arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۷۹۷
تعداد نظرات: ۶۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
کاش سازمان سینمایی برای این جریان بی دغدغه، فکری کند ؛

وقتی آثار فاخری چون «چ» حاتمی کیا، ارزش کمتری از «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» دارد! / دردی که زبان حاتمی کیا را «تند و تیز» کرده، چیست؟

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی در زمره ضعیف ترین آثار سینمایی این چهره بود و از سوی دیگر ، «خط ویژه» ، یک موضوع عام و تکراری با ترویج برخی مصادیق مجرمانه و غالب شدن احساسات ساده لوحانه بر عقل و البته پرداختی سطحی و ساده انگارانه ، با وجودی که از دسته ضعیف ترین فیلم های جشنواره بود ، موفق شد در برابر آثار پرمخاطب و ارزشی چون «چ» ، پیروز میدان شوند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در شرایطی که فیلم «چ» ابراهیم حاتمی کیا یک اثر ماندگار در سینمای ایران محسوب می شود ، اما سینمای ایران و جشنواره هایش، ترجیح می دهد چندان توجهی به اینجنس آثار منحصربفرد نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر «انتخاب» ؛ «چ» که به یک روز از زندگی شهید دکتر چمران اشاره می کند و سعی می کند شخصیت این چهره کم نظیر تاریخ معاصر ایران را به مخاطبان عمدتاً جوان و نسل های جدید بشناساند ، نه تنها در جشنواره فیلم فجر ، بلکه در عمده ی برنامه های روتین سینمای ایران با بی مهری عجیبی مواجه شده است.

این فیلم برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و استقبال بسیار زیادی از آن ، انتظار اعطای جایزه های متعدد به این فیلم را در میان کارشناسان و منتقدین سینمایی بوجود آورده بود ، اما در کمال ناباوری فیلم هایی نظیر «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «خط ویژه» عمده جوایز مهم را از آن خود کردند.

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی در زمره ضعیف ترین آثار سینمایی این چهره بود و از سوی دیگر ، «خط ویژه» ، یک موضوع عام و تکراری با ترویج برخی مصادیق مجرمانه و غالب  شدن احساسات ساده لوحانه بر عقل و البته پرداختی سطحی و ساده انگارانه ، با وجودی که از دسته ضعیف ترین فیلم های جشنواره بود ، موفق شد در برابر آثار پرمخاطب و ارزشی چون «چ» ، پیروز میدان شوند!

خلق آثاری شبه روشنفکری و جشنواره پسند توسط جریان غالب سینمای ایران ، البته توسط جشنواره های وطنی نیز استقبال می شود ، فیلم هایی که صرفاً بابت پز روشنفکری و به اصلاح «اپوزوسیونی» با ادا و اطواری آزاردهنده، توسط همان جماعت آنقدری جدی گرفته شدند که برخی باور کردند این افراد ، دغدغه مند و دلسوز ملت هستند. این افراد ، با حضور در مصاحبه های مطبوعاتی جشنواره سال گذشته ، حرف های سیاسی زدند و ژست اپوزوسیون و ضد جنگ گرفتند. به طور مثال، یکی از فیلم های شیرین جشنواره سال قبل، حاصل چسبادندن چند فیلم آخر یک کارگردان به یکدیگر بود ، دست آخر ، کارگردان فیلم نیز با ژستی روشنفکرانه و منت گذاری عجیب ، از فشارهایی گفت که دز دولت های پیش بر او بود و آنچنان سخن گفت که گویی ، او عامل شکست دولت قبل و روی کار آمدن دولت فعلی بوده است! او فیلسوف مآبانه ، صحنه های نامفهوم فیلمش ، و چسباندن آثارش به یکدیگر را تشریح کرد و گفت که «بخاطر آنکه در دولت قبل، مجوز به او نمی دادند، او تصمیم گرفت همین فیلم های کوتاه را بسازد، چون مجوز نمی خواهد»! و البته این اثر وی که حاصل نبوغ این خانم هنرمند بود ، جایزه های زیادی از جشنواره فجر سال گذشته تصاحب کرد!

بی مهری اما با «چ» حاتمی کیا پایان نیافت و در عمده ی اتفاقات سینمایی سال تکرار و تکرار شد و آنقدر این بازی آزاردهنده شد که فرد کم حرف، صبور و مقاومی چون «حاتمی کیا» مصاحبه های تند و تیزی انجام داد. مصاحبه ها و سخنانی که گرچه فحوای آن ، کاملاً به حق، منطقی و درست بود ، اما از ادبیاتی استفاده می شد که امکان تاثیر را کم می کرد و باعث گارد مخاطبان عادی علیه وی می شد ؛ اتفاقی که طی چند سال اخیر ، برخی شبه روشنفکران تلاش زیادی برای این تقابل انجام داده بودند و البته هرگز موفق نبودند.

برخی از آنچه «تحریف شهید چمران» توسط حاتمی کیا می خوانند انتقاد می کنند و برخی در اوج بی مهری ، اثر وی را فاقد جاذبه های سینمایی می دانند! دومی را که اساساً می توان منکر شد ، «چ» آنقدر جذاب و دیدنی است که مخاطبان عادی و بی توجه به مسائل ارزشی را نیز در برخی صحنه ها میخکوب می کند ، اما در مورد ادعای اول که «تحریف چمران» است ، نیز نمی توان حق را به این جماعت داد ، حاتمی کیا براساس تحقیق و پژوهشی گسترده و دیدار و ارتباط گسترده با نزدیکان شهید چمران ، شاید شناختی فوق العاده از او پیدا کرد ، با این حال جرات نکرد شخصیت چمران را تام و تمام پیاده کند و عاقلانه ، ