arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۳

بوي سيگار و قليان سقط جنين را افزايش مي دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاري دانشجو: نسيم سنجري با بيان اهميت مراقبت‌هاي دوران بارداري اظهار داشت: هدف اصلي از مراقبت‌هاي دوران بارداري تولد فرزند سالم با ايجاد حداقل عوارض براي مادر است. براي تعيين اين هدف بايد اطلاعات دقيقي از وضعيت مادر داشته باشيم تا بدانيم مادر و جنين ممکن است در معرض چه عوارضي باشند و بتوانيم براي سلامتي اين دو برنامه‌ريزي کرده و با حداقل عوارض حاملگي را به پايان برسانيم.

وي افزود: لذا بايد تاريخچه‌اي جامع از فرد باردار داشته باشيم، در تاريخچه ابتدا اطلاعات فردي مانند سن، شغل و ساير موارد بررسي مي‌شود.

دبير و نايب رئيس انجمن متخصصان زنان ايران تصريح کرد: سن دقيق فرد اهميت زيادي دارد زيرا حاملگي زير ۱۸ سال و بالاي ۳۵ سال با احتمال خطرات مواجه هست و بايد براي آنها برنامه‌ريزي خاص انجام داد.همچنين در برخي مشاغل امکان ايجاد برخي مشکلات براي مادر بيشتر است.

وي ادامه داد: مثلاً برخي مشاغلي که با مواد شيميايي و اشعه‌ها سر و کار دارند يا مشاغلي که نياز به نشستن طولاني دارند بايد عنوان شوند تا بتوان با ورزش‌هاي مناسب عوارضي مانند کمردرد و گردن ‌درد را در مادران به حداقل رساند.

اين جراح و متخصص زنان دادن تاريخچه درباره بارداري‌هاي قبلي بسيار مهم دانست و ادامه داد: عوارض بارداري‌هاي قبلي ممکن است تکرار شوند و البته قابل پيشگيري باشند، مخصوصاً دادن اطلاعات درباره بيماري‌هاي قبلي اهميت زيادي دارند. تعدادي از بيماري‌ها حين بارداري شديد و علائم تعدادي نيز کم مي‌شود.

دبير و نايب رئيس انجمن متخصصان زنان ايران اظهار داشت: در اکثر موارد داروهاي مصرفي نياز به بازبيني دارند، اگر چه اکثر داروها را مي‌توان حين بارداري مصرف کرد اما بايد نوع دارو، ميزان آن و علت تجويزش براي پزشک مشخص باشد تا بتواند در صورت نياز نوع دارو را تغيير داده يا مقدار مصرفي را افزايش يا کاهش دهد.

وي با بيان عوارض مصرف مواد مخدر، سيگار و الکل در زنان باردار، گفت: مصرف مواد مخدر، سيگار و الکل بايد دقيقاً به اطلاع پزشک رسانده شود، ثابت شده است مصرف سيگار و قليان با افزايش سقط و کاهش وزن موقع تولد جنين مرتبط است. اين عوارض حتي در مورد کساني که خود سيگار نمي‌کشند اما در اطراف آنها افراد سيگاري وجود دارد به چشم مي‌خورد هرچند با شيوع کمتري ديده مي‌شود.

وي افزود: مطالعات اخير نشان مي‌دهد که زندگي در مکاني که افراد سيگاري در آن رفت و آمد دارند اما در حضور فرد باردار سيگار نمي‌کشند نيز با عوارضي بالا همراه است.

اين جراح و متخصص زنان ادامه داد: تاريخچه بيماري‌هاي خانوادگي نيز بسيار اهميت دارد مثلاً احتمال وقوع برخي بيماري‌ها در حاملگي در صورت وجود سابقه خانوادگي افزايش مي‌يابد. خانمي که در خانواده‌اش ديابت وجود دارد احتمال ايجاد ديابت بارداري در او بالاتر مي‌رود که عوارض خاص خود را دارد.

دبير و نايب رئيس انجمن متخصصان زنان و مامايي ايران تاريخچه جراحي‌هاي قبلي را نيز بسيار مهم عنوان کرد و گفت: حتي نکاتي که به نظر بيمار ممکن است مهم نباشد بايد در بيان تاريخچه گفته شود مثلاً وقوع خونريزي‌هاي دوران قاعدگي در فرد و خانواده ممکن است نشانه وجود برخي اختلالات ژنتيکي ارثي باشد که مي‌تواند در موقع زايمان مشکل‌ساز شود.

وي افزود: در تاريخچه بارداري‌هاي قبلي برخي عوارض قابل تکرارند مثل حاملگي‌هاي خارج از رحم، وزن کم نوزاد هنگام تولد، زايمان‌هاي زودرس و همچنين عوارضي که مادر يا جنين حين زايمان داشتند مانند خونريزي زياد بعد از زايمان که بايد حتماً اطلاع داده شود تا براي اين بارداري تصميم گرفته شود.

اين جراح و متخصص زنان خاطر نشان کرد: وجود اختلالات رواني در مادر مطلبي است که معمولاً ناگفته مي‌ماند اما ممکن است بلافاصله بعد از زايمان ايجاد مشکلات فراواني کند لذا لازم است در مورد تمام موارد فوق با پزشک صحبت شود.
نظرات بینندگان