arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۲۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳

السفیر: سه هدف عربستان درحمایت ازتروریست ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 با وجود اعتراف « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به نگرانی از رسیدن گروه تروریستی تکفیری (داعش) به درون خاک این کشور اما عربستان همچنان فاقد راهبردی هجومی علیه این گروه است.


 روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز سه شنبه خود افزود: درخواست پادشاه عربستان مبنی بر شتاب اروپا و آمریکا برای ایجاد ائتلافی جهانی برای حمله سریع و با قدرت به تندروها به دلیل اینکه آنها در یک ماه آینده به اروپا و دو ماه آینده به آمریکا می رسدند، اگرچه حجم نگرانی ریاض و هیات حاکمه آن را از ادامه حرکت « ابوبکرالبغدادی» ازسوریه وعراق واردن به شبه جزیره عربستان نشان می دهد اماتاکنون هیچ تغییری در رویکردهای این کشور درقبال داعش و امثال آن دیده نمی شود.

این روزنامه لبنانی با تاکید به اینکه « از مقامات عربستانی فقط حرف شنیده ایم»، اضافه کرد: یا مقامات سعودی مانند پادشاه این کشور هشدار می دهند و یا مفتی های عربستانی مانند « عبدالعزیزآل الشیخ» علیه داعش و جبهه النصره فتوا صادر می کنند.

السفیر خاطرنشان کرد که سخنان هشدار آمیز پادشاه عربستان قبل از سفر دوره ای « جان کری» وزیر خارجه آمریکا به منطقه و نشست های شورای امنیت به ریاست « باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا و شروع تفاهم های منطقه ای در باره طرح واشنگتن برای ایجاد ائتلاف ضد تروریست بیان شده است.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه عربستان سعودی از متهمان اصلی حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی تکفیری است که در سوریه می جنگند و به همین دلیل پرونده روشنی در این زمینه ندارد، تصریح کرد که این سخنان پادشاه سعودی پیامی بود مبنی براینکه ریاض درصدد رزرو کردن نقشی اساسی در ائتلاف ضد تروریسم است بویژه اینکه احتمال دارد ایران هم در آن شرکت کند.

السفیر به نقل ازیک مسئول عربستانی که در پرونده سوریه در انطاکیه ترکیه فعال است، نوشت: اگر راهبرد عربستان در مقابله با طرح گسترش داعش از سوریه به عراق و اردن روشن نشود، خود کشوربعدی خواهد بود.

این مسئول عربستانی با تاکید به اینکه« مقامات محلی ترکیه همچنان به داعش برای جنگ در سوریه کمک می کنند»؛ هشدار داد: اگر راهبرد عربستان در قبال داعش و گسترش آن روشن نشود و جلوی پیشروی آن گرفته نشود، مجبور خواهیم بود در خاک عربستان با آن بجنگیم.

السفیر با بیان اینکه « شن های داغ عربستان منتظر چاقوهای بران داعش است»،نوشت که نیروهای امنیتی عربستانی در ماه های گذشته عده ای از شیوخ دستگاه دینی این کشور را به جرم نقض همپیمانی « شمشر و کتاب» ( دولت و موسسات دینی) بازداشت کرده اند.

یک هفته قبل و هنگام فریادهای پادشاه عربستان نیروهای امنیتی این کشور در استان تمیر یک شبکه متشکل از 8 امام جماعت مساجد و میران مدارس حفظ قرآن را به اتهام آماده سازی 34 عنصر تکفیری برای جنگ در سوریه بازداشت کردند و مشابه این اقدام درآغاز ماه جاری صورت گرفت که 17 تن از آنها عضو داعش بودند.

فقط در شهرک البریده عربستان 300 تن به گروه داعش پیوسته و القصیم عربستان از مهمترین مراکز جذب نیرو و آماده سازی آنها برای پیوستن به داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری است.



** سیاست های گذشته گریبانگیر امروز سعودی ها

السفیر نوشت که امروز سعودی ها بهای سنگین سیاست های گذشته و سیاست های انتحاری کسانی را می دهند که بر پرونده سوریه در ترکیه و اردن و حتی لبنان در اوایل جنگ علیه سوریه نظارت می کردند و با ارسال تکفیری های تروریست به سوریه آتش جنگ در این کشور که نه منطقه را شعله ور کردند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که سعودی ها سه هدف از این کار خود داشتند که شامل خلاص شدن از شر تکفیری ها ، سیطره بر گروه های تروریستی تکفیری مانند جبهه النصره ، احرار الشام و سرانجام داعش از طریق تکفیری های اعزامی خود و شروع جنگ علیه ارتش سوریه بود.

یک منبع غربی غربی گفته است که فریاد پادشاه عربستان بیانگر شکست دستگاه های ذیربط سعودی در پرونده سوریه است و اکنون بعداز ناکامی « محمد بن نایف» وزیر کشور عربستان در پرونده سوریه ، سعودی ها باردیگر دریافته اند یک فرد قوی که بتواند جایگزین بندر بن سلطان ، رییس دستگاه امنیتی و مشاور ملک عبدالله شود و پرونده سوریه را اداره کند، ندارند.

السفیر خاطرنشان کرد که اما بندربن سلطان هم که بزرگترین جنگ را علیه ارتش سوریه براه انداخت و با صرف 5 میلیارد دلار تلاش کرد ارتشی از تروریست های تکفیری را در اردن ، پاکستان و عربستان آموزش دهد و سازماندهی کند، شکست خورد و طرح جنون آمیزاو مانند گشایش جبهه جنوب و حمله از اردن برای نفوذ به دمشق هرگز اجازه نیافت تا عملی شود.

اکنون از گروه مخالفان به اصطلاح« ائتلاف ملی سوریه» متشکل از سکولارها و تکفیری ها که روزی از هیات های آنها مانند میشل کیلو، بدر جاموس و فاروق طیفور درعربستان با شکوه استقبال می شد، چیزی باقی نمانده است بجز یک اسم.

چراغ های اتاق عملیات اردن هم با برکناری « سلمان بن سلطان» معاون وزیر دفاع عربستان خاموش شد و نقش آن از راهبرد عربستان علیه سوریه حذف شد.

این منبع غربی تاکید کرد که اکنون سعودی ها در اتاق های عملیات در ترکیه و اردن حضور دارند تا از رقابت با قطر رقیب خود در ارتباط با گروه های تروریستی تکفیری عقب نمانند و عربستان بسیار تلاش می کند تا کنترل جبهه النصره را که در اختیار قطر است، بدست گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عربستانی ها با استفاده از پول و مال تلاش می کنند تا گروه های فاقد منابع اقتصادی و نیرو را تجهیز کنند شاید بتوانند مانع ورود داعش به خاکشان که اکنون بر چاه های نفتی سیطره دارد، شوند.

با پیشروی ارتش سوریه در حلب و بازپس گیری منطقه الصناعیه در شمال شرقی ، احرار الشام بزرگترین گروه مخالفان که در مقابل داعش قرار دارد به« شورای نظامی » که ریاض از طریق « زهران علوش» سرکرده جیش الاسلام آن را اداره می کند، پیوسته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
0
2
الان با این اوصاف اگر در عربستان عبدالله بمیره که منطقه به لحاف چهل تیکه تقسیم میشه.
نظرات بینندگان