arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

لاریجانی: آمریکا با هر رنگ و لعابی به دنبال تثبیت نقش خود در منطقه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 28 مرداد با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد سال 1332گفت: این کودتا از وقایع تاریک تاریخ معاصر ایران است سال 1332 در چنین روزی "روزولت" رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال دلارها و طراحی سرویس اطلاعاتی ایالات متحده کودتای ننگینی را در ایران سامان داد.  
 
وی افزود: چند دهه حکومت دیکتاتوری وابسته به پهلوی صغیر را بر ملت ایران تحمیل کرد، بررسی کلی این حادثه چند نکته اساسی را نشان می‌دهد که چه عواملی در بروز کودتا موثر بودند.

رئیس مجلس با اشاره به عوامل موثر در کودتای 28 مرداد تصریح کرد: اختلافات زیاد سیاسیون و مخالفت مصدق و آیت‌الله کاشانی یکی از عوامل جدایی دولت مصدق از بنده مردم گردید به طوری که در شرایط کودتا حیرت و آشفتگی در جامعه وجود داشت این در حالی است که از مجلس دوره پانزدهم همکاری سیاسیون ملی با استیضاحی شروع شد که دکتر بقایی و دو نفر از همکاران وی حسین مکی و ابوالحسن حائری‌زاده از دولت ساعد به عمل آوردند و حرکت بعدی آن‌ها با همکاری در جهت مخالفت با قرارداد امپریالیستی نفت گس-گلشائیان پذیرفت.
 
وی افزود: نتیجه این همکاری‌ها باعث شد تا در دوره 16، هشت نفر از وکلای طرفدار نهضت ملی با محوریت مصدق و آیت‌الله کاشانی ملی شدن صنعت نفت را به ثمر برسانند.
 
رئیس قوه مقننه ادامه داد: همین هماهنگی سیاسی رجال برجسته ملی باعث شد که دولت مصدق در ماجرای 30 تیر سال 1331 موفق شود و در آن ماجرا همه عناصر استعماری و سلطنت‌طلب در داخل تلاش کردند با روی کار آوردن مجدد قوام السطنه جریان مترقی آزادی‌خواهی را سرکوب کنند.
 
لاریجانی اظهار داشت: فاصله 26 تیر 30 تیر مبارزه بی‌امانی علیه قوام شکل دادند؛ نقش آیت‌الله کاشانی در کشاندن مردم به صحنه بسیار زیاد بود و بیانیه مهم او علیه قوام به نحوی بود که مردم به میدان حفظ و صیانت از دستاوردهای خود و جنبش ملی شدن صنعت نفت آمدند اما درست یک سال بعد در 28 مرداد 1332 به دلیل اختلاف برخی از ملیون با آیت‌الله کاشانی با مصدق عملا مردم از صحنه خارج شدند آمریکا و شاه با کمک عده‌ای اوباش توانستند در تهران میدان‌داری کنند.
 
نماینده مردم قم در مجلس گفت: درگیری مصدق با مجلس به خاطر اختیار همه جانبه موضوع دیگر مهم در ماجرای کودتاست مصدق پس از 30 تیر تمام اختیارات قانونی مجلس را برای تمام امور کشور اعم از اداری، قضایی، نظامی در اختیار خود گرفت. در حالی که خود مصدق قبلا با اخذ اختیارات توسط دولت‌ها برای اصلاح دادگستری و گمرکات کشور مخالفت داشت و آن را نه قانونی و نه مصلحت کشور می‌پنداشت اما در شرایط جدید مصدق اصرار داشت لایحه اختیارات دولت تمدید شود مخالفین مثل آیت‌الله کاشانی و ملیون مثل بقایی تصور می‌کردند مصدق می‌خواهد با تمدید اختیاراتش مجلس را به آلت معطله‌ای تبدیل کند و با لایحه امنیت اجتماعی مخالفان خود را سرکوب کند و همین اختلاف نظر باعث جدایی و درگیری بین همان کسانی شد که چه در مجلس پانزدهم و شانزدهم همکاری آن‌ها باعث توفیق در نهضت ملی و رفع ماجرای 30 تیر شد.
 
لاریجانی با بیان این که  طرح رفراندم غیرقانونی انحلال مجلس هفدهم توسط مصدق نکته دیگری در زمینه کودتای 28 مرداد بود گفت: این مهم زمینه را برای کودتای فراهم کرد چون در این مجلس مصدق از تمدید همه اختیارات مجلس عدول نمی‌کرد اختلاف را به سوی حذف رقبای سیاسی خود کشاند و تئوری رفراندم برای انحلال مجلس را مطرح کرد.
 
وی افزود: دکتر صدیقی وزیر کشور دولت مصدق با نظر مصدق به سه دلیل مخالفت نمود اول او به مصدق گفت این مجلسی است که خود شما در دولت خود فراهم کردید و گفتید 80 درصد نمایندگان منتخب واقعی مردم هستند و همین مجلس تمام لوایح و نظرات شما را تاکنون تصویب کرده است شما نباید اخلاقا آن را منحل کنید دوم از سال 1285 تا 1332 یعنی 47 سال غیر از شاه کس دیگری نخست وزیران را معین نکرده بنابراین پس از رفراندم وانحلال مجلس شما را عزل خواهد کرد، جواب مصدق این بود شاه جرات این کار را ندارد سوم من به عنوان وزیر کشور قادر به انجام چنین رفراندمی نیستم لذا شما این کار را به کسی دیگری بسپارید مصدق اصرار کرد که صدیقی تا پس فردا مخالفت خود را بیان نکند تا درباره آن مجددا صحبت کنند در این فاصله مصدق دستور داد که وکلای طرفدارش استعفا دهند که حدود 58 نفر شدند و روز شنبه به صدیقی گفت ما نمی‌خواهیم مجلس را منحل کنیم وکلا خودشان استعفا دادند مملکت هم بدون مجلس نمی‌شود و این وضع را از مردم می‌پرسیم که مجلس بماند یا برود.
 
لاریجانی تاکید کرد: درست دو هفته بعد از این اقدام شاه در نبود مجلس مصدق را عزل و زاهدی را مامور تشکیل کابینه نمود مجلس که رکن اراده ملت بود با تصمیم غلط مصدق در انحلال آن و رفراندم غیرمعقول از صحنه خارج شد.
 
رئیس مجلس گفت: آمریکا در کودتای سیاه 28 مرداد در نهایت وقاحت عمل کرد حتی سفیر آمریکا در 27 مرداد به ملاقات مصدق رفت و با فریبکاری کاری کرد که مصدق اعلام نمود از رادیو منعکس شد که مردم از هر گونه تظاهرات خودداری کنند و این همان چیزی بود که کودتاگران نیاز داشتند تا حرکت اوباش آمریکایی که از جنوب شهر آغاز شد حداقل مقاومت مردمی وجود نداشته باشد.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: دکتر فاطمی در 28 مرداد اصرار داشتند که مردم را به کمک بطلبیم و توطئه را شکست دهیم ولی مصدق مخالفت می‌کرد فاطمی با عصبانیت فریاد زد "این پیرمرد همه ما را به کشتن می‌دهد" اعتماد بلاوجهه مصدق به آمریکا و بی‌توجهی به مولفه‌های امنیت ملی فرصت برای شاه ایجاد کرد تا با آمریکا کودتا را به سرانجام برساند مهمترین مسائل امنیت ملی کشور در شرایط بحرانی 25 تا 28 مرداد سال 1332 با سهل انگاری و تشدید اختلافات و عدم اتکا به مردم و بی‌تصمیمی به سقوط دولت مصدق منجر شد و آمریکا توانست چند دهه سلطه مطلق بر ایران پیدا کند و منابعی ایران را به غارت ببرد و مبارزان را به سلاخی بکشاند.
 
لاریجانی گفت: امروز آمریکا با بی‌حیایی این بحران سیاه چپاول و استثمار ایران را نمی‌خواهد ببیند و با تبلیغات اغواگرایانه و پرستیژی دروغین در حمایت از دمکراسی و حقوق بشر برای خود دست و پا می‌کند. کودتای 28 مرداد هم برای ملت ایران و سیاستمداران داخلی باید پندآموز باشد و هم برای مردم مسلمان منطقه که امروز دنبال احیای هویت خود و استقرار دمکراسی هستند که فریب مکر جدید آمریکا را نخورند.
 
رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آمریکا از هر مجالی بهره می‌جوید تا نقش خود را در منطقه با رنگ و لعاب تثبیت نماید کما این که برخی کشورهایی که در آن‌ها در چند سال اخیر انقلاب شد با انواع ماجراجویی‌های آمریکا مواجه گردیدند آمریکا و انگلیس در ملی شدن صنعت نفت از دروازه ایران بیرون رانده شدند و آمریکا در کودتای 28 مرداد از پنجره وارد شد لذا بررسی حادثه 28 مرداد باید از ابعاد مختلف مورد توجه ملت ایران به خصوص جوانان قرار گیرد.
نظرات بینندگان