arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۳

گزارش آژانس درباره ایران منتشر شد‎

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه تازه‌ترین گزارش فصلی خود با موضوع برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.

به گزارش فارس، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه تازه‌ترین گزارش فصلی خود با موضوع برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد. به طور خلاصه، تحولات اصلی برنامه هسته‌ای ایران طبق گزارش آژانس به قرار زیر است:

ایران تا ضرب‌الاجل 25 اوت 2014 که مورد توافق قرار گرفته بود، یکی از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس در ماه می 2014 در جریان سومین گام چارچوب همکاری را اجرا کرده است. ایران همچنین دو اقدام از 5 اقدام مورد توافق را پس از ضرب‌الاجل انجام داده و مذاکرات با آژانس بر سر دو اقدام عملی دیگر را آغاز کرده است.

آژانس درخواست کرده است که ایران تا تاریخ 2 سپتامبر 2014 اقدامات عملی جدیدی را که باید در گام بعدی مرتبط با چارچوب همکاری اجرایی شود، ارائه کند. اقدامات عملی جدید هنوز ارائه نشده‌اند.

آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی در رابطه با اقدامات مرتبط با هسته‌ای تعیین‌شده در برنامه مشترک اقدام با توجه بر اساس تمدید صورت‌گرفته، ادامه داده است.

از زمان اجرایی شدن برنامه مشترک اقدام، ایران به غنی‌سازی UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) با غنای بالاتر از 5 درصد U-235 در هیچ‌یک از تأسیسات اعلام‌شده خود نپرداخته است. در نتیجه کاهش سطح غنا و تبدیل صورت گرفته در طول این دوره، ایران دیگر هیچ ذخیره UF6 غنی‌شده تا سطح U-235 20درصد، ندارد.

در حالی که غنی‌سازی UF6 تا سطح U-235 5درصد با روندی مشابه آنچه که در گزارش پیشین مدیر کل اعلام شده، ادامه دارد، با توجه به اینکه ایران تبدیل بخشی از مواد هسته‌ای خود در کارخانه پودر UO2 غنی‌شده (EUPP) را آغاز کرده است، مقدار این مواد در فرم UF6 غنی‌شده تا سطح U-235 به 7765 کیلوگرم کاهش یافته است.

هیچ سازه اصلی جدیدی در راکتور IR-40 (راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک) نصب نشده و هیچ فرایند تولید و آزمایش سوختی نیز برای این راکتور صورت نگرفته است.

فراهم سازی دسترسی کنترل شده آژانس به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان