arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

آیت‌الله ‌لاریجانی، در یک نگاه

انتخاب آیت‌الله «صادق لاریجانی» مصادف بود با دور دوم ریاست «محمود احمدی‌نژاد» بر دولت. رابطه رییس دو قوه اگرچه در ابتدا معمولی بود اما حاشیه‌سازی دولت نهم، به تغییر رابطه منجر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله «صادق آملی‌لاریجانی» برای یک دور دیگر در مسند ریاست قوه‌قضا باقی‌ماند. پیش از او هم آیت‌الله «هاشمی شاهرودی» دو دوره رییس قوه‌قضاییه بود. پنج‌سال پیش، تیرماه 88، با نزدیک‌شدن به پایان دوره 10ساله ریاست‌ «هاشمی‌شاهرودی» بر قوه قضا، گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که آیت‌الله آملی‌لاریجانی از میان گزینه‌های موجود، شانس بیشتری برای نشستن بر این مسند دارد. اگرچه همان‌زمان نام افرادی همچون حجت‌الاسلام «ناطق نوری»، «محمدی‌ری‌شهری»، «سیدابراهیم رییسی» و آیت‌الله «سیداحمد خاتمی» نیز برای عهده‌گیری این سمت شنیده می‌شد اما شواهد و قراین، ریاست «صادق لاریجانی» را محتمل‌تر می‌کرد. در نهایت 24مرداد آن‌سال، او از سوی مقام‌معظم‌رهبری به ریاست قوه‌قضاییه منصوب شد. پیش از او علاوه بر آیت‌الله شاهرودی، آیت‌الله «شهید بهشتی»، آیت‌الله «موسوی‌اردبیلی» و آیت‌الله «یزدی» ریاست قوه‌قضاییه را برعهده داشتند.
به گزارش انتخاب آیت‌الله «صادق اردشیرلاریجانی» که بیشتر با عنوان «صادق آملی‌لاریجانی» شناخته‌شده است، متولد 1339 نجف از خانواده‌ای اصالتا مازندرانی است. بعد از «محمدجواد» و «علی»، او سومین فرزند پسر آیت‌الله «میرزا هاشمی‌آملی» است. «محمدباقر» و «فاضل» لاریجانی پسران بعدی «میرزا هاشمی‌آملی»‌اند. او که از علمای حوزه علمیه نجف و قم بود، اسفندماه 71 درگذشت.  آیت‌الله «صادق لاریجانی» پیش از انتصاب به ریاست قوه‌قضاییه، دو دوره نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری بود و از تاریخ‌ 25 تیر1380 نیز با صدور حکمی از سوی رهبری به‌عنوان یکی از فقهای شورای‌نگهبان منصوب شد. گرچه بعدا «هاشمی‌شاهرودی» جایگزین او شد.
او تحصیلات‌ خود را از دبستان‌ در سال‌ 1345 آغاز کرد و در سال‌ 1356 به‌ پایان‌ رساند. هنگام‌ واردشدن‌ به‌ سال‌ چهارم‌ دبیرستان‌ برای تحصیل‌ عازم‌ یکی از کشورهای‌ غربی‌ بود که‌ ناگهان‌ با تاسی به راهنمایی‌ پدر به‌ دروس‌ دینی‌ روی آورد و در سال‌ 1356 به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت. او بسیاری‌ از کتب‌ دوره سطح‌ را تدریس‌ کرده‌ است‌ و از سال‌ 1368 تاکنون‌ نیز به‌ تدریس‌ خارج‌‌فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ دارد. علاوه‌ بر آن‌، سال‌ها به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌ قم‌ و دانشگاه‌ رضوی‌ مشهد در سطح‌ کارشناسی‌ ارشد و دکترا می‌پردازد. تدریس‌ او در دانشگاه‌ در رشته‌های‌ کلام‌ جدید، فلسفه‌ تطبیقی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ و فلسفه‌ غرب‌ است‌. او عضو‌ هیات‌‌امنای‌ دانشگاه‌ قم‌، هیات‌ امنای‌ دانشنامه جهان‌‌اسلام است‌ و ریاست‌ هیات‌ امنای‌ موسسه‌ تحقیقات‌ کامپیوتری‌ علوم‌‌اسلامی‌ را هم برعهده دارد.
لاریجانی و رییس دولت دهم
انتخاب آیت‌الله «صادق لاریجانی» مصادف بود با دور دوم ریاست «محمود احمدی‌نژاد» بر دولت. رابطه رییس دو قوه اگرچه در ابتدا معمولی بود اما حاشیه‌سازی دولت نهم، به تغییر رابطه منجر شد.
لاریجانی و رییس دولت یازدهم
رابطه دو قوه دولت فعلی برخلاف اواخر دولت دهم شرایط آرامی را از سر می‌گذراند و تعامل مناسبی میان سران این دو قوه برقرار است. «روحانی» یک‌بار با اشاره به فراجناحی بودن دولت خود گفته‌بود: «تنها جایی که نمی‌تواند جناحی باشد و باید فراجناحی باشد، قوه‌قضاییه است.» رییس قوه قضا هم در جلسه مسوولان قضایی این گفته رییس دولت را تایید کرد و گفت: «قوه‌قضاییه موظف است فراجناحی، با متانت و براساس قانون عمل کند.»


منبع: شرق
نظرات بینندگان