح و مهمات به عراق را آغاز کرد و از دیگر کشورهای اروپایی خواست از آن کشور پیروی کنند.

حالا، هر روز صبح، وزیر پیشمرگه‌ها با دیگر فرماندهان کرد، فرماندهان نظامی عراق و مشاوران آمریکایی در اتاق عملیات مشترک دراربیل دیدار می‌کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۱۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
0
33
خوبه با هم هماهنگ باشید
ايثارگر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
1
32
هركاري كه منافع كشور عزيزمان راتامين كند عقلاني ونرمش قهرمانان است ما نياز به اين همكاريها درسطح گسترده تر داريم درود بردولت وسياستمدارهاي فهيم واگاه كه جهاني فكركردن را ميستايند
مستمند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
2
17
تردیدی نیست که یک کشور یکپارچه با حکومتی متمرکز و منسجم در کنار طولانی‌ترین مرز ایران ، ضامن تأمین بیشترین منافع ملی کشورمان است ، در شرائط حساس کنونی منطقه ، عقل سالم حکم می‌کند تا بمنظور از میان بردن گروهی تروریست که از هر جنایتی برای رسیدن به اهداف شومشان فروگذار نبوده و عملاً منطقه را به آشوب و بلوا کشانده‌اند همه‌ی کشورهائی که منافع مشروعی در عراق دارند متحد شوند تا علاوه بر ایجاد ثبات و امنیت در اینکشور با از بین بردن تروریستهای گروه تکفیری داعش ، آرامش این منطقه استراتژیک را تأمین کنند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
3
20
کردهای عراق نباید در دام امریکا برای تجزیه عراق بیفتن زمان این نژادپرستی ها در دنیا گذشته همه به سمت اتحاد در حرکت هستن مثل اتحادیه اروپا بعد ما در خاورمیانه دنبال تجزیه هستیم اگه قرار باشه که هر قوم و قبیله بخواد یک کشور بشه که وضعمون از اینی که هست هم بدتر میشه وقتی بعضی به جای امت اسلامی از امت عربی اسم میبرن نتیجش میشه همین که امریکا و اسراییل و بقیه قدرتها هر وقت عشقشون بکشه میزنن تو سر یکی از این کشورها وقتی به جای مسلمونها از شیعه و سنی این چیزها نام میبریم نتیجه میشه بدبختی هر دو گروه شیعه و سنی وقتی دنبال قوم و قبیله بازی هستیم با تفکرات عقب مانده نتیجش میشه همین وضعیت ما باید به سمت اتحاد پیش بریم رمز موفقیت اتحاد فقط اتحاد هر چقدر کشورهای خاورمیانه و اسلامی تجزیه بشن و کوچک کوچک تر بشن اهداف دشمنان این منطقه به واقعیت نزدیکتر و دستیابی بهش اسون تر میشه اما هر چقدر ما اتحادمونو بالاتر ببریم کار اونها دشوار و دشوارتر میشه وقتی ایران حزب الله سوریه و حماس و دیگران دست به دست هم میدن پوزه اسراییل اینجور به خاک میمالن در حالی که هر کدوم به تنهایی ضعیف هستن دوستان ما به چیزی جز اتحاد نیاز نداریم
رامان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
2
21
با آرزوی موفقیت برای کردها.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
5
8
حضرت علی ع 1400 سال پیش فرمودند : زمانی دیدی که پرچمهای سیاه برافراشته شد از جای خود حرکت نکنید .اینها قومی ضعیف هستند با قلب هایی سخت از آهن آنها به هیچ عهدی وفادار نیستند به حق فرامیخوانند در حالی که از حق نیستند اسامی آنها کنیه و نسبت آنها از شهرها گرفته شده اینها به یک اختلاف بزرگ درون خود می شوند و خداوند حق را به محق می رساند . اینها پیش بینی حضرت علی ع از علایم قبل از ظهور حضرت مهدی عج میباشد که در کتاب بحارالانوار نیز به تفصیل آمده است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
2
16
کردها نباید این حمایت ایران را فراموش کنند و بعدها به دام بعضی کشورها بیفتند و نسبت به ایران توطئه کنند.
نظرات بینندگان