arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۳

مرتضی نبوی: بیشترین نگرانی از سوی رهبری در ارتباط با وزارت ارشاد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت یازدهم ‌در شرایطی روی کار آمد که هم کارگزاران و هم اصلاح‌طلب‌ها ‌از روحانی ‌حمایت کردند و تعاملی بین این دو گروه انجام شد که سهم قابل توجهی نیز به اصلاح‌طلب‌ها داده شد.

به گزارش فارس، سیدمرتضی نبوی عصر امروز در سلسله جلسات بزم و اندیشه که در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با موضوع جریان‌شناسی رخنه‌های فرهنگی برگزار شد اظهار داشت: امروز این جلسه به برکت حضور امام رضا (ع) برگزار شده که این خود بسیار حائز اهمیت است.

وی در ارتباط با معنای فرهنگ بیان داشت: در ارتباط با فرهنگ تعریف‌های گوناگونی وجود دارد اما به نظر من فرهنگ هویت یک جامعه است یعنی وجه تمایز ما با ملتی دیگر را نشان می‌دهد و همانگونه که ما به دنبال آن هستیم که هویت فردی خود را بشناسیم باید هویت اجتماعی خود را نیز بشناسیم و این برای نسل جوان موضوعی ضروری است.

نبوی افزود: شناخت اسطوره‌ها و دین در بحث فرهنگ بسیار مهم است و در بحث اسطوره‌ها فردوسی اسطوره‌های شاهنامه فردوسی برای ما دارای ارزش بالایی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متفکران غربی مانند فوکو، انقلاب ما را انقلابی فرهنگی می‌دانند و قدرت نرم در این ارتباط را حائز اهمیت می‌دانند و البته امروز باید توجه داشت که قدرت نرم بسیار مهم بوده که این موضوع را ما در جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان در جنگ 33 روزه دیدیم که این‌گونه سبب شکست این رژیم شد و اینجا جایگاه فرهنگ را به خوبی نشان می‌دهد.

نبوی تصریح کرد: امروز در بحث زبان شناسی نیز تحولات زیادی شکل گرفته و بحث‌های گفتمانی نیز از دل زبان‌شناسی سرچشمه گرفته که در کشور ما نیز این موضوع رایج شده و قدرتی که در پشت زبان نهفته است را باید با سابقه و تاریخی که پشت این زبان هست بشناسیم و همچنین با نزول قرآن کریم تحول عظیمی در زبان‌ها به‌ویژه زبان فارسی ایجاد شد.

نبوی با بیان اینکه فرهنگ‌شناس در کشور ما بسیار کم شمار است، افزود: متاسفانه جوانان ما از فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنایی ندارند که این موضوع سبب رخنه‌های فرهنگی در هویت جوانان می‌شود و متاسفانه در زمانی که جوانان ما در مدارس و دانشگاه درس می‌خوانند این موضوع‌ها بیان نمی‌شود زیرا نظام آموزشی ما نظامی وارداتی است و درس‌های علوم انسانی نیز عمدتا وارداتی بوده و نظریه‌های آن متکی به جهان مادی است، لذا با این موارد نباید انتظار داشته باشیم که رخنه فرهنگی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: باید در ارتباط با تحول در نظام آموزش و پرورش اقدامات جدی صورت بگیرد که البته در دولت قبلی سند تحول آموزش و پرورش و سند علمی کشور به تصویب رسید و همچنین شورایی تخصصی برای تحول در علوم انسانی تشکیل شد و در رشته علوم سیاسی نیز سر فصل‌ها به صورت کلی تغییر کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی، قبل و بعد از اسلام و حتی بعد از مشروطه یک پیوستگی و هم‌افزایی وجود دارد و دلیل آن هم این است که فرهنگ قبل از اسلام نیز توحیدی بوده است و در قانون اساسی نیز دین زرتشت را دینی توحیدی شناخته است و این عرفانی که در شعر حافظ و سهروردی وجود دارد مربوط به دوران قبل از اسلام است زیرا فرهنگ زرتشتی نیز توحیدی است که البته در برخی سلسله‌های پادشاهی مانند ساسانیان تحریف‌هایی در این دین ایجاد کردند و از دین اصلی زرتشت فاصله گرفتند و البته همین دین زرتشت بر روی فلسفه نیز تاثیر گذاشته و افلاطون و ارسطو نیز تحت تاثیر آموزه‌های زرتشت قرار گرفتند و فلسفه ارسطو و افلاطون امروز جز فلسفه‌های ماندگار است.

