arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

جعفر شجونی: تندروی خیلی هم خوب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«اصولگراها با هم یکی هستند، حتی با تندروها. این تندروی از نظر ما خیلی هم خوب است. اگر این تندروها نبودند شاه هم فرار نمی کرد. بعضی کندرو هستند و البته سازشکارند خیال می کنند که برخی تندرو هستند.»

 "ما به گزینه اصلح رای می دهیم حتی اگر بدانیم رای نمی آورد" این همان استراتژی آیت الله مصباح برای انتخابات است که به تازگی در دیدار با حجت الاسلام تقوی بر آن تاکید کرده است.

نسخه ای که آیت الله پایداری ها برای انتخابات ریاست جمهوری 92 پیچید و حالا گویا تقوی که به دنبال متحد کردن اصولگرایان است می خواهد رای آیت الله را هم به باقی اصولگرایان نزدیک کند. او حتی تاکید کرده همایش اتحاد اصولگرایان با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی برگزار می شود.

 

"کامران باقری لنکرانی" و بعد از او "سعید جلیلی" همان گزینه های اصلح آیت الله مصباح برای ریاست جمهوری بودند که آیت الله بر سر آنان با اصولگرایان معامله نکرد و تا لحظه آخر از کاندیدای جبهه پایداری حمایت کرد. حمایتی که نشان داد نه آیت الله و نه پایداری ها از حمایت شان در سال 84  برای این که احمدی نژاد را از "بهشت" راهی "پاستور" کنند،پشیمان نیستند.

اصولگرایان که تا چندی پیش پایداری ها را عامل اصلی تشتت رای در انتخابات ریاست جمهوری می دانستند حالا برای این که مجلس دهم را از دست ندهند پایداری ها را هم "خودی" و نزدیکی مصباح و یزدی را محتمل می دانند.

حجت الاسلام جعفر شجونی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به "تدبیر" خبر می دهد:«از آیت الله مصباح هم دعوت شده است که به این ائتلاف بپیوندد و حتی قرار است ایشان هم به جامعتین ملحق شوند و بین ایشان و آیت الله یزدی ائتلافی صورت پذیرد.»

این در حالی است که آیت الله مصباح چندان هم به این نزدیکی تمایل نشان نمی دهد و حتی در دیدار با حجت الاسلام تقوی که بانی شکل گیری این همگرایی است،ائتلاف در این موارد را امری غیرواقعی و محال می داند.

 

با این وجود گویا جامعتین و سایر اصولگرایان به این همگرایی خوشبین هستند. شجونی در مورد پیوستن پایداری ها به سایر اصولگرایان به تدبیر می گوید:«هر چیزی در دنیا امکان دارد. برخی از قول من نوشته بودند که من گفته ام این اتحاد صورت گرفته است در صورتی که من گفتم امکان دارد این اتحاد با جامعتین صورت بگیرد. من در مورد نتایج رایزنی ها اطلاعات دقیقی ندارم اما احتمال قوی وجود دارد که این بار انتخابات به نفع اصولگرایان باشد.»

 

این عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است اصولگرایان به هر روی و با وجود تندروی برخی طیف ها با هم کنار خواهند آمد:«اصولگرایان که با هم خواهند بود اما آشتی ملی اتفاق نمی افتد.  آقای سید محمد خاتمی در مورد آشتی ملی صحبت کرده بود که این برای ما امکان پذیر نیست اما اصولگرایان در کنار هم قرار دارند. اصولگرایان یکی هستند، حتی با تندروها. این تندروی از نظر ما خیلی هم خوب است. اگر این تندروها نبودند شاه هم فرار نمی کرد. بعضی کندرو هستند و البته سازشکارند خیال می کنند که برخی تندرو هستند.»

 

او ادامه می دهد:« ائتلاف به این معنا است که جامعتین با هم باشند و آقای تقوی هم که همه جای ایران مسافرت می رود و در مورد اصولگرایی و لزوم وحدت صحبت می کند ان شا الله که همه با هم پیوند می خورند و در انتخابات پیروز می شوند. آخرین خبری که من دارم این است که بنا بر این شده که آقای مصباح هم با سایر اصولگرایان ائتلاف کنند و به جامعتین بپیوندند.»

 

پیش از این حجت الاسلام غروی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تدبیر گفته بود "با توجه به تفاوت های آیت الله مصباح و آیت الله یزدی در شیوه عملکرد این همکاری بعید به نظر می رسد"  اما حالا شجونی از ائتلاف این دو به تدبیر خبر داد و گفت:«آقای مصباح و یزدی و مهدوی کنی همه یکی هستند و اختلاف بنیادینی هم با هم ندارند و هر اختلافی هم که بوده را کنار گذاشته اند. تردیدی وجود ندارد که اصولگراها همان اصولگرایان سابق هستند اشتباهی کردند و ضربه خوردند اما راه شان را ادامه می دهند. به ویژه به کمک جامعتین و موتلفه. ما پایداری ها را هم اصولگرا و از خودمان می دانیم و ائتلاف بین این طیف با سایر اصولگرایان هم شدنی است. از آقای مصباح یزدی هم خواسته شده تا به جامعتین بپیوندند.»

 

گویا بیشتر از یک سال مانده به اننخابات مجلس دهم اصولگرایان دست به کار شده اند تا اشتباهات استراتژیک انتخابات سال 92 را به هر قیمتی جبران کنند.چه این ائتلاف با محوریت جامعتین باشد و چه همان طور پیش برود که پایداری ها بر آن اصرار دارند.
نظرات بینندگان