arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳

رییس سنای ایتالیا: ایران نقش کلیدی در حل مشکلات منطقه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس سنای ایتالیا روز چهارشنبه در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بر نقش کلیدی ایران در حل مشکلات منطقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رییس مجلس سنای ایتالیا در این دیدار همچنین بر ضرورت گسترش همکاری های پارلمانی دو کشور تاکید کردند.

ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه ایران و ˈپیترو گراسوˈ رییس سنای ایتالیا، زمینه همکاری و ارتباطات پارلمانی و راه های گسترش همکاری ها و مشورت های سیاسی در خصوص مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی را نیز بررسی کردند.

دکتر ظریف که بامداد روز چهارشنبه به دعوت ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر خارجه ایتالیا و در راس هیاتی به رم سفر کرده است، در دیدار با رییس مجلس سنا، گفت: ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا فرصت مناسبی برای افزایش تماس ها و مشورت ها است.

ظریف ضمن تشریح مواضع هسته ای و تاکید بر اینکه ایران نهایت تلاش و همکای خود را به عمل آورده است، با تاکید بر خطرات افراطی گری و تروریسم خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران از زمان بحران سوریه نسبت به خطر احتمال گسترش آن هشدار داده بود و اگر برخورد مسوولانه صورت می گرفت، تروریسم به عراق کشیده نمی شد.

رییس مجلس سنای ایتالیا نیز گفت: ایران کشوری باستانی و دوست ما است. وزنه ایران در ثبات و امنیت منطقه بسیار مهم است و این کشور در حل مشکلات منطقه نقش کلیدی دارد.

وی افزود: امیدواریم مذاکرات هسته ای به حل و فصل نهایی بیانجامد و قطعا زمینه ها برای همکاری مساعدتر و گسترده تر از قبل خواهد شد.

رییس سنای ایتالیا گفت: سفر اخیر رییس کمیته روابط خارجی سنای ایتالیا به تهران بسیار خوب بود و آغازی برای روابط پارلمانی در مرحله جدید همکاری ها است.

دو طرف در این دیدار همچنین پیرامون مسایل مختلف مورد علاقه، از جمله مشکلات پیش روی اروپا، موضوعات و بحران های منطقه ای و همچنین مساله تروریسم و افراطی گرایی تبادل نظر کردند.

دو طرف گفت و گو و مشورت در حوزه های حقوق بشر، جرایم سازمان یافته و افراطی گری را از جمله موارد همکاری ها و تعامل برشماردند.

وزیر خارجه کشورمان سپس با حضور در شورای اروپایی روابط خارجی در جمع نخبگان سیاسی و اقتصادی ایتالیا، به شرح سیاست ها و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسایل منطقه ای و مذاکرات هسته ای پرداخت و هچنین به سوالات حضار در خصوص روابط خارجی ایران و همسایگان و تحولات افغانستان پاسخ داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان