arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۷۲۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
در پی توافق دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از چندین ماه اختلاف،

اشرف غنی احمد زی رئیس جمهور افغانستان شد

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی را در مراسمی که در حضور خبرنگاران در کابل برگزار شد، امضا کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی را در مراسمی که در حضور خبرنگاران در کابل برگزار شد، امضا کردند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از رویترز، این توافقنامه که در آن سمت ریاست جمهوری به اشرف غنی داده شده، قرار است به ماه‌ها اختلاف بر سر نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که 14 ژوئن برگزار شد، پایان دهد.

هرج و مرج سیاسی در ماه‌های اخیر در افغانستان نگرانی از بی‌ثباتی بیشتر این کشور را در شرایطی که بیشتر نیروهای خارجی آماده می شوند تا پایان سال 2014 این کشور را ترک کنند، به وجود آورده بود.

پس از توافقنامه، اشرف غنی احمدی زی رقیب خود عبدالله عبدالله را در آغوش کشید.

مراسم امضای این توافقنامه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان که هنوز در اختیار حامد کرزای رئیس جمهور کنونی است، برگزار شد. این مراسم مستقیم از تلویزیون دولتی افغانستان پخش می شد.

سخنگوی کرزای اعلام کرد اشرف غنی قرار است ظرف یک هفته آینده سوگند یاد کند.

به گفته مقامات ، غنی رئیس جمهور خواهد شد و به عبدالله عبدالله و متحدانش سمت های مهم داده خواهد شد.
وی افزود یکی از نخستین اقدامات رئیس جمهور جدید امضای توافقنامه دو جانبه امنیتی با آمریکا درباره حفظ گروه کوچکی از نظامیان خارجی در افغانستان پس از سال 2014 خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
6
138
مثل بچه آدم اختلاف شون رو حل کردن. بعد تازه اگه ما بخوایم به کسی بگیم خیلی عقب مانده است میگیم "افغانی" . در حالیکه خود ما در تاریخ معاصر سابقه نداریم اینطوری مشکلات رو حل کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
دلیلش اینه خیلی از ما فقط برد 6-0 میخان، به مساوی و 2-1 قانع نیستن...
يك ايراني مسلمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
6
79
كم نيستند افاغنه اي كه در بهترين مراكز علمي و مهم جهان در حال كار هستند -متاسفانه ما در ايران به آنها با چشم حقارت مي نگريم ! در حالي كه آنها برادران مسلمان و شيعه ما هستند. بسياري از اين عزيزان پس از كسب مدارج بالاي علمي در كشورما به كشورهاي ديگه مهاجرت مي كنند -اين كار درست نيست. چرا ما نبايد مثل ساير كشورها از استعدادهاي ايشان بهره برداري كنيم؟. البته اين مطلب رو هم بايد بگم كه تو بهره برداري كردن از استعداد جوان ايراني خودمون هم گاهي وقتها مونديم ! مردم افغان ملت بسيار قابل احترامي هستند. برايشان دعاي خير مي كنيم.
ناشناس
|
NEW ZEALAND
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
7
36
دوست گرامی، شیعه و مسلمان بودن مردم آن سامان تنها اشتراک ما نیست چرا که از تاجیکستان و افغانستان تا جنوب قفقاز همه زیر چتر بزرگ ایران بوده ایم و همه به قند شیرین پارسی سخن میگوییم. حال چه مسلمان شیعه و سنی باشیم چه مسیحی و کلیمی و زرتشتی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
0
26
خدا خیرشان دهد.بالاخره لجاجت و جهان سوم بازی را کنار گذاشتند و با هم همکاری را پیبشه کردند.فقط خدا کند همانطور که خودی ها را دور نزدند،مردم بیچاره افغان را هم دور نزنند.
ناشناس
|
CANADA
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
0
16
انتخاب گرامی .با سلام .تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان یک موفقیت بزرگ و نقطه عطفی در تاریخ این کشور میگردد .یقین بدانید با تحقق خبر بالا و امضای تفاهمنامه عبدالل و اشرف زی ، روز بروز افغانستان با تحولات مثبت روبرو خواهیم شد و ملت افغانستان در سازندگی و توسعه ملی پیشرفت خواهند کرد .این دستاورد بزرگ را بالید به ملت افغانستان تبریک گفت . پیشرفت افغانستان در نتیجه برگزاری یک انتخابات آزاد و شفاف صورت گرفته9 و با تیزبینی نخبگان جامعه افغانستان ، صلح و توسعه و انزوای افراطیگری و جنگ طلبی و میدان داران جنگ عقاید است . منطق شایسته سالاری در بکارگیری نیروها طبق یک ضرورت جبری ، روزبروز قوی تر خواهد شد .زیرا این دولت وحدت ملی متعلق به همه افغانها از هر نژاد و طایفه و زبان و مذهبی بوده و ملت افغانستان برای اعتلای میهن شان بایکدیگر رقابت و مشارکت سازنده خواهند داشت .این از فواید مستقیم دموکراسی است .آمریکا حقیقتا به ایت ملت خدمت کرد گرچه دموکراسی را زیر سرنیزه حاکم کرد . مردم باهوش افغانستان به تجربه فهمیدند که دموکراسی چاره انهاست و خوشبختانه با مشارکت شان ، دموکراسی را نهادینه میکنند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
1
39
من افغانستانی آباد و پیشرفته را آرزومندم.
باشد که انگیزه رشد ما شود.
یک ایرانی
نظرات بینندگان