وی افزود: بعد از اسلام نیز این فرهنگ شکوفا می‌شود و آثار بسیار عجیبی در کشور ما ایجاد می‌کند که شاهنامه فردوسی یکی از نمونه‌های آن است که متاسفانه امروز جوانان ما توجهی به شاهنامه ندارند و آن را نمی‌شناسند و همچنین فلسفه سهروردی در زمان آیت‌الله طباطبایی و با کمک ایشان به زبان فرانسه ترجمه شد و حالا امروز ما مجدد همان کتاب را می‌خواهیم به فارسی تجربه می‌کنیم و گویی اینکه تا چیزی را غرب استفاده نکند برای ما اهمیتی ندارد.

نبوی اضافه کرد: گرچه حضور مدرنیته در ایران سبب مشکلاتی شد اما جنبه مثبت آن توسط فرهنگ ایرانی اسلامی جذب شد و در واقع آن را تبدیل به مشروطه ایرانی کردند و آخوند خراسانی نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا کرد و در واقع ما فرهنگ مدرنیته را بومی کردیم که این خود تعامل فرهنگی است و اگر این فرهنگ به صورت کامل جایگزین می‌شد سبب تهاجم فرهنگی بود.

نبوی عنوان داشت: امروز مدرنیته و انقلاب اسلامی در برابر هم قرار گرفتند که البته روز به روز بال و پر مدرنیته بیشتر از بین می‌رود و با شکل‌گیری هلال مقاومت، انقلاب اسلامی رشد بسیاری داشته است و از سویی یکی از مکان‌هایی که در آن رخنه فرهنگی نفوذ بسیار کرد همین انقلاب‌های رنگی بود که انتخاب رنگ سبز در ایران نیز شاخص فرهنگی داشت اما با تمام این سرمایه‌گذاری‌های دشمن، و البته به دلیل ظرفیت و نقش فرهنگی مقام معظم رهبری به جایی نرسیدند.

وی در ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: شورای انقلاب فرهنگی در هشت سال گذشته اقدامات بسیار مفیدی را انجام داده و سندهای مختلفی که برای رهبری نیز حائز اهمیت بوده را به تصویب رسانده است اما متاسفانه شورای انقلاب فرهنگی در قانون اساسی نیست که امیدوارم در صورت نیاز تغییر قانون اساسی این موضوع نیز گنجانده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مکتب لیبرالیسیم، حرام است که دولت‌ها در موارد ارزشی وارد شوند اما در عمل اینگونه نیست و امروز در ترکیه که چند سال است اسلام گرایان روی کار هستند هنوز زنان حق حجاب در دستگاه‌های دولتی را ندارند و یا در فرانسه که خود را مهد دموکراسی می‌داند محجبه‌ها حق تحصیل ندارند.

نبوی اضافه کرد: دولت یازدهم با شرایطی روی کار آمد که هم کارگزاران و هم اصلاح طلب‌ها ‌از رئیس‌جمهور فعلی حمایت کردند و تعاملی بین این دو گروه انجام شد که سهم قابل توجهی نیز به اصلاح طلب‌ها داده شده که از حزب عدالت و توسعه نیز عده‌ای حضور دارند، هرچند توجه اصلاح‌طلب‌ها بیشتر به وزارت فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش بود.

وی افزود: امروز در وزارت ارشاد یک رها شدگی حس می‌شود که یادآور مسائل فرهنگی در زمان دولت اصلاحات است که البته من کل اصلاحات را نفی نمی‌کنم و بیشترین نگرانی از سوی مقام معظم رهبری نیز در ارتباط با وزارت ارشاد است.

نظرات بینندگان