arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳

خالد مشعل: حماس را با داعش مقایسه نکنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر سیاسی حماس در مصاحبه‌ای، قتل خبرنگاران و کشتار غیرنظامیان را محکوم کرد.

 خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس در مصاحبه‌ای با یاهو نیوز، به شدت هرگونه مقایسه این جنبش با تروریست‌های داعش را رد کرده و متعهد شد که حماس هشدار دادن به اسرائیلی‌ها را درباره حملات راکتی قریب‌الوقوع به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامی آغاز می‌کند.

مشعل با محکوم کردن سر بریدن جمیز فولی، خبرنگار آمریکایی توسط داعش، گفت که حماس هیچ شباهتی به داعش ندارد؛ گروهی تروریستی که در سراسر عراق و سوریه دست به قتل عام می‌زند.

وی در این مصاحبه گفت: فرصتی برایم پیش آمده تا بگویم حماس مخالف کشتار غیرنظامیان و خبرنگاران است.

خالد مشعل با متهم کردن اسرائیل ادامه داد: سؤال اینجاست که چه کسی غیرنظامیان را می‌کشد. در جریان حملات اسرائیل به غزه بیش از 15 خبرنگار کشته شدند.

رهبر سیاسی حماس برای نخستین بار اذعان داشت که اعضای این جنبش و نه رهبری سیاسی آن، در قتل سه نوجوان اسرائیلی در کرانه باختری که ژوئن سال جاری میلادی صورت گرفته، دست داشتند اما او از این اقدام به عنوان یک عملکرد مشروع علیه اشغالگری غیرقانونی اسرائیل دفاع کرد.

وی ادامه داد: ما از قبل درباره چنین اقدامی از جانب اعضای حماس آگاهی نداشتیم، اما می‌دانیم که مردم رنج دیده تحت اشغالگری و سرکوب هرگونه اقدامی را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول حماس در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای حماس مستقیماً در ربودن این سه نوجوان اسرائیلی دست داشتند یا خیر، گفت: ما درباره این اعترافات و اظهارنظرهای مطرح شده ناشی از تحقیقات اسرائیلی‌ها آگاهیم، اما رهبری سیاسی حماس از جزئیات آن باخبر نیست. ما بعداً در مورد این مسأله مطلع شدیم. دیدگاه ما این است که سربازان و شهرک‌نشینان کرانه باختری متخاصم هستند و با این اشغال‌گری و سرقت زمین‌های فلسطینیان به صورت غیرقانونی در این مکان ساکن هستند و مقاومت، حق فلسطینیان است.

خالد مشعل در جریان این مصاحبه مکرراً رهبران اسرائیل را به خاطر دور جدید خشونت‌ها و درگیری‌ها متهم کرد و گفت: ما غیرنظامیان را هدف حملات راکتی قرار نمی‌دهیم و در اکثر مواقع سعی می‌کنیم تا اهداف و پایگاه‌های نظامی اسرائیل را هدف قرار دهیم، اما تأیید می‌کنیم که مشکل داریم. ما نمی‌توانیم تسلیحات پیچیده و پیشرفته داشته باشیم. ما تسلیحاتی که دشمنان دارند، را در اختیار نداریم، بنابراین، هدف‌گیری مشکل است. ما قول می‌دهیم که در آینده تلاش کنیم تا غیرنظامیان را دیگر هدف قرار ندهیم و به غیرنظامیان پیش از حملات راکتی هشدار دهیم. ما قول می‌دهیم اگر تسلیحات دقیق داشته باشیم، تنها اهداف نظامی را هدف قرار می‌دهیم.

رهبر سیاسی حماس در پاسخ به سؤالی درباره اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته: "حماس، داعش است و داعش حماس"، گفت: این مقایسه یک دروغ برای حقه زدن به مردم آمریکاست.

وی ادامه داد: ما یک گروه مذهبی و خشن نیستیم. داعش پدیده‌ای کاملاً متفاوت است، ما با تهاجم به سرزمین فلسطین مخالفیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان