arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳

روزنامه آمریکایی نوشت: ایران می تواند تنها هم‌پیمان آمریکا برای نابودی داعش باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه آمریکایی نوشت: ایران می تواند تنها هم‌پیمان آمریکا برای نابودی داعش باشد.

روزنامه آمریکایی "شیکاگو تریبیون" اضافه کرد: بهترین راه حل برای شکست گروه داعش، ایجاد ائتلاف میان آمریکا و ایران برای حمله جدی علیه این گروه است. در این حمله به داعش باید از حملات هوایی آمریکا و نیروهای زمینی ایران استفاده شود.

این روزنامه ادامه داد: شکست جنگجویان داعش بدون استفاده از نیروهای زمینی بسیار سخت است. همزمان نباید آمریکا نظامیانش را وارد جنگ زمینی با داعش کند زیرا این اقدام منجر به جنگ بزرگی در عراق و سوریه می شود. حتی اگر داعش شکست بخورد گروه تندروی دیگری مانند داعش بروز خواهد کرد.

به همین دلیل تنها شریک استراتژیک آمریکا که می تواند در منطقه ثبات به وجود بیاورد ایران است. چرا که بشار اسد رئیس جمهور سوریه، یک دیکتاتور است. در صورتی که آمریکا با ایران، هم پیمان شود فشارها بر اسد برای تقسیم قدرت با شورشیان مخالف داعش افزایش می یابد.

علاوه بر این هیچ کس به جز ائتلاف ایران - آمریکا نمی تواند بر شیعیان عراقی برای تقسیم قدرت با سنی های این کشور اعمال فشار کند.

این روزنامه اضافه کرد: عامل دیگری نیز آمریکا را به همپیمانی با ایران سوق می دهد و آن، نفت است.
تحریم های بین المللی به رهبری آمریکا، صنعت نفت ایران را از فناوری غربی و سرمایه گذاری محروم کرده است. اگر این تحریم ها رفع شود صادرات نفت ایران ازسرگرفته می شود. اگر ایران به امنیت عراق کمک کند با سود بیشتری روبه رو می شود.

این روزنامه افزود: برخی خواهند گفت که شراکت آمریکا و ایران، اسرائیل را در خطر قرار می دهد اما واضح است که اگر آمریکا با ایران هم پیمان شوند قدرت واشنگتن در منع تهران از حمله نظامی به اسرائیل بیشتر می شود.

همچنین 4 مانع اصلی در برابر شراکت آمریکا با ایران علیه داعش وجود دارد.

اول - ائتلاف ایران با گروه حزب الله لبنان  و بشار اسد رئیس جمهور سوریه
دوم - برنامه هسته ای ایران (این مشکل قابل گفتگو است)
سوم - رقابت عربستان سعودی و ایران. البته دو کشور علیه داعش هستند.
چهارم  که پیچیده ترین است: میراث دشمنی ایران علیه آمریکا. این مانع باعث نمی شود نیاز به شراکت و ایجاد ائتلاف استراتژیک میان دو طرف از میان برود.

برهمین اساس رئیس جمهور آمریکا باید برای شکست داعش و ثبات منطقه خاورمیانه به سمت ایران برود.

منبع:عصرایران



نظرات بینندگان