arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

تمجید سازمان ملل از مواضع مقامات ایران درباره انتخابات افغانستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی‌اکبر ولایتی امروز ظهر شنبه در دیدار با یان کوبیش معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه دبیرکل در امور افغانستان اظهار داشت: تاریخ همکاری ایران با اقوام و گروه‌های افغانی در طول مبارزه برای استقلال در جنگ با شوروی و همچنین تلاش های بی وقفه برای کمک رسانی به بخش های مختلف افغانستان و بازسازی این کشور بسیار نمایان است.

وی افزود: ثبات افغانستان برای ایران بسیار مهم و همچنین تمامیت ارزی آن بسیار اهمیت دارد و در عین حال نیز ایران از هر کمکی برای بازگشت امنیت و تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس توافق کاندیداها و نتیجه شمارش آراء مضایقه نخواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از هر نتیجه ای که از شمارش آراء اعلام شده حمایت خواهد کرد و در همین رابطه نیز در راستای تعامل و همبستگی دو کشور روسای جمهور در طول یکسال اخیر، 5 بار با یکدیگر ملاقات داشتند که این موضوع نشان دهنده اراده ایران برای همکاری با افغانستان است.

ولایتی خاطر نشان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران کشور افغانستان باید آزاد، مستقل و به دور از دخالت بیگانگان بتواند رابطه صلح و دوستی با کلیه همسایگان خود داشته باشد.

در ادامه این ملاقات نیز یان کوبیش گزارشی از تحولات مربوط و انتخابات افغانستان و بازشماری نهایی آراء و توافق نامزدها درباره تشکیل دولت وحدت ملی ارائه کرد.

وی با تشریح تاثیرات منفی طولانی شدن برگزاری انتخابات بر وخامت اوضاع اقتصادی و روحیه مردم افغانستان افزود: تکمیل شدن هر چه سریعتر این پروسه و تشکیل دولتی واحد با مشارکت واقعی تمام اقوام و مذاهب ضروری است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان تصریح کرد: بدون دولت مورد توافق همه اطراف وضعیت شکننده و بی‌ثبات در افغانستان به سایر مناطق کشیده خواهد شد.

یان کوبیش ادامه داد: اتکاء بودجه عمومی افغانستان به کمک های خارجی از جمله نیازهای تشکیل دولت وحدت ملی می تواند در این بین تسهیل کننده راه استقلال افغانستان باشد و همچنین در این میان نیز نقش ایران در کمک به پناهندگان افغانی و حمایت های طولانی و تاریخی ایران از صلح و ثبات و ائتلاف ملی افغانستان بسیار قابل تقدیر است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان تاکید کرد: مواضع مقامات ایران درباره دور دوم انتخابات افغانستان بسیار سازنده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان