arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۳۲۵
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
دفاعیات وزیر علوم در جلسه استیضاح،

فرجی دانا: از این سیاه نمایی ها برای دولت و ملت چه حاصل می شود؟/آبرو ریختن در کجای دین ماست؟ به کجا می روید؟/آیا یک دانشجوی 22 ساله که یک حکم سنگین می‌گیرد می تواند ادامه حیات دهد؟/ به ضد انقلاب باج نمی دهم

رضا فرجی‌دانا گفت: امروز برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده‌اند خدمت رسیدم و فرصت مغتنمی است که گزارش کارکرد 9 ماهه را نیز به عزیزان عرضه کنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رضا فرجی‌دانا گفت: امروز برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده‌اند خدمت رسیدم و فرصت مغتنمی است که گزارش کارکرد 9 ماهه را نیز به عزیزان عرضه کنم.

به گزارش «انتخاب»، رضا فرجی‌دانا در نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح خود گفت: امروز برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده‌اند خدمت رسیدم و فرصت مغتنمی است که گزارش کارکرد 9 ماهه را نیز به عزیزان عرضه کنم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم در ادامه افزود: امید است بتوانیم این نقاط را در ذهن‌ها روشن و آنچه عاقبت به خیری به دنبال دارد را بر زبان جاری سازم.

وی با گرامیداشت یاد رجایی و باهنر تصریح کرد: امروز مطلع شدیم که دور جدیدی از حملات به غزه صورت گرفته که باعث ناراحتی و تألم امت اسلامی است.

فرجی‌دانا با اشاره به نزدیک شدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تاکید کرد: این امام بزرگوار موسس مکتب جعفری است که در صدر علم جهانی می‌درخشد و پیشتاز علم و فناوری در زمان خود و حتی در زمان جاری است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) تصریح کرد: حضرت امام (ره) در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود می‌فرمایند "مذهب ما جعفری است".

وی ادامه داد: حوزه نفوذ مکتب امام صادق (ع) تنها فقه نبوده و علم جدید مبنی بر فیزیک، شیمی، ریاضی و ... از شاگردان مکتب ایشان منشأ گرفته شده است که موجب شکوفایی علم در جهان اسلام شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت روحانی تاکید کرد: این موضوع را از این جهت مطرح کردم تا عزیزان بدانند هر آنچه در زمانی انجام می‌شود، لزوماً در همان زمان به بار نمی‌نشیند و در سال‌‌های بعد بار می‌دهد، کما اینکه اگر خطایی رخ بدهد بعضاً چندین سال بعد از آن آثار نمایان می‌شود.

فرجی‌دانا با اشاره به یکی از موضوعات محوری استیضاح مبنی بر کند شدن روند پیشرفت علمی کشور گفت: براساس آمار سال‌های 2014 جمعیت کشور به 1.6 درصد رسیده است؛ آنچه که ما در وزارت علوم در 9 ماه گذشته انجام دادیم چنین اثر شگرفی بر جای گذاشته است؛ نگذارید سکه های فرع در این بازار به جای سکه های اصل رواج پیدا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: آنچه که امروز شاهدیم ناشی از کوتاهی و کم کاری است که از 4 تا 6 سال قبل آغاز شده چرا که موارد پژوهشی علمی 4 تا 6 سال زمان می برد تا اثرات خود را نشان دهد؛ ما اکنون در مورد فرایندی صحبت می کنیم که 6 سال قبل آغاز شده و اکنون نتیجه آن نشان داده می شود.

وی ادامه داد:‌ آنچه که اکنون در حوزه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می کنم نتیجه عملکرد و سیاست هایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده و اگر رکودی می بینیم به واسطه سیاست ها و اقداماتی است که از سال های قبل انجام شده است البته این رکود دیده نمی شود زیرا من خوف آن را دارم که چنین رکودی در صحنه علم و فناوری ایجاد شود و لذا تمام همت خود را به کار گرفته ام که تمهیداتی اندیشیده شود تا چنین رکودی را شاهد نباشیم.

وزیر علوم تأکید کرد: من اکنون در مورد تولید علم حرف می زنم کسانی که تولید علم انجام می دهند را در نظر بگیرید این دانشجویان دو سال تا دو سال و نیم دانشجو در دوره فوق لیسانس درس می خوانند و 4 سال در دوره دکتری یعنی یک ورودی تحصیلات تکمیلی،‌7 سال بعد در نقطه ای است که می خواهد استادیار باشد؛ تا امکان پیدا کند تا  دانشجویی دکتری اخذ کند.

فرجی دانا افزود: بنابراین ما اکنون در مورد یک فرایند 10 ساله سخن می گوییم تا کسی که تولید علم را انجام می دهد به صحنه بیاید؛ هر آنچه که اکنون ملاحظه می کنید به دولت نهم و دهم نیز بر نمی گردد زیرا در دولت هفتم و هشتم نیز سرمایه گذاری روی این موارد انجام داده است.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در سال 65- 66 برای ادامه تسریع به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدیم و بعد از بازگشت، 10 سال از زمان اعزام که گذشت تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم بدون شک جهت گیری علمی برای رشد و فناوری اهمیت دارد لذا نکند درگیر قضاوت های شتابزده ناشی از برداشت های عامیانه شویم.

فرجی دانا در ادامه با اشاره به وضعیت رشد علمی کشور در عرصه مقالات با بیان اینکه باید به کسانی که در این زمینه دین خود را به این خاک ادا کردند احترام گذاشت گفت: من مدافع یک برخورد علمی با فضای تولید علم و فن آوری هستم و فقط در مورد تولید علم به عنوان چاپ مقالات صحبت کردم اما آیا تمام زنجیره تولید علم به ثروت،‌چاپ مقاله است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در مورد کاربردی شدن تولیدعلم تاکید داشتند و رئیس جمهور نیز به ضرورت آوردن تولیدات علمی به متن جامعه و کاربردی کردن آن در جامعه تصریح کرده است افزود: اولین گام تولید فن آوری ،تولیدPATENT است که در سال 86 منحنی آن به 10 هزار در سال می رسد و در سال گذشته به 3 هزار افول کرده و این به معنای معیوب بودن این چرخه است.

وزیر علوم با بیان اینکه ما وظیفه داریم به حلقه PATENTاولویت دهیم گفت: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که بسیار فعالانه با آن برخورد کردیم که کتابچه آن توسط هروی نشان داده شد.

وی با بیان اینکه یکی از جامع ترین برنامه های مقاوم سازی اقتصاد در حوزه آموزش عالی فراهم شده و ما برای اقتصاد دانش بنیان در حال برنامه ریزی هستیم و رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود عنوان کردند که به شرکت های واقعی بها داده شود افزود:  دوستان با توجه به آمار متوجه شدند که قانون مترقی که نمایندگان در سال 87 به عنوان شرکت های دانش بنیان تصویب کرده بودند سالها خاک می خورد 5 سال این قانون در اختلاف بین معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور و وزارت علوم معلق بود و تنها دو شرکت تحت این قانون ثبت شده بود در حالی که براساس برنامه حدود 20 هزار شرکت تا پایان برنامه پنجم باید می رسید.

وی با بیان اینکه وزارت علوم اختلاف بین معاونت علمی فناوری و وزارت علوم را برداشت گفت: روحانی از من پرسید چه کردی گفتم ما کاری نکردیم تنها اختلاف را برداشتیم شیطان که از میان رفت مشکلات حل شد.

وزیر علوم با بیان اینکه نباید اجازه داد اختلاف شکل گیرد توضیح داد: حضور در مجلس برای تحکیم ارتباط بین مجلس و دولت است و اگر خطایی نیز در اجرائیات از فرجی دانا سرزده است با اقرار به آن  و رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح پشتیبانی نمایندگان استفاده شود.

فرجی دانا گفت: این مسیر، مسیر اصلاح است اگر ما می گوییم اصولگرا و اصلاح طلب یک چنین اصلاحی را مدنظر داریم در شرکت های دانش بنیان عزیزان بدانند که باعث افتخار است بیش از 700 شرکت که تحت این قانون معلق مانده بود هم اکنون مجوز گرفته است.

وی ادامه داد: نقش پارک های علم و فناوری که تولید ثروت از علم است که دارد تقویت می شود. چرا در اینجا طرح موضوع می کنم و فقط نمی خواهم گزارش بدهم به دلیل این است می خواهم دغدغه هایم را عرضه کنم، توسعه غیر هدفمند که بسیار از دید مقام معظم رهبری مذموم اعلام شده و ایشان فرمودند مواظب باشید توسعه هدفمند باشد (که در این اسلاید معلوم است).

وزیر علوم گفت: تعداد مؤسسات آموزش عالی رشد جهشی عجیبی داشته است در سال 84 قریب به 950 مؤسسه آموزش عالی وجود داشته که تبدیل به 2500 مؤسسه شده که به خودی خود شاید جهشی رو به جلو باشد که در این زمینه از دوستان خواهش می کنم نگاه دیگری به این مسئله داشته باشند از 72 سال از مجموع 80 سال آموزش عالی کشور 950 مؤسسه وجود داشته که در 8 سال اخیر 200 مؤسسه آموزش عالی جدید اضافه شده این در حالی است که کاسه آموزش عالی همان قبلی بوده است.

فرجی دانا تصریح کرد: از بودجه 2 تا 2.5 درصد به بخش آموزش عالی اختصاص داده می شود که این دغدغه ای است بعدا خود را نشان می دهد و باید به اصلاح این روند بپردازیم، اگر نتوانیم گام های خود را با برنامه ریزی محکم و استوار برای کیفیت بخشی که مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است برداریم در آینده دچار مشکل می شویم.

وی با بیان اینکه حتی اگر بنده در این مسئولیت بمانم حداکثر 3 سال است گفت: نتایج موضوعات در آینده مشخص خواهد شد که باید نگران این موضوع باشیم که برای فرزندان خود چه می گذاریم و نباید فراموش کرد ما مورد قضاوت تاریخ قرار خواهیم گرفت در زمانی که خود نیستیم که دفاع کنیم.

فرجی دانا گفت: مراقبت کنیم که چه چیزی به تاریخ می سپاریم من در اینجا ایستاده ام که گام های اصولی خودمان را تشریح کنم ببینم آیا همه آن چیزی که عزیزان به عنوان نقاط ضعف گفته اند نقاط ضعف بوده، یا باید تبیین بشود تا به تفاهمی برسیم و در تفاهم انشاءالله تفاهم بیشتر دولت و مجلس را شاهد باشیم.

وزیر علوم ادامه داد: مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی از 71 به 375 مؤسسه افزایش یافته که این موضوع رشد عجیبی داشته است که باید توجه کرد آیا کیفیت نیز ارتقاء یافته است البته عملکرد ها بعدا ظاهر می شود.

فرجی دانا گفت: تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی به استادیارها به بالا برای هر 7 استادیار به 17 نفر افزایش یافته و تعداد دانشجوهای دکتری به ازای هر یک عضو هیأت علمی از 4 نفر به 7 نفر رسیده است که باید توجه کرد آیا این عضو هیأت علمی می تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد البته افراد استثنایی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: این دغدغه هایی است که در زمان تحویل مجموعه آموزش عالی گرفتم که باید همت کرد تا راه درست را برویم که از مجموع دانشگاه های کشور 1300 میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری در سال های 90 و 91 بدهی دارند این اثر فوری تری به چرخه تولید علم کشور دارد.

فرجی دانا گفت: موادی که محققان در آزمایشگاه ها از آن استفاده می کردند حذف شده است و رؤسای دانشگاه ها چه آنها که مسئولیت داشته اند و چه آنها که مسئولیت را تحویل گرفته اند در دفترم اشک در چشمانشان حلقه می زند به دلیل اینکه یک دانشگاه کوچک بدهی 30 میلیارد تومانی دارد.

وی افزود: ‌دکتر نوبخت به این مسائل گوش می دهد که ما در عرصه آموزش عالی دغدغه های نمایندگان را عرضه داشته ایم.

وی افزود:ما با مجامع استانی برای توسعه هدفمند آموزش عالی و حمایت از آن در استانهای محروم و برای رشد کیفی آن جلسات متعددی را برگزار کرده ایم و تلاش ما به سمت کیفی شدن بود اما موانع این چنین دانشگاهها را به شدت می آزارد.

وی با ا شاره به نامگذاری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری گفت: بنده قصد دارم که اولین بخش پاسخ به موارد استیضاح را از بخش فرهنگی که نمایندگان هم به آن پرداختند آغاز کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در اول مرداد ماه توصیه کردند که در محیط دانشجویی رقابت گفتمانی مفید است در صورتی که با تحمل مخالفت همراه باشد از وجود مخالف نباید تعجب کرد، خشمگین شد و بیمناک شد و هیچ کدام از این حالات در قبال مخالف قابل قبول نیست. بنابراین محیط های دانشجویی با همین نشاطی که امروز دارند ادامه کار خواهند داد.

وی تصریح کرد:ایشان همچنین می فرمایند که یکدیگر را تحمل کنید ، درک کنید و با هم حرف بزنید اما آیا وضعیت نشاط در دانشگاهها به هنگامی که بنده تقبل مسئولیت کردم این گونه بود.

وی گفت: من برای اطلاع بیشتر نمایندگان از وضعیت توجه به فضای فرهنگی و سیاسی در سالهای اخیر دو بیانیه از تشکل بسیج دانشجویی اعلام می کنم. در بیانیه اول در تاریخ 31 تیرماه سال 88 که در دانشگاه علامه طباطبایی آمده از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده های دانشگاه تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، تا بازنشستگی غیرقانونی استاد سرشناس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه، تا تمرد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی همان استاد،‌تا تمرد از دستور صریح ریاست جمهوری وقت، تا به کارگیری متملقان بدنام با سوابق سیاسی و اخلاق در مسند اجرایی برای از میدان به در بردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه، تا غیربسیجی خواندن بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطرافیان ظاهر الصلاح تا کارنامه پر اشکال دانشگاه در حوزه پژوهش، تار کارنامه پر اشکال تر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی، تا از بین بردن اندک نشاطی که از دوره پیشین سر سالم به در برده بود در محیط دانشگاه از جمله تهدید و تهمت برای خاموش کردن انتقاد تا انتقام گیری از منتقد و این ها مجموعه فضایی است که سال 88 بسیج دانشجویی این دانشگاه از فضای حاکم بر دانشگاه ترسیم کرده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه اجازه دهید بخش بسیج دانشجویی دانشگاه خودم یعنی دانشگاه تهران را بگویم، که در اردیبهشت‌ماه 91 این متن را منتشر کرده است، بگویم،‌ بخشی از متن مذکور را قرائت کرد و گفت: مشخصاً در دانشگاه تهران نگرشی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت که به بهانه حفظ آرامش عملاً فضا را برای هرگونه فعالیت سیاسی ناهموار می‌کند.

وی افزود: مسئولان قبل به جای برخورد با اقدامات سیاسی فتنه‌گران تصمیم گرفتند صورت مسئله را پاک کنند و با اعمال محدودیت‌های روزافزون دانشگاه را از نهاد سیاسی به وضع کرخت رهنمون شود. محدودیت‌های اعمال شده نظیر محدود کردن میهمانان برنامه‌ها و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، سختگیری در اعطای مجوز برنامه‌های سیاسی، صدور بخشنامه مبنی بر ممنوعیت فعالیت سیاسی در کوی دانشگاه که ادامه دارد و بنده نمی‌خواهم همه آنها را بخوانم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم با یادآوری اینکه با اقدامات طبیعی و عادی تشکل‌های دانشجویی مخالفت می‌شود، گفت: در مقابل آنچه رخ می‌دهد که در بیانیه فوق هم آمده است، تسهیل برگزاری برنامه‌های مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم. برنامه‌هایی نظیر همایش‌های مختلط در برنامه آیین ورودی سال 90، تئاتر مبتذل پابرهنه در پارک در دانشکده ادبیات، برگزاری برنامه شب چله در دانشکده حقوق در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، برنامه رخدادهای بزرگداشت نوروز در دانشکده علوم، برنامه مچ‌اندازی بین هواداران تیم‌های استقلال و پیروزی و... بخشی از این برنامه‌ها است.

فرجی‌دانا ادامه داد: ظاهرا مسئولان دانشگاه را آرام می‌خواهند حتی اگر بهای آن رخوت دانشجویی و غیرسیاسی شدن دانشگاه باشد که برادر عزیزمان جناب آقای زاکانی به این مطالب به خوبی آگاهند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه دوستان به بنده تذکر می‌دهند برای برگزار شدن یک جلسه در دانشگاه تا پای استیضاح پیش می‌رویم، تصریح کرد: آیا در مورد آنچه که اینجا گفته شده است، تابحال یک تذکر هم دریافت کرده؟ آیا تابحال یک سوال طرح شده است؟

وی افزود: بنده میهمان جلسات کمیسیون هستم و همیشه از مباحث مطرح شده در این کمیسیون بهره برده‌ام و به عزیزان گفته‌ام که این تعامل برای بنده سازنده است. تاکنون 9 بار خدمت عزیزان بوده‌ام و در موضوعات مختلفی بحث شده است. سوالات باید سوالات سازنده‌ای باشد و از این سوالات استقبال می‌کنم، اما در این موضوعات خاص، این تجمعات، چیزی که نه بنده برمی‌تابم و نه شما برمی‌تابید، آیا تاکنون تذکری داده شده است؟ و اگر تذکری دادید اصلاحی صورت گرفته یا خیر؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم با تاکید بر اینکه اینجانب تلاش کرده‌ام در طول 10 ماه از تصدی خود در وزارت علوم به کمک انتصاب شخصیتی رزمنده، جانباز، بهره‌مند از تحصیلات همزمان حوزوی و دانشگاهی، آشنا و پرسابقه در امر تشکل‌های دانشجویی و مهمتر از همه مورد تایید همگان به تدریج در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گام بردارم که ثمره آن نشاطی بود که با عنایت خداوند در دیدار دانشجوی اول مردادماه امسال مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

فرجی‌دانا گفت: کمک و مشارکت بی‌سابقه وزارت علوم در برنامه‌های راهیان نور که مورد ستایش سردار نقدی هم قرار گرفت و اقدامات اساسی در فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم که مورد تایید و استقبال جدی عزیزان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها قرار گرفت، هماهنگی کامل میان نهاد نمایندگی در شورای نظارت بر تشکل‌ها و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی بود.

وی با یادآوری تاکید مداوم معاونت فرهنگی بر جدی گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی بخش مهمی از تلاش‌های ما بوده که متاسفانه در جابجا شدن متن و حاشیه مورد غفلت نمایندگان عزیز استیضاح‌کننده واقع شده است. 

فرجی دانا افزود: طبق یک آمار در حال حاضر 40 تشکل دارای مجوز هستند که این آمار 18 تشکل می باشد و 9 تشکل بسیج دانشجویی و دیگران هستند و باز هم باید تاکید کرد که 18 تشکل در این دوره مجوز گرفته اند.

وزیر علوم تصریح کرد: هیات سه نفره‌ای که مجوز می‌دهند تنها 25 درصد از اعضای آن در دانشگاههای کشور تغییر کردند و 75 درصد همان اعضای قبلی می باشند از این رو باید گفت که 58 درصد  روسای دانشگاهها فرق کرده اند بنابراین چگونه ادعا می شود که ما ساختاری داریم که به تشکل های آشوب طلب می‌خواهد مجوز دهد می شود فردی با میزان تعلق من به نظام و انقلاب چنین رویکردی داشته باشد آیا این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست.

وی تصریح کرد: بر طبق آمار موجود در سطح دانشگاهها بیش از 2 هزار و 500 دفتر بسیج دانشجویی، 231 تشکل دانشجویی، جامعه اسلامی، جنبش عدالت خواه و انجمن اسلامی وجود دارد که در یک سال گذشته  تنها 18 تشکل از آنها جدید بوده و اضافه شده است و تخلفاتی هم این تشکل‌ها انجام داده اند.

فرجی دانا گفت: از سال 88 تا پایان تیرماه امسال میزان اعتراض‌های دانشجویی در سال 88 بسیار ویِژه بوده است و اعتراض های دانشجویی که اختلال ایجاد کرده است در نیمه اول سال 92 ، 5 درصد بوده و در نیمه دوم 4 درصد شده است همچنین در نیمه اول سال 93 ، 3 درصد شده است آیا این روند افزایشی بوده و یا کاهشی آیا این نشان نمی دهد که نشاط دانشجویی دانشجویان را به سمت حرکت های ساختارشکنانه نمی برد.

وی افزود: دانشجو دچار اشتباه شده و ما برخورد جذبی می کنیم و برخورد دفعی انجام نمی دهیم چرا که دانشجو به مبانی نظام اعتقاد دارد و آیا یک دانشجوی 22 ساله که یک حکم سنگین می‌گیرد می تواند ادامه حیات دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم به مقایسه نسبت تحرکات و تنش‌های افراد و تشکل‌های افراطی از سال 88 تا 93 پرداخت و گفت: این نسبت به در سال تحصیلی 88 حدود 43 درصد است که در سال 91 به 19 درصد رسیده است و این حاکی از آن است که تحرکات و تنش‌ها کاهش یافته است، پس چرا ادعا کنیم که زیاد شده است؟ از این سیاه‌نمایی برای دولت و ملت چه حاصل می‌شود؟

فرجی‌دانا گفت: نسبت تحرکات اعتراضی غیرقانونی که بدون مجوز رخ داده است، در سال 88 حدود 43 درصد بوده که در سال تحصیلی 92 و 93 به 20 درصد تقلیل یافته است و در سال 91 نیز 26 درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد که در فضای آرامی قرار داریم، گفت: وزیر کشور که مسئول  امنیت کشور است،‌ در مصاحبه‌ای شهادت داده است که آرامترین فضا را در دانشگاه‌ها داریم، چرا می‌خواهیم القا کنیم که دانشگاه‌ها در مقابل نظام هستند؟ چه سودی برای ما دارد؟

این عضو کابینه دولت روحانی با اشاره به سخنان موافق استیضاحی که گفت دانشگاه‌ها می‌توانند خطر باشند، بیان کرد: هر چیز بالقوه می‌تواند خطر باشد، اما دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها نقطه قوت و پشتیبان نظام هستند، چرا القا کنیم که اینها ضد ما هستند و فضای امنیتی ایجاد کنیم که آنها را کنترل کنیم؟ به کجا می‌رسیم؟

فرجی‌دانا با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته سالم‌ترین فضا در دانشگاه با بیشترین نشاط حاکم بود، گفت: امروز در اینجا به تجمعی اشاره شد و در کنار آن فیلمی پخش شد که لازم است درخصوص آن توضیح دهم و آن اینکه قبل از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تجمعی بود در حمله به کوی دانشگاه و رئیس دانشگاه اعلام تحصن کرده بود و همه حضور پیدا کردیم، آقای توفیقی حرفی زدند و من نیز صحبت‌هایی در آن جلسه با دانشجوها داشتم، چرا ادامه صحبت‌های من با دانشجویان را قطع می‌کنید؟ اساس دین ما بر اخلاق است.

وی با اشاره به اینکه به عزیزی گفتم من نمی‌دانم این افشاگری از کجا در مرام دینی ما آمده است؟ افزود: آیا ستارالعیوب بودن از صفات خداوند متعال نیست؟ ما امر به معروف و نهی از منکرمان براساس افشاگری است؟ چه کسی گفته است افشاگری حلال است؟ آبروی کسی را بردن وقتی مجال دفاع از خود را ندارد، در کجای دین ما آمده است؟ ما به کجا می‌رسیم؟ "این تذهبون".

 فرجی دانا ادامه داد: سوالات باید سوالات سازنده‌ای باشد و از این سوالات استقبال می‌کنم، اما در این موضوعات خاص، این تجمعات، چیزی که نه بنده برمی‌تابم و نه شما برمی‌تابید، آیا تاکنون تذکری داده شده است؟ و اگر تذکری دادید اصلاحی صورت گرفته یا خیر؟

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم با تاکید بر اینکه اینجانب تلاش کرده‌ام در طول 10 ماه از تصدی خود در وزارت علوم به کمک انتصاب شخصیتی رزمنده، جانباز، بهره‌مند از تحصیلات همزمان حوزوی و دانشگاهی، آشنا و پرسابقه در امر تشکل‌های دانشجویی و مهمتر از همه مورد تایید همگان به تدریج در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گام بردارم که ثمره آن نشاطی بود که با عنایت خداوند در دیدار دانشجوی اول مردادماه امسال مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

فرجی‌دانا گفت: کمک و مشارکت بی‌سابقه وزارت علوم در برنامه‌های راهیان نور که مورد ستایش سردار نقدی هم قرار گرفت و اقدامات اساسی در فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم که مورد تایید و استقبال جدی عزیزان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها قرار گرفت، هماهنگی کامل میان نهاد نمایندگی در شورای نظارت بر تشکل‌ها و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی بود.

وی با یادآوری تاکید مداوم معاونت فرهنگی بر جدی گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی و و نظریه‌پردازی بخش مهمی از تلاش‌های ما بوده که متاسفانه در جابجا شدن متن و حاشیه مورد غفلت نمایندگان عزیز استیضاح‌کننده واقع شده است. 

وزیر علوم با بیان اینکه تجمعات دانشجویی در یک سال گذشته به حداقل ممکن رسیده است، گفت: ما می دانیم دانشگاه ها مورد هجوم دشمنان هستند و حضرت امام نیز در وصیتنامه خود به این امر تأکید داشتند مگر می‌شود ما به این امر بی‌توجه باشیم.

وی ادامه داد:‌ ما با گرفتن دست دانشجویان در دستان خود اجازه نفوذ ضدانقلاب را در دانشگاه ها نباید بدهیم نه اینکه بگوییم دانشگاه خطر است نه اینکه بگوییم باید مسائل را امنیتی کرد.

فرجی دانا با بیان اینکه این آمار آماری است که نشان می‌دهد دغدغه‌ای که عزیزان دارند به طور واقع دغدغه آنان است افزود: ما تقلیل داشتیم در تعداد دفعاتی که مسئولان عالی رتبه نظام مورد توهین واقع شدند، چه کسی می تواند چنین مواردی را در دانشگاه ها تحمل کند، هیچکس اما وقتی رخ داد ما همه باید چاره جویی کنیم.

وی تصریح کرد: آماری که میزان حضور تشکل ها بر فعالیت های دانشجویی در اعتراض ها را نشان می دهند برای اینکه دوستان بدانند در سال گذشته بنده مسئول بودم بیشترین فضای عملیاتی به چه کسی داده شده نشان داده می شود.

فرجی دانا ادامه داد:‌ تشکل های منتسب به جریان های اصولگرا 33 مورد ، بیانیه و اعتراض دانشجویی داشتند این در حالی است که تشکل های اصلاح طلب 20 مورد چنین مواردی را داشتند و دانشجویان قوم گرا آنهایی که به هر صورت ایده های خاص قومیت ها را دارند 7 مورد دست به انتشار بیانیه و اعتراض دانشجویی دارند و بقیه نیز به صورت صنفی 40 مورد بوده است.

وی افزود: آمارهای مذکور نشان می دهد که فضا برای دانشجویان اصولگرا تحت سیاست های دولت یازدهم بازتر است ما استقبال می کنیم که از ما انتقاد شود.

وزیر علوم با یادآوری تخلفات نشریات دانشگاه ها گفت:‌ کل نشریات دانشجویی ما که فعال بودند 3 هزار و 681 نشریه است که عزیزان بسیج به من می گویند یک سوم این نشریات متعلق به بسیج دانشجویی است که فعال بوده و این جای شکر دارد از این میان 3 هزار و 595 نشریه تخلفی نداشتند (تخلفاتی که شما از آن یاد بردید) قانون مطبوعات به ما می گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی شود اما نشریه دانشجویی ما 50 و گاهی تا 100 تیراژ دارد و در جایی هم که مجوز می گیرد در دانشکده بوده و حتی به دانشکده مجاور هم نمی تواند برود.

وی ادامه داد: نشریه ای که 50 و گاهی تا 100 تیراژ دارد و بعد در هیأت رسیدگی مورد رسیدگی و برخورد قرار می گیرد را نباید ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاه ها در انتشار نشریات دانشجویی قلمداد کنیم.

فرجی دانا با بیان اینکه 3 هزار و 595 نشریه بدون تخلف در کشور وجود دارد افزود: از این میان تنها 86 نشریه تخلف داشتند که مورد برخورد نیز واقع شدند که در نمایشگر تصویر میزان جرایم نیز مشخص شده و عزیزان نیز می توانند ببینند.

وی با تأکید بر اینکه بنده که اکنون مسئول آموزش عالی هستم سال ها رئیس دانشگاه بودم و ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران را نیز بر عهده داشتم مگر می شود تخلفات را نشناسم و در خصوص آنها دغدغه ای نداشته باشم.

وزیر علوم گفت: به واقع برای من به عنوان وزیر علوم مایع تأسف و تأثر است که نتوانستم در این مدت آن مایه از تعامل، شناخت از خود را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد کنم تا تعلق خاطر و غیرت اینجانب در مبادی دینی و ملی کشور مورد خدشه و تردید آنها قرار نگیرد.

وی ادامه داد: صحبت هایی چون میدان دادن فرجی دانا به نشریات ضد دینی و تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است و برای این حقیر که عمر خود را در جهت تقویت عقدید دینی و منافع ملی سپری کرده ام بسیار تلخ است.

فرجی دانا با بیان اینکه دوستان نباید به این فضای سیاه نما تن دهند گفت:‌ ما با همدلی جلو می رویم و در این فضا باید تصمیم بگیریم.

فرجی دانا با بیان اینکه در عرصه علم و فن آوری جهان که رقابت شدیدی در آن برقرار است اگر با هم جمع شده و بدون مشکل با سرعت آنها بدویم به قول رهبر معظم انقلاب تازه فاصله حفظ می شود گفت: پس باید در این زمینه بیشتر فعالیت کرده و با یکدیگر همدل باشیم.

وی با بیان اینکه در طول مدت فعالیت در وزارت علوم مرتبا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر می شدم و از نظرات آنها استفاده می کردم افزود: چقدر توان و انرژی باید صرف این موضوع شود آیا طی ده روز گذشته فعالیت های وزارت علوم متوقف نشده است.

وزیر علوم تحقیقات و فن آوری با بیان اینکه استیضاح حق قانونی نمایندگان است و وزیر وظیفه پاسخگویی به آن را دارد گفت: چطور می توانیم این توقف های مکرر لوکوموتیو علمی کشور را تحمل کنیم و بگوییم بهتر و تندتر از غرب به مقصد می رسیم؟

وی با بیان اینکه این صحبت ها شعار است و تحقق شعار نیاز به فضا دارد گفت: مهمترین فضا ، فضای همدلی و اتحاد است حضرت امام (ره) فرمودند وحدت کلمه رمز پیروزی است این عبارت لقلقه زبان ایشان نبود بلکه به آن اعتقاد راسخ داشتند.  باید دید تاکنون چه مقدار در جهت وحدت کلمه گام برداشتیم.

فرجی دانا با بیان اینکه طی این مدت با درایت رئیس مجلس جلسات متعددی در مورد استیضاح در قوه مقننه برگزار شد که من نیز از آن استقبال کردم گفت: در این جلسات به نمایندگان عنوان کردم که الان که اینجا هستم وجدانم راحت است چه بمانم و چه بروم می دانم از هیچ کوششی برای پاسخ به دغدغه افراد دغدغه دار فروگذار نکردم.

وی با اشاره به فضای فرهنگی موجود در دانشگاهها با بیان اینکه برخی عنوان کردند عزم وزارت علوم در یک بخشنامه اعلام شود افزود: در این بخشنامه آمده است اعطای مجوز به نشریات و نظارت بر فعالیت آنها باید با دقت و اهتمام ویژه نسبت به ضوابط قانونی صورت گیرد و از درج مطالب موهن یا تحریکات آمیز به ویژه در حوزه مقدسات دینی مسائل قومی اکیدا پرهیز شود. برخورد قانونی با تخلفات  بدون شک زمینه ساز رشد و بالندگی قانون گرایان و نابودی سیاست بازانی می گردد که در فکر سوءاستفاده از ظرفیت های این گونه فعالیت های دانشجویی هستند. بدیهی است در چارچوب ضوابط و مقرارت توسعه و تقویت فعالیت نشریات باید مورد تاکید و تشویق قرار گیرد.

فرجی دانا با بیان اینکه برای برد این بخشنامه آنرا محرمانه اعلام کردیم زیرا وقتی امری محرمانه است حتما آنرا می خوانند گفت:  نمایندگان عنوان کردند محرمانه بودن باعث کم بودن برد آن می باشد پذیرفتیم و آنرا در فضای آزاد منتشر کردیم و تکمیلی برای آن فرستادیم تا تاکید بیشتری بر آن صورت گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه دغدغه نمایندگان این بود که نگران بودند با ترکه ای راه افتاده و متخلفان در بحث نشریات را تنبیه کنم آیا این امکان پذیر است گفت: من باید حساسیت سیستم را در این زمینه بالا ببرم تا به این مسائل توجه جدی صورت گیرد که این امر اجرایی شده است که البته اولین دغدغه نمایندگان نیز هست.

وی با اشاره به اعتراض برخی نمایندگان در مورد هیات های اعزامی به دانشگاهها و تغییرات صورت گرفته در مورد روسای دانشگاهها افزود: این طور جلوه گر شد که برای اخلال در روند آموزشی ، پژوهشی و آبرو بردن در دانشگاهها هیات سه نفره به دانشگاهها اعزام شدند.

فرجی دانا با بیان اینکه چه نفعی در وزارت علوم در شلوغ کردن دانشگاهها وجود دارد ادامه داد: در آن زمان دولت تغییر کرده بود و تمامی دانشگاهها بیشتر اعضای هیات علمی تغییر روسای دانشگاهها مطالبه می کردند. با وجود این شرایط چگونه باید آرامش را به دانشگاهها باز می گرداندیم آیا باید می گفتیم حرف شما را گوش نمیدهیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق مطالبه آنها هیات های سه نفره ای را با مراتب علمی بالا به دانشگاهها اعزام کردیم ، 50  درصد از این افراد استاد، 32 درصد دانشیار ، 18 درصد استادیار بودند از نظر سوابق 42 درصد تجربه ریاست، 22 درصد معاون، 17.5 درصد رئیس دانشکده و 18.5 درصد از مسئولیت های ستادی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: دفترچه‌ای وجود دارد که دستورالعمل‌های بیرونی و نظارتی در آنجا به آنها گفته می‌شود که شما وقتی که دانشگاه رفتید، اول با رئیس دانشگاه و سپس با هیات رئیسه، اعضای شورای دانشگاه و بعد با اعضای هیات علمی و کارمندان و سپس رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ملاقات کنید و سپس با تشکل‌های دانشجویی دیدار کنید. بنده در این رابطه پنهان نمی‌کنم که چندین مورد بوده است که به علت مطالبات آن دانشگاه کنترل از دستشان خارج شده و بنده در این رابطه مطلع هستم و می‌دانید که من در این رابطه مطلع هستم، زیرا من در کمیسیون افراد را به اسم معرفی کردم.

فرجی دانا افزود: 54 هیات به دانشگاه‌ها رفتند و اگر 10 درصد از اینها خطاهای انسانی داشته باشند، که تنها نشان‌دهنده خطاهای 5 هیات است، حال آیا این آمارها مورد قبول نیست؟ آیا این مورد قبول نیست که ما یک آرامشی را فراهم کنیم و نمی‌دانیم که اگر این هیات در آن دانشگاه به آن حالت التهاب نمی‌رسید، آیا دانشگاه بعد از آن ملتهب نمی‌شد؟ یک نفر اعلام کرد که هیات به یک فردی گفته که بیا و زمینه‌سازی کن که در این رابطه محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس سوال کرد که چه کسی این خبر را داده است، زیرا مطرح شدن این موضوع از سوی وزیر و وزارتخانه بعید است. حال این مکالمه کجا شنیده شده است؟ غیر از این است که حضور فردی مخرب در هر جایی که می‌خواهد آرامش را بهم بزند می‌تواند این موضوع تعبیر و تفسیر شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: من برادر دینی خودم را می‌بینم و می‌روم می‌گویم که فلانی فرد مخربی دارد می‌آید که وجهه هیات را از بین می‌برد. از طرف دیگر نه من می‌خواهم به شیوه چپی‌ها افشاگری کنم، از این‌رو آن فرد را در جایی می‌گذارم و از آن استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: اعزام هیات‌ها به دانشگاه‌ها تنها برای تعویض روسای دانشگاه‌ها نبوده است، زیرا 54 هیات ، 58 دانشگاه را بازرسی کردند که در این میان ما حدود 36 حکم رئیس دانشگاه زدیم که در این رابطه هیات‌ها بعد از بازرسی‌ها آمدند و اعلام کردند که رئیس بماند. این در حالی است که در رویه دولت‌ها این بوده است که روسای دانشگاه‌ها تغییر می‌کردند، از این‌رو تنها دولتی هستیم که مگر اقتضای دیگری وجود داشته باشد،‌ وگرنه ما به تاریخ حکم افراد پایبندیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم ادامه داد: اگر 10 سال دولت روحانی را با دولت نهم مقایسه کنیم، می‌بینیم که دولت احمدی‌نژاد 44 رئیس دانشگاه از 64 دانشگاه تغییر کرده بودند که این آمار حدود 68 درصد است،‌اما در دولت روحانی از 101 دانشگاه تنها 58 رئیس آنها تغییر کرده است که این آمار حدود 58 درصد است که این آمارها نشان‌دهنده آن است که ما به فکر تغییر نیستیم.

فرجی‌دانا ادامه داد: یکی از اعضا آمد به ما گفت که در حوزه انتخابیه من 3 دانشگاه وجود دارد که از این تعداد تنها یک رئیس آن تغییر کرده و دو نفر دیگر اصولگرا هستند، حال چرا می‌گویند که اصولگرایان در دانشگاه نیستند؟ از طرف دیگر من چند وقت پیش در مشهد خدمت برخی عزیزان رفتم که آنها گفتند که آقای دکتر کافی فرد شریفی بوده و ما از آن راضی هستیم و آنجا من خودم تجربه کردم و آنها گفتند که این انتصاب باعث اتحاد شده است.

وی ادامه داد: یکی از استیضاح‌کنندگان که در دانشگاهشان درگیری به علت انتصاب فرد غیربومی وجود داشت، نمایندگان آنجا بعد از تغییر رئیس گفتند که شما آرامش را به این دانشگاه‌ها بازگرداندید. از این رو مکرر افراد این موضوع را مطرح می‌کنند.

این وزیر کابینه روحانی افزود: این سوال پیش می‌آید که ما چه شیوه‌ای را خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا کرده‌ایم، بلکه ما مشورت می‌کنیم با آنها که در آنجا حضور دارند، از این‌رو کجا دیده‌اید از کسی که اطلاعی ندارد سوال پرسیده شود؟ از طرف دیگر درباره انتخابات نیز باید گفت که آرا مخفی بوده و هیچ جا نتایج مکتوب نیست و براساس ماده 4 قانون مدیریت دانشگاه‌ها وزیر، روسای دانشگاه‌ها را معرفی کرده و شورای عالی آن را تایید می‌کند و 6 ماه هم می‌تواند سرپرست انتخاب کند. 

فرجی دانا افزود: وزارت علوم ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام حرکت های خود را انجام داد و از اعضای هیات علمی به طرق مختلف مشورت می گیریم و باید بپرسید که در انتخابات دانشگاهها چه کسانی از آن دانشگاه کاندید شدند و نتیجه آرا چه بود.

وزیر علوم تصریح کرد: انتخابات که بدون کاندیدا و اعلام نتیجه نمی شود اعضای هیات علمی با ایمیل کاندیدای خود را به من معرفی می کنند و می گویند که کاندیدای مورد نظر باید این خصوصیات را داشته باشد و ما می گوییم که از اعضای هیات علمی همان  دانشگاه اگر کسی را مدنظر دارید به ما معرفی کنید و برخی از روی کاغذ کاندیدای خود را به من معرفی می کردند و هیچ کس از آن اطلاع ندارد.

وی با بیان اینکه بعد از اشکالی که در مورد یکی ازدانشگاهها در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آمد افزود: من نمی خواهم هیچ قضاوتی در این جا داشته باشم و رای و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است و گفتند که این فرد باید تغییر کند و ما اخیرا یک فرد را به عنوان جایگزین باید معرفی کنیم و در رویه ای که گذاشته شده در شورایی سه نفره در جلسه ای افراد مورد نظر را از نظر گذرانده و فردی که مقبولیت دارد را به صحن شورای انقلاب فرهنگی معرفی میکنیم.

فرجی دانا گفت: حتی در برخی موارد کار را از این فراتر برده و در مورد برخی دانشگاههای معروف و مشهور فرد مورد نظر را مستقیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می کنیم و باید گفت که کجا ما در نفی شورای عالی انقلاب فرهنگی گام برداشتیم و چرا باید این کار را بکنیم. در حال حاضر طبق یک بحث ما می خواهیم اختیارات هیات امنای دانشگاهها را افزایش داده و در حال بازنگری این موضوع هستیم و این قانون را باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برد این تعامل و همکاری جزو مواردی است که در وزارت علوم بوده است.

وی افزود:شورای عالی انقلاب فرهنگی به  16 مورد از روسایی که معرفی کردیم رای مثبت داده و 14 مورد دیگر با نامه های آن پشت در شورا بوده و به دلیل تعطیلات تابستان هنوز رسیدگی نشده است. اگر بنده بمانم که در سه شنبه هفته آینده این موضوعات مطرح می شود و اگر کسی دیگر تصدی وزارت علوم را برعهده بگیرد این موارد را پیگیری می کند بنابراین هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نشده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از مقایسه‌ها می‌خواهم پرهیز کنم اما مجبورم این کار را انجام دهم. خدمت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفتم که به بنده ایراد می‌گیرند که البته بعید است رئیس دانشگاهی را سرپرست گذاشته باشم که 10 ماه از حکم آن گذشته باشد، پس در محدوده بین یک تا 6 ماه 16 نفر آنها رأی گرفتند و 14 نفر دیگر در آستانه رأی گیری هستند که در مجموع 30 نفر می‌شوند.

فرجی‌دانا افزود: مگر ما چند مورد را عوض کرده‌ایم؟ این فرآیند سرپرستی قصد آن را دارد که رئیس دانشگاه قبل از گرفتن حکم ریاست محک بخورد. من جدولی دارم که درباره روسای دانشگاه‌هایی است که مشخص می‌کند در دوره گذشته چه زمانی حکم سرپرستی و چه زمانی حکم ریاست دانشگاه را گرفته‌اند که با کمال تأسف 7 مورد از آنها زیر 6 ماه است و از 7 ماه تا 90 ماه نیز در این جدول وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگان مجلس در یک شهر نمایندگی دارد که مدت سرپرستی دانشگاهی 90 ماه است، افزود: خدمت آقای محمدیان گفتم که اسلام در اینجا صدمه می‌بیند به دلیل اینکه یک نفر 6 ماهش شده 6 ماه و یک روز. در اینجا سندی را به هیات رئیسه مجلس در این رابطه ارائه می‌دهم، که بررسی کنند و نباید فراموش کرد هیچ کس به وزیر تذکری نداد که چرا چنین شده است و کسی نیز نگفت برخلاف اختیارات و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی عمل شده است.

این عضو کابینه دولت روحانی با قرائت آیه "شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى" گفت: این حکم قرآن به فرجی دانا است و من سعی دارم که اینچنین باشم.

فرجی دانا درباره انتصابات گفت: درباره انتصابات معاونین وزارتخانه و جریان فتنه در اینجا در خدمت عزیزان بوده‌ام، کلا در وزارتخانه 7 معاون وجود دارد و بیش از آن هم مدیران مراکز هستند که از این تعداد دو نفراز معاونین مربوط به دوره گذشته‌اند که به دلیل آنکه کارشان مقبول بوده نگه داشته شده‌اند. دو نفر از آنها که باز هم مقبول هستند، همه مراحل‌شان طی شده و قبل از من حکم گرفته‌اند.

فرجی دانا گفت: بنده کلاً برای سه معاون حکم صادر کردم معاون فرهنگی که حساس ترین معاونت است و سیدضیاء هاشمی برای آن انتخاب شد و دو معاون دیگر و دو مدیر کل که هیچگاه فکر نمی کردم آن زمان که مدیران کل برای انتصاب استعلام نیاز داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از عزیزان در این زمینه دغدغه داشتند و به همین دلیل سؤالی در 8 دی ماه از بنده مطرح شد که در پاسخ به آن گفتم اگر مسئول این تشخیص که وزارت اطلاعات است اعلام کند که اشخاص منتصب با جریان فتنه ارتباط داشتند هم اکنون آنها را برکنار خواهم کرد.

وزیر علوم تصریح کرد: همچنین نامه ای به وزیر اطلاعات برای رفع دغدغه استیضاح کنندگان نوشته شد که در آن آمده بود اگر در حوزه ستاد یا هر کدام از دانشگاه ها مواردی از انتصاب فردی وابسته به جریان فتنه هست به بنده اطلاع دهید تا اقدام لازم صورت گیرد.

وی گفت: آقایان زارعی، نبویان،‌ آصفری، جعفری و موسوی لارگانی گفتند که یک بار دیگر استعلام گرفته شود و این توافقی بود که بنده آن را اجرا کردم اما اکنون متهم به دوباره استعلام گرفتن هستم.

فرجی دانا تصریح کرد: روز شنبه بعد از ماه مبارک رمضان جلسه جمع بندی با اعضای استیضاح کننده برگزار شد و بنده اعلام کردم که خوشبختانه پاسخ استعلام ها در حال رسیدن است و مثل اینکه خبر ناخوشایندی را اعلام کرده باشم حال این سؤال مطرح می شود که آیا از رد صلاحیت برخی باید لذت برد من لذت نمی برم که دلسوزان نظام و زحمت کشان انقلاب رد صلاحیت شوند و بنده اصل این نامه را تقدیم رئیس مجلس می کنم.

وی با اشاره به فرایند یک ماهه پاسخ نامه ها گفت: اکنون پاسخ سه استعلام آمده و دیگری هم در دست استعلام است چون هنوز از زمان توافق یک ماه نگذشته نباید برای آن صبر کرد.

 

میزی که علم و فناوری  را روی آن گذاشته ایم را باید با کمک یکدیگر به جلو حرکت دهیم

فرجی دانا در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به برخی از مخالفان گفت: ما در دو طرف میز نیستیم و میزی که علم و فناوری کشور را روی آن گذاشته ایم را باید با کمک یکدیگر به جلو حرکت دهیم.

وی همچنین با انتقاد از شایعه ای که به دانشگاه ها سرایت کرد گفت:‌این شایعات از کجا می آید غیر از این است که سیاسیون در این باره خط می دهند بنده پس از سفر به خوزستان و قبل از عزل رؤسال دانشگاه ها بیانیه ای از 84 تشکل دانشجویی بر ضد وزارت علوم دریافت کردم که این موضوع جای تعجب دارد.

فرجی دانا گفت: ‌در این باره به دکتر زاکانی گفتم که اگر دوستان از موارد تخلفات مطلع هستند بگویند که هر چه زودتر آنها را برکنار کنم متأسفانه اینطور نیست و جریانی در حال شکل گرفتن است که وزارت علوم را با چالش مواجه سازد و اگر این اتفاق رخ دهد پیشرانه علمی کشور متوقف خواهد شد.

فرجی دانا گفت: چرا باید به همه تشکل هایی که دغدغه نظام را دارند القا شود که وزارت علوم را دارند عده ای فتنه گر می چرخانند، آیا این چنین است؟

وی با تاکید بر اینکه مطلبی که برایم مهم است و همیشه در مسئولیت هایم مشی زندگی ام بوده این است که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده است افزود: مصلحت این انقلاب و نظام بر هر بخشی و چیزی مقدم است و مصلحت کل و بخش بر فرد مقدم است.

وزیر علوم‌،تحقیقات و فناوری ادامه داد: این چنین است که بنده از کسانی خواستم بیایند که می‌دانستم سابقه و تجربه کار ستادی دارند چرا که نمی شود لوکوموتیو را به دست آدم ناشی سپرد که در این لحظه همهمه هایی شنیده شد و فرجی دانا گفت معذرت می خواهم هنوز آقای حداد حضور دارند و بنده باید حرمت نگه دارم.

فرجی دانا با یادآوری اینکه این عزیزان، که دوستان می دانند یکی دو نفر آنها مورد حساسیت زیادی هستند عمر خود را صرف نظام و پاسداری از ارزش ها و ارکان آن کرده اند و پایبندی آنها به ولایت فقیه و تلاش برای سرافرازی اسلام و نشان دادن کارآمدی آن در حوزه تخصصی و حساس علم و فن آوری برای اینجانب اثبات شده است و بر این مهم گواهی می دهم.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: با توجه به مراتب علمی اکثر این افراد استاد تمام دانشگاه هستند و اینجانب آنها را با اصرار وادار به پذیرش مسئولیت‌های ستادی دشوار کردم.

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری با اشاره به اعلام نتایج استعلام این افراد گفت: امروز این عزیزان که پس از طی فرایند استعلام مشخص شده است که مشکل فتنه ای در کار نیست اگر ببینند که بودن آنها در این بخش بهانه ای برای ایجاد التهاب و انشقاق بین دو رکن نظام یعنی مجلس و دولت می شود بدون شک با اطمینان خاطر و در جهت ایجاد تفاهم و تعامل با مجلس حاضر به هر گونه گذشت و فداکاری خواهند بود.

فرجی دانا گفت: بنده این اختیار خود در مورد تصمیم گیری راجع به این چند نفر را به جناب آقای علی لاریجانی ریاست مجلس که از جنس دانشگاهیان هستند میدهم، ایشان حکم باشند و صحبت وی در این زمینه فصل الخطاب باشد.

وی ادامه داد: اگر بنده در مسئولیت خود باقی ماندم پس از این خدمت ایشان می رسیم و استعلام ها و عملکردها از سایر اسناد موجود در رابطه با  این افراد و دغدغه هایی را که وجود دارد ارائه می کنیم  هر آنچه ایشان گفتند ما همان را انجام می دهیم که این صحبت وزیر با تائید نمایندگان حاضر در صحن همراه بود.

وزیر علوم در ادامه در مورد دانشجویان بورسیه، افزود: این موضوع محل بحث و گفت و گو شده است؛ عزیزان می دانند دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری پس از شرکت در کنکور مرحله گزینش دارند و سال‌های سال است این مصوبه مستقر است و مصوبات آن به سال های 64 و 63 بر می گردد.

وی یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه آن را نوشته است و هیأت مرکزی گزینشی دانشجو را مرجع صدور حکم قرار داده است؛ بر این اساس بدون شک قانون گذار این اشراف را داشته که حق ادامه تحصیل در قانون اساسی ما در مواد 3 و 30 برای همه آحاد ملت تسهیل شده و کسی را نمی توان از تحصیل محروم کرد مگر به حکم قانون.

فرجی دانا گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجعی به نام هیأت مرکزی گزینش دانشجو گذاشته است و ترکیب این هیأت سال های سال است که تغییر پیدا نکرده و دبیر آن نیز همچنان باقی مانده است بر این اساس در آغاز به کار دولت یازدهم نیز همان ترکیب حفظ شده به گونه ای که یکی از اعضای آن 22 سال است منشأ خیر و برکت بوده و فعالیت می کند.

وی یادآور شد: بنده آنها را شخصا می شناسم و هیچ تغییری در ترکیب آن انجام نداده ام زیرا معتقدم آنها متدین هایی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران نخواهند فروخت.

فرجی دانا افزود:‌ پس از استقرار دولت، 389 درخواست به ستاد وزارت رسید که پس از بررسی هیأت مرکزی گزینش با اخذ استعلام اقداماتی انجام داد.

وزیر علوم که در تصاویری اقدام به نشان دادن اسلاید متن مصوبات شورای عالی در صحن مجلس کرد افزود: مصوبه جلسه 60 شورای عالی در سال 64 گفته شده که اگر وزارت اطلاعات وابستگی آنها به گروهک های محارب الحادی و منافق را اعلام کند پس از اعلام مراتب مذکور هیأت مرکزی گزینش دانشجو، رأی مردودیت را بپذیرد ولی اگر علت مردودیت چیز دیگری بود هیأت مرکزی گزینش، پرونده شخص را مجددا مورد بررسی قرار داده و در مورد وی اخذ تصمیم کند؛ البته این مصوبه بعدا اصلاح و مصادیق، واضح تر بیان شد.

وی تصریح کرد: در سال 67 سه کلید واژه در مصوبه ذکر می شود که در بند الف آن در مورد اینکه چه کسانی محروم هستند سخن گفته و در بند ب آن آمده که چه کسانی می توانند با قید تعهد به دانشگاه بروند.

وزیر علوم یادآور شد: در بند الف این مصوبه درباره افرادی که در زمره معتادین به مواد مخدر هستند و در بند ب در مورد اشتهار به فحشا است که مراد از فحشا رشوه و غیبت نیست بلکه این اشتهار باید آشکار بوده و نیاز به تحقیق نداشته باشد.

وی تأکید کرد: در بند ج نیز به معاندان با نظام جمهوری اسلامی پرداخته که در پرانتز عبارت "و نه معترضان"در مقابل جمله معاندان با نظام جمهوری اسلامی آمده است؛ بر این اساس اگر وزارت اطلاعات در استعلام خود بگوید مردود و یکی از سه کلیدواژه را به کار ببرد هیأت مرکزی گزینش این را می پذیرد در غیر این صورت افراد با قید تعهد می توانند به دانشگاه بروند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه خود با رئیس مجلس در اسفند ماه سال 92 گفت: آقای لاریجانی جمع بندی کردند که وزارت اطلاعات فهرست را بررسی و اگر موردی وجود دارد به وزارت علوم اعلام کند و مواردی که وزارت اطلاعات به ما اعلام کرده بود را هم پیش از آن انجام داده بودیم.

وزیر علوم در ادامه متن نامه وزارت اطلاعات در خصوص فهرست 126 نفره را به این شرط قرائت کرد: " پیرو استعلام در مورد فهرست 120 نفری دانشجویان تحصیلات تکمیلی سالهای 90 و 91 که در آغاز سال تحصلی 92 و 93 با قید تعهد به تحصیل برگشتند به استحضار می رساند طبق روال معمول در صورت وجود مصادیق بندهای سه گانه محرومیت از تحصیل در لیست های ارائه شده اسامی آنان اعلام می گردد لذا عدم اعلام  موارد به معنای عدم وجود مورد می باشد.

فرجی دانا با اشاره به سخنان نمایندگان موافق استیضاح تصریح کرد: عزیزان گفتند که ما کاری برای دغدغه آنها انجام ندادیم در حالی که همه این مراحلی که گفتیم برای رفع دغدغه آنها و خودمان بوده است تا هیچ کاری خلاف قانون انجام نشود.

مر قانون ملاک ما برای عمل است

وی با بیان اینکه مر قانون ملاک ما برای عمل است گفت: بنده از شما رای اعتماد گرفتم که بر قانون بایستم و بر قانون پافشاری کنم و هیچ کاری را جز آن انجام ندهم و مشی مجلس نیز این است که از قانون و کسانی که از قانون حمایت می کنند پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: موضوع  دانشجویان ستاره دار و اختیارات هیات مرکزی گزینش دانشجو یک بار برای همیشه از فضای مطبوعاتی خارج شود زیرا برای مردم و سیستم آموزشی دغدغه ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه رای هیات مرکزی گزینش نافذ است گفت: همه ما باید آنرا انجام دهیم زیرا یک نظام قانونی با توجه به حقوق شهروندان همه تلاش خود را به کار می برند تا حقی از کسی ضایع نشود.

وزیر علوم ادامه داد: عزیزان پرسشی را دارند که چرا هیاتی که اعضایش عوض نشده چرا قبلا رای متناقضی با رای کنونی داده است و من از آنها می پرسم آیا من می توانم پاسخگوی کارهای وزیر قبل باشم. در گذشته نیز من به شوخی به یکی از نمایندگان گفتم من آن زمان وزیر نبودم اما شما که نماینده بوده اید از او می پرسیدید.

وی جلوگیری از تحصیل 126 دانشجوی تحصیلات تکمیلی را تضییع حقوق آنها دانست و گفت: آیا این رای را من باید توضیح بدهم یا هیات مرکزی گزینش را باید زیر سوال ببریم در حالیکه این هیات تنها یک ابزار که آنهم استعلام از وزرات اطلاعات است، ندارد و این تصور غلط است که تنها ملاک رای هیات مرکزی گزینش استعلام است.

وی خاطرنشان کرد: دوستانی که در دانشگاهها هستند می بینند پرسشگران و محققین هیات گزینش مرتبا در دانشگاهها مشغول جمع آوری اطلاعات هستند و اگر قانون گذار می خواست در همه موارد استعلام از وزارت اطلاعات در همه موارد فصل الخطاب باشد می گفت سازمان سنجش خودش از وزارت اطلاعات استعلام بگیرد و دیگر چه نیازی به هیات مرکزی گزینش بود.

وزیر علوم تحقیقات و فن آوری با تاکید براینکه پرونده ها در اختیار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفت چون می خواستیم تعامل باشد و ما به این تعامل سازنده نیاز داریم ،گفت: می خواستیم هیچ نقطه ابهامی در عملکرد ما نبینند  از این رو پرونده ها را در اختیار گذاشتیم تا سوء تفاهم ها حل شود.

فرجی دانا با بیان اینکه همه می توانیم آخرتی رو به با فلاح و رستگاری داشته باشیم گفت: ما ابزارهای خارج از اختیارات قانونی را نمی توانیم به کار ببریم و اختیارات قانونی ما را محدود می کند.

وی با اشاره به سخنان یکی از موافقین استیضاح مبنی بر ارسال ایمیل به 400 نفر گفت: فکر می کنند ایمیل ارسال شده مورد تائید دانشگاه است و موضع  فرجی داناست .

ما به ضد انقلاب باج نمی دهیم

وزیر علوم،‌تحقیقات و فن آوری گفت: پرونده فردی که ایمیل ضد انقلابی را توزیع کرده به هیات بدوی وزارت علوم رفته و پس از بررسی اخراج شده است و حکم اخراج  او پیش من است، ما با کسی شوخی نداریم ، ما به ضد انقلاب باج نمی دهیم.

فرجی دانا گفت: این فرد از هیات بدوی و تجدید نظر حکم گرفته وبه بازخرید از خدمات و اخراج محکوم شده است.

وی افزود: رئیس دانشگاه با توجه به اینکه مصلحت نمی دانسته است که این فرد در محیط دانشگاه باشد به وی اعلام کرده که حقوقت را تا زمان صدور رای نهایی می دهیم اما تا آن زمان حق ورود به دانشگاه ندارید.

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری با طرح این سوال آیا باید دفتر این فرد را با خاک یکسان کنیم؟ گفت: دفتر او را به فرد دیگری می دهیم.

فرجی دانا افزود: نامه از دو کمیسیون امنیت ملی و آموزش مجلس دریافت کردم مبنی بر اینکه فهرست استادان اخراجی که در زمان شما برگشتند را اعلام کنید از این رو متوجه شدم فضایی در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاهها از دیوان عدالت اداری کسی حکم بگیرد باید آن حکم را اجرا کند افزود: در این راستا نامه ای به دانشگاهها نوشتم مبنی بر اینکه به نظر می رسد ظاهرا دغدغه ای وجود دارد از این رو فهرست استادان اخراجی و برگشتی را گرفتیم.

تعداد دانشجویان اخراجی و برگشتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد 

وزیر علوم با بیان اینکه دو کمیسیون مجلس به تحرک افتادند که یک مسئله ضد امنیتی در حال شکل گیری است گفت: تعداد دانشجویان اخراجی و برگشتی به انگشتان دست نیز نرسیده است و این ها کسانی هستند که با حکم قطعی دیوان عدالت اداری برگشتند.

فرجی دانا ادامه داد: من در نماز جمعه حضور داشتم و یک نفر در توضیحات خود می‌گفت که شکی نیست که وزارت علوم دارد افراد تاثیرگذار را برمی‌دارد. بنده به‌عنوان وزیر علوم آنجا نشسته بودم و وظیفه داشتند که این موضوعات را به من ارائه کنند تا در این رابطه توضیحاتی را ارائه کنم.

وی ادامه داد: از این موضوع می‌خواهم استفاده کنم و بگویم که عده‌ای تکلیف شرعی می‌بینند که چهره وزارت علوم را مشوش نشان دهند، حال این افراد چه سودی می‌برند؟ زیرا ما دراین رابطه سودی نمی‌بریم و مجلس محترم هم قطعاً سودی در این رابطه نمی‌برد. از این‌رو مگر می‌شود یکی از قوا از تضعیف قوای دیگر در نظام جمهوری اسلامی سود ببرد؟

قطعا با اختلاف به جایی نمی‌رسیم، حال من باشم یا نباشم

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: چرا این اقدامات می‌شود و این افراد سرتاسر کشور می‌روند و هر جا هم که می‌روند یک فهرست از مطالب قبل از حضور من برده و گفته شده است. چرا اینقدر بر طبل اختلاف می‌کوبیم و به کجا می‌خواهیم برسیم. از این‌رو قطعا با اختلاف به جایی نمی‌رسیم، حال من باشم یا نباشم. بنابراین وحدت کلمه رمز پیروزی است و باید با هم وحدت داشته باشیم و در نیت خیر یکدیگر شک نکنیم. شاید اشتباهاتی داشته باشیم و قطعاً‌ ما نیازمند راهنمایی هستیم و عزیزان هر موقع که راهنمایی کنند ما سر تسلیم را فرود می‌آوریم.

فرجی دانا بیان کرد:‌ در مورد حکمی که من زدم اینگونه جلوه‌گر شد که ما هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم البته نصیری قیداری در اینجا حضور دارد و من شاهد بودم که کسی که سوال را مطرح کرده بود، از ایشان به خاطر پیگیری‌های جدی در صحن کمیسیون تشکر کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه فهرست استادان اخراجی به کمیسیون آموزش و امنیت ملی ارائه شده است، افزود: تعداد این استادان از انگشتان دو دست فراتر نمی‌رود و هیات‌های تجدیدنظر یک مورد یا دو مورد آنها را که غیبت داشته‌اند اعلام کرده است. از این‌رو افراد حاضر با رأی دیوان حاضر شده‌اند و ما به هیچ وجه تضعیف قوه قضائیه در رأی‌های خودش را نباید بپذیریم. از طرف دیگر ما روسایی داشتیم که حکم انفصال به علت قانون دیوان عدالت اداری دریافت کرده بودند. همچنین این برای من افتخار نیست که بگویم من حکم قوه قضائیه را اجرایی نمی‌کنم. از این‌رو ما باید نسبت به قانون خاضع باشیم.

وی تصریح کرد: به طور حتم قوه قضائیه قوه قانونی بوده و حکم و اختیارات این نهاد قانونی است و وقتی حکم داده می‌شود می‌توان در تجدیدنظر آن را بررسی کرد و پس از نهایی شدن اجرای احکام آن را اعلام می‌کند و می‌گوید که رئیس دانشگاه اگر این حکم را اجرا نکنی، مجازات‌هایی در پی دارد و روسای دانشگاه‌های ما باید قطعاً حکم را اجرایی کنند، از این‌رو اگر دفاع را خوب انجام ندهند، باید تربیت‌شان کنیم تا دفاع را خوب انجام دهند،‌حال چرا باید بگوییم که حکم را اجرا نکنند؟

فرجی دانا ادامه داد: قطعاً هر موردی که ما مطلع نباشیم در صورت اعلام ما آن را پیگیری می‌کنیم و به عزیزان قبل از استیضاح گفتیم که اگر اطلاعاتی را دریافت و اعلام کردید من آن را به چشم می‌گذارم و آن را پیگیری می‌کنم.

فرجی دانا در بخش دوم دفاعیات خود پس از سخنان دو موافق استیضاح با تشکر از نوباوه و نادران به واسطه ابراز صریح نظراتشان گفت: همچنان بر این موضع که ما محتاج راهنمایی و ارشاد هستیم تاکید می کنم ولی به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی صحیح موجب بسیاری از سوء تفاهم ها شده است و امیدواریم در این نیم ساعت باقی مانده از وقتم برخی از دغدغه های این عزیزان را پاسخگو باشم.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری افزود:درگزارش بورسیه ها ما هدف از اعزام که برای دوستان مبین است تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاهها که با هدف تامین هیات علمی در مناطق محروم و هدف اعزام بود. قانون اعزام در سال 64 مبنای کار است و آئین نامه هایی که شورای بورس مرجع آن بوده است.

وی ادامه داد: از سال 85 مبنای کار به تدریج به سمتی می رود که در سال 87 با بندی مواجه می شویم که در آن بند می آید افرادی که دارای سوابق و خدمات برجسته درعرصه ایثارگری، فرهنگی،‌آموزشی و فن آوری می باشند می بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل دانشجویان خارج برجسته بودن آنها احراز گردد.

فرجی دانا اظهارداشت:حداقل معدل کارشناسی 14 و کارشناسی ارشد 16 در آنجا گفته شده است و عزیزانی که در کمیسیون حضور پیدا کردند گفتیم که در زمانی که این شرط ها برای بورسیه خارج از کشور اعلام می شود که ما متوسط معدل کارشناسی کل کشورمان 15.5 است و معدل ارشد کل کشور 17.2 است.

وی ادامه داد: یعنی اگر بخواهیم کادرسازی کنیم بین نخبگان قاعدتا باید از کف بالاتر باشد و حداقل بگذاریم به هر حال این چیزی است که گفته شده و ما هم به آن پایبند هستیم به عنوان مر قانون.

وی با تشریح روند معرف ها برای بورس گفت: روسا و دانشگاهها، معاون فرهنگی و زارت علوم و مدیرکل بورس و تشکل دانشگاهی بودند که فراوانی تعداد معرفی شده ها در سال 91 و 92 از دانشگاهها 297 نفر بوده از معاونت فرهنگی وزارت علوم 257 نفر و تشکل های دانشجویی 117 نفر بودند ،بورسیه هایی که انجام شد تبدیل به بورس خارج به داخل بوده یعنی فراخوان می دهیم افراد را می خواهیم بفرستیم به خارج بعد این ها را تبدیل می کنیم به داخل و163 نفر آئین نامه بوده برای ایثارگران خود ستاد دانشگاهها ، 1080 نفر بورس مربیان بوده و 729 نفر بورس خارج.

وی با اشاره به انتشار لیست بورسیه شده ها در فضای مجازی گفت: تنها نکته چالشی کار آنچه که  در محیط مجازی منتشر شده بوده و در همان لحظه که متوجه شدیم آنرا تکذیب کردیم هیچ کس از وزارت حق همچین کاری را نداشته و ما حتی نمی توانیم تاریخ تولد کسی را فاش کنیم.

وی ادامه داد: من موضع خود را در مورد افشاگری گفته ام و این را همه عزیزان از ما شنیده اند به هیچ وجه چنین کاری را تجویز نمی کنیم و این فهرست ها از دید ما مجعول و غیر قابل استناد است و حیثیت افراد برده شده و بعضی از این اسامی که در آن لیست است هیچ تطبیقی با هیچ کدام از پرونده ها نداشته است.

وزیر علوم گفت: ظاهرا سرمنشا این لیست در فضای مجازی گفته نشده است و ما از حراست و دوستان وزارت راه درخواست کردیم که در این خصوص تحقیق کنند و طرح شکایت هم کرده ایم.این اقداماتی بوده که ما برعلیه فردی که این لیست را داده است انجام دادیم و این وظیفه ما بوده است چرا که یک چنین کاری را اصلا مورد تائید ما نیست.

وزیر علوم گفت: برای اعزام هر دانشجو به خارج از کشور 600 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد از این رو 729 نفر اعزام شدند که در اینها 73 نفر معدل لیسانس زیر 14 و 70 نفر معدل کارشناسی ارشد زیر 16 دارند و علت اینکه چرا ما فرار مغزها  داریم باید مشخص شود و یکی از دغدغه های اصلی من همین موضوع می باشد.

فرجی دانا افزود: ما باید مغزها را نگه داشته و مهاجرت مغزها به صلاح ما نیست و متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار مهاجرت در فرار مغزها را دارد و این دلسردی که در فضای نخبگان ما حاصل می شود ناشی از این موضوع است که ما امتیازهایی را که باید به بهترینها بدهیم به کسانی بدهیم که این امتیازها نباید به آنها تعلق گیرد از این رو این موضوع باعث دلسردی می شود. البته در آئین نامه مربیان هم قبلا مربی که از آموزش خارج می شد و سه سال سابقه داشت در یک فرایندی بورس به آن داده می شد و در این مرحله پیمانی ها به او اضافه شده و با یک سال خدمت 617 نفر از این افراد پیمانی هایی هستند که باید هیات امنا آنها را تائید می کرد اما تائیدیه نداشتند.

فرجی دانا افزود: در مورد معدل هم باید گفت که ما از مربیان معدل زیر 12 بین 12 و 13 و 13 تا 14 فراوانی آنها را به دست آورده و 255 نفر با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 ، زیر 14 سه نفر ،‌بین 14 تا 15 ،‌39 نفر و بین 15 تا 16 ، 213 نفر می باشد و در زمان فراخوان 252 نفر از این افراد شرط سنی زیر 40 سال را نداشتند.

وی ادامه داد: در تبدیل داخل از این افراد به عنوان روشی در صرفه جویی ارزی از آن نام می برند. هزار و 74 نفر از هزار و 860 نفر رشته های علوم انسانی داشتند ،‌272 نفر فنی مهندسی و 213 نفر علوم پایه هستند و 218 نفر رشته های هنر می باشند. اگر به این رشته های نگاه کنیم می بینیم که این رشته ها عمدتا رشته هایی نیستند که بخواهند به خارج از کشور بروند آیا رشته ادبیات فارسی را باید به خارج از کشور اعزام کرد.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در کشور ما 35 درصد از ظرفیت دوره های دکترا از رشته های علوم انسانی هستند این ها از سه مزیت برخوردار هستند هم به دوره دکترا وارد شدند و شهریه آنها توسط وزارت علوم پرداخته شده و طبق حکم بورس در مزیت سوم برای جایی جذب می شوند. طبق برخی از گفته ها شیوه اعزام بورسیه در حال حاضر طبق قانون نیست و اصطلاح تبدیل بورسیه به داخل حقیقت ندارد و راه حلی ارائه می شود که از آزمون دکترای غیر متمرکز استفاده شود که این راه حل عملیاتی نمی شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۳۶
غیر قابل انتشار: ۵۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
16
323
احسنت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
11
318
زنده باد حامی حقوق دانشجویان و حیثیت علمی دانشگاه
احد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
10
230
چرا آقای روحانی امروز همراه دکتر عزیز نبود خدایا نمیدونم چه دستهایی در کار بود تا اسامی رانت خواران را نخونه دکتر عزیزمون مثلا نماینده ای که با ده درصد کل آرا نماینده مجلس است همین میشه خدایا پشت و پناه دکتر عزیزمون باش
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
فرجي دانا با نهايت ساده لوحي افشاگري نكرد
لياقت اين مجلس فقط احمدي نژاده
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
دوست عزیز آخه تا حالا کدوم اسامی متخلفان و رانت خواران رو شده که این دومیش باشه!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
11
195
خدا یارو نگهدارت دلاور
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
16
203
درود بر آقای فرجی دانا
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
11
196
استیضاح کنندگان خلوص نیت دارند!!!!؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
56
باید اسامی بورسیه ها را منتشر میکردند.
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
43
جناب آقای دکتر فرجی سلام خدابر حضرتعالی که با توجه به رعایت تقوای الهی خیلی جامع و مستدل پاسخ دادید.
محمود رجایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
2
48
جناب فرجی دانا. با این سخنان نام خود را در تاریخ ماندگار کردید. افتخار میکنم در کشورم وزیری به دانایی شما وجود دارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
47
سوال
نماينده اي كه حدودصدهزار راي داردنسبت به جمعيت دوازده مليوني مردم تهران چقدرنظرمردم رانمايندگي مي كند؟
سوادکوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
38
نگرش متوهم دولت قبل تکرار نخواهد شد
حتی اگر تمامی کابینه استیضاح شود
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
30
خدا حفظت کنه مرد
همایون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
36
استیضاء حق مجلس است و اشکالی ندارد . وقتی مجلس اقای خاتمی را بر کنار کرد چه شد خاتمی همچون دکتر فرجی دانا محبوب تر شد و ریس جمهور و رهبر اصلاح طلبان چه خوب که اقایان پرده از چهره مبارکشان برداشتنند . شما که دم از دین می زنید دین یعنی صداقت نه رانت و بورسیه . خدا حق است .
فاطمه تبريزي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
3
43
فرجي اين مجلس توانايي هضم دانايي تو رو نداشت!!!
خاتمي
هاشمي
عارف
فرجي دانا
كم كم داره آلبوم استوره هامون تكميل ميشه
سلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
36
سلام ما و درود ما بر فرجی دانا
باشد یا نباشد در قلب جوانان این ملت سرافراز جا دارد
نيما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
36
وزيري كه قانونوگرا و عالم و با ادب و با مدك اصل باشد به درد مجلس نمي خورد!! ! وزير بايد بدهن ، مختلس ، اهل دور زدن قانون و غيره باشد.تاسف آوره
قادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
32
حلقه کیهان امروز با دمشون گردو می شکنند.
محمود رجایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
24
جناب فرجی دانا. با این سخنان نام خود را در تاریخ ماندگار کردید. افتخار میکنم در کشورم وزیری به دانایی شما وجود دارد
حسسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
29
اسامی نمایندگانی که به استیضاح رای موافق دادند اعلام کنید تا ما در انتخابات آینده جبران کنیم.......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
15
32
احسنت بر ایشان.
آبرو ریختن در دین هیچ جایی ندارد و سیاه نمایی هم دردی را دوا نمیکند.
سوال: آیا مطرح کردن 3000 بورسیه‌ی غیر قانونی از طرف آقای دکتر غلامی (معاون بورس) ریختن آبروی تمام آنهایی که با شایستگی بورس گرفتند و کسانی که با رعایت قانون به آنها بورس اعطا کردند هست یا نه؟ آیا مطرح کردن چنین عددی مصداق سیاه نمایی هست یا نه؟ اگر هست پس چرا ایشان در این چند ماه جلوی کسانی که پا در کفش سازمانهای نظارتی کردند تا سیاهنمایی کنند را نگرفتند! بررسی تخلف دستگاههای دولتی به عهده نهادهای مشخص است و تا چیزی اثبات نشده قیل و قال کردن اگر از روی غرض نباشد بی‌تقوایی است.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
5
108
کی میشه این نماینده ها را استیضاح کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
هیچ وقت
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
23
خلوص نیت استیضاح کنندگان از جک ترین قسمت های این بحث بود . خروس نیت یا خلوص نیت؟!!!
خواجه حافظ شیرازی هم میداند که خلوص و اخلاص با این آقایان در این ماجرا هیچ نسبتی ندارد
سالی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
24
اشکال نداره آقای دکتر در عوض با عزت رفتی یادت تو دلها میمونه خیلی مردی
خدایی بغض کردم چرا یه آدمی که میاد حقیقت رو میگه باهاش اینکارارو میکنن
اشکال نداره به این رای ندادید خوب پس حالا اون بورسیه هاتونم همون بچه ها و فک و فامیلتونو میگم اونارم برگردونید
ebrahim
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
23
درود به جناب آقای دکتر فرجی دانا که در تاریخ به عنوان وزیر نمونه در جهان ماندگار خواهید ماند هر کجا هستید خداوند پشت و پناهت باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
32
3
وزیری که حرف زدن بلد نباشه همان بهتر که استیضاع شود ؟؟؟
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
23
متاسفم ازاین مجلس. پاسخ های بسیار شفاف فرجی دانا روی اهن اثر داشت ولیکن به گروهی از به اصطلاح نمایندگان خیر
ایرانی اصیل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
19
جناب فرجی داناازاینکه تصورکردند توشیشه ایدناراحت نباش چراکه آنها کورندفرق بین شیشه والماس رانمیدانند.درضمن آقایان نماینده شما چرا سروته زبانتان کشورهای بیگانه است ولی ازهموطنانتان درموموری که درزیر گرمای بالای 55 درجه بدون سایه بان ازتشنگی وگرسنگی وآوارگی رنج میبرند حرفی نمیزنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
25
مبارزه با رانت نور چشمی ها نتیجه ش این میشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
24
روحانی استیضاع حق مجلس است
دادن یک جایگاه شایسته به وزیر دانا حق ملت است.
محمد جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
29
نام فرجی دانا تا ابد به عنوان یک وزیر آزادیخواه و حامی دانشجویان خواهد درخشید .
mohsen
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
25
درود بر مردان پاک
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
14
نامت واقدامات به حق تو جاودان و مستمر باد
صدای مخالف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
15
باید با این مجلس مثل احمدی نژاد رفتار می کردید، پته همشون رو میریختید روی آب تا مردم قضاوت کنند، جناب فرجی با دفاع نکردن از خود به مردمی که به اقای روحانی رای داده بودند ظلم کردید.
یک کارت زرد برای مجلس اصول ناگرا
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
29
جناب دکتر فرجی دانا با این دفاعش ثابت کرد که آخرتش را برای دنیای کسی نمی فروشد
محمد امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
3
ماشاء الله
نظرات بینندگان