arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

شکاف بین کاخ سفید و فرماندهان نظامی آمریکا درباره راهبرد اوباما برای مقابله با داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه آمریکایی «دیلی بیست»: «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است که هیچ نیروی نظامی را برای جنگ با «داعش» به منطقه اعزام نکند، با اینحال ژنرال‌های ارشد وی می‌گویند که احتمالاً اوباما به آنها چنین پیشنهادی را برای اعزام نیرو در آینده به آنها مطرح کند. دلیل اینکه اوباما و فرماندهان نظامی وی در خصوص بحث جنگ داعش در یک راستا قرار ندارد چیست؟

اوباما در سخنرانی چند هفته پیش خود درباره راهبرد آمریکا در خصوص جنگ جدید علیه داعش اعلام کرد که از هیچ نیروی نظامی آمریکای برای این جنگ استفاده نمی‌کند اما روز سه‌شنبه هفته جاری، ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که ممکن است که اوباما در آینده نیروهای زمینی آمریکا را برای مبارزه با داعش اعزام کند.

دیلی بیست با اشاره به اختلافاتی که بین دولت باراک اوباما و ژنرال‌های آمریکایی به وجود آمده است، گزارش کرد که کاخ سفید تلاش دارد تا شکاف به وجود آمده بین رئیس جمهور آمریکا و ژنرال ارشد وی را به نوعی تفسیر کند اما شواهد نشان می‌هد که اوباما با فرماندهانی که قرار است هدایت جنگ جدید آمریکا علیه داعش را برعهده بگیرند در یک راستا قرار ندارند.

مقامات ارتش آمریکا و اعضای کنگره برای چندین هفته است که به صورت محرمانه اعتراض دارند که اوباما ظاهراً تمایلی ندارد تا منابع لازم برای تحقق هدفش که شکست داعش است را به کار گیرد.

واشنگتن پست در هفته جاری گزارش کرد که «لوید آستن» فرمانده آمریکایی که فرماندهی ارتش آمریکا را در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان برعهده دارد، یک راهبرد جنگ را معرفی کرده است که بر اساس آن تعداد اندکی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در کنار نیروهای امنیتی عراقی و کرد با تکفیری های داعش مبارزه کنند، اما اوباما توصیه وی را رد کرد. اوباما روز چهارشنبه به «تامپا» سفر کرد تا درباره راهبرد خود برای مقابله با داعش با آستن دیدار کند.

این گزارش می افزاید که بعد از پروژه آستن، داستان دمپسی مطرح شد. بعد از آنکه دمپسی اعلام کرد که ممکن است در آینده اوباما تعدادی نیروهای زمینی برای مبارزه با داعش اعزام کند، پنتاگون یک اصلاحیه صادر کرد و در یک بیانیه ایمیلی که برای خبرنگاران شورای امنیت ملی و دفتر مطبوعاتی پنتاگون فرستاده شد، یکی از سخنگویان پنتاگون گفت که معتقد است راهبرد کنونی اوباما برای مهار داعش، مناسب است.

در ادامه این بیانیه در رابطه با اظهارات دمپسی آمده بود: «مفهوم این بحث در خصوص این مسئله بود که نیروهای ما چگونه می توانند به بهترین نحو و به مناسب ترین شکل نیروهای عراقی را مشاوره دهند و درباره بحث وسیعتر استقرار واحدهای نیروی زمینی آمریکا در عراق نبوده است.»

دیلی بیست ادامه داد که این اختلافات درون دولت اوباما احتمالاً با انتخاب «جان آلن» بعنوان فرمانده کمپین بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش تشدید بخشیده می شود. الن یک ژنرال بازنشسته است که نومحافظه کاران او را بسیار دوست دارند و او از ماه ژوئن خواستار جنگ سخت آمریکا علیه داعش بود. اوباما و آلن روز سه شنبه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار داشتند.

بعد از آنکه جزئیات طرح جدید جنگ آمریکا علیه داعش منتشر شد، بسیاری از همکاران قدیمی و قانونگذاران آمریکایی به فکر فرو رفتند که آیا نماینده ویژه اوباما برای هدایت ائتلاف بین المللی علیه داعش می تواند کشورهای عربی و اروپایی را ترغیب به حمایت از راهبرد اوباما کند یا خیر.

سناتور «بیل نلسون» سناتور دموکرات از کمیته نیروهای مسلح سنا که پیشنهاد قطعنامه ای برای صدور مجوز حملات هوایی علیه سوریه را مطرح کرد، می گوید که اوباما و آلن اهداف مشترکی را دارند ولی اوباما حمله به داعش در عراق را در قبل از حمله به این گروه در سوریه در اولویت قرار داده است.

دیلی بیست با اشاره به این موارد ادامه داد در حالیکه اوباما تصمیمی برای اعزام نیرو برای مبارزه با داعش نداد اما ژنرال های آمریکایی نگران هستند که راهبرد اوباما برای تضعیف و شکست داعش بدون اعزام نیرو موثر واقع نشود.

بر اساس این گزارش، چندین نفر از سناتورهای آمریکایی روز سه شنبه در حالی از جلسه استماع بیرون آمدند که به راهبرد جنگ اوباما علیه داعش انتقاد داشتند. برخی از جمهوری خواهان تأکید کردند که شکاف واضحی بین کاخ سفید و فرماندهان نظامی این کشور در خصوص چندین موضوع وجود دارد که یکی از آن اختلافات در خصوص لزوم اعزام نیروهای آمریکایی برای مقابله با داعش در عراق و سوریه است و مورد بعدی مسئله تجهیز و تسلیح معارضان سوری است که برخی از نمایندگان کنگره آن را جدی نمی‌بینند و با آن مخالف هستند اما دولت اوباما خواستار تحقق چنین مسئله است.

«چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در جلسه روز سه شنبه سنا اعلام کرد که پنتاگون در صدد است ظرف سال آینده میلادی، حدود 5 هزار معارض سوری را تحت آموزش قرار دهد اما جدیدترین تخمین‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حاکی از آن است که داعش بیش از 30 هزار جنگجو تحت فرماندهی خود دارد.

دیلی بیست در پایان با اشاره به این اظهارات رئیس پنتاگون گفت که هیگل تصریح کرد که «5 هزار نیرو به تنهایی قرار نیست که تغییر اساسی به وجود آورند» و این به آن مفهوم است که جنگ در سوریه احتمالاً بیش از یکسال به طول انجامد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان