arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

مجسمه ساز مکزیکی تهران قدیم را بازنمایی می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مجسمه ساز مکزیکی با خلق یک مجسمه سنگی حجیم در حاشیه برج میلاد تهران قدیم را بازنمایی می کند.

به گزارش ستاد خبری ششمین سمپوزیوم بین المللی تهران، 'کارلوس روبرتو مونگه سانچز' یکی از هنرمندان مکزیکی شرکت کننده در این سمپوزیوم گفت: سمپوزیوم مجسمه سازی تهران به واسطه سازماندهی خوب در اجرا می تواند یکی از چند سمپوزیوم برتر مجسمه سازی در دنیا لقب گیرد.

این هنرمند مکزیکی گفت:تاکنون در160 سمپوزیوم در 40 کشور شرکت داشته ام ولی این سمپوزیوم در تهران یکی از بهترین سمپوزیوم هاست که تا کنون شرکت کردم.

وی افزود: این سمپوزیوم سازماندهی خوبی داشته و از روز اول سنگ ها آماده بودند و ابزار خوبی در اختیارمان گذاشتند به طوری که لازم نبود ابزارمان را از کشور خودمان بیاوریم چون خیلی گران برایمان تمام می شد.

این مجسمه ساز مکزیکی تصریح کرد: من تاکنون 3 سمپوزیوم خیلی خوب در دنیا رفته ام که یکی در جزایر قناری، دیگری در آر‍ژانتین و دیگری در اینجا (تهران) بوده است.

روبرتو مونگه سانچز افزود: سالها پیش دوستی عکسی از تهران به من نشان داد که در آن جوی آبی بود که یک حرکت مارپیچی داشت و این عکس در ذهن من مانده بود تا اینکه وقتی به ایران آمدم و برج ها و ساختمان های بلند مرتبه را دیدم با خودم گفتم باید آن زیبایی و لطافت که در تهران قدیم وجود داشته باشد به این شهر برگردد.

وی افزود: تهران قدیم زیبا و معصوم بود و تهران امروز مدرن و امروزی و باید تلفیقی از این دو عنصر برای زیباتر شدن این شهر چه از نظر روح شهری و چه مبلمان شهری در نظر گرفته شود.

کارلوس روبرتو درباره اثری که در سمپوزیم تهران ارائه می دهد، افزود: در اثری که برای این سمپوزیوم ارائه می کنم بیشتر به ساختمان، نور و سطوحش فکر کرده ام و سعی دارم با ماده، سازه و نور، فضایی را بسازم.

وی بیان کرد: به نظر من ارتباط مجسمه با جامعه ای که از آن بازدید می کند، بسیار مهم است، چرا که از نظر من مجسمه پنجره ای است که مردم از داخل آن به دنیا نگاه می کنند و برای من تجربه ای که مخاطب می تواند از دور تا دور اثر هنگام بازدید از آن داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است.

این هنرمند مکزیکی افزود: من در آثارم توجه ویژه ای به نور دارم چون نور با انعکاس های متوالی که به خصوص در فضای داخلی اثر ایجاد می کند، در طراحی و دیده شدن آن بسیار مهم است.

وی ادامه داد: درداخل اثر من پنجره ای وجود دارد که دوست دارم مردم ایران از آن به آینده نگاه کنند و در واقع این اثر سمبلی از امروز ایران است که کسی از دیروز آن را ساخته تا آیندگان از داخل آن به آینده نگاه کنند.

وی درباره برگزاری این رویداد هنری نیز افزود: سمپوزیوم مثل یک دانشگاه است که من در آن خیلی چیزها یاد می گیرم و در سمپوزیوم ها در مورد تکنیک های کار با هنرمندان دیگر تبادل نظر می کنیم و در مورد همه چیز از جمله هنر، ادبیات، سیاست و ... با هم حرف می زنیم.

کارلوس روبرتو با بیان این که سمپوزیوم ها در کار من بسیار تاثیرگذار بوده اند و اگر در آنها شرکت نداشتم، جریان کارم با اکنون به کلی متفاوت بود، افزود: شما در گالری ها کار تمام شده را می بینید ولی در سمپوزیوم در روال کار قرار می گیرید و این مسلما خیلی بهتر است.

ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران از 23 شهریورماه تا 15 مهرماه در محوطه باز برج میلاد در حال برگزاری است و بازدید از َآن برای عموم آزاد است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان