arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

کیهان برزگر: داعش برای سیاست‌خارجی ایران فرصت‌سازی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیر گروه علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه علوم و تحقیقات گفت:‌ مساله داعش به عنوان یک مساله فوری امنیت بین‌المللی توانسته برای سیاست خارجی ایران فرصت‌سازی کند.

کیهان برزگر در نشست بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن بر ایران و منطقه که از سوی انجمن علوم سیاسی ایران با مشارکت مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد گفت: مساله داعش به عنوان مساله فوری امنیت بین‌المللی به گونه‌ای توانسته برای سیاست خارجی ایران فرصت‌سازی کند و ایران را در شرایطی قرار دهد که این کشور توانست از این فرصت استفاده کند.

وی در ادامه نقش ایران در عراق را خوب توصیف کرد و افزود: ایران نشان داد که می‌تواند ائتلاف ساز باشد و هیچ کشوری نمی‌تواند ویژگی ائتلاف‌سازی و حفظ تمامیت اراضی را داشته باشد و اگر این نقش نبود انتقال قدرت سیاسی در عراق شکل نمی‌گرفت.

برزگر با اشاره به واقعیت استقلال‌خواهی کردها گفت که اگرچه کردها در این زمینه ریسک‌هایی کردند که به نفعشان نخواهد بود اما علاوه بر آن، آن‌ها ائتلاف لازم را برای استقلال نداشتند و علاوه بر آن ائتلاف منطقه‌ای برای استقلال‌طلبی کردها وجود نداشت. همچنین ارتش کردستان تنها قادر به حل مسائل داخلی است نه برای تهاجمات خارجی چرا که در خصوص مقابله با داعش ارتش کردستان توانست با کمک ایران و آمریکا با آن‌ها به مقابله بپردازد.

وی تصریح کرد: داعش اگرچه یک تهدید امنیت ملی است اما توانسته به سیاست خارجی ایران فضای جدیدی بدهد و فرصت منطقه‌ای برای ایران پدید آورد تا ایران از آن استفاده کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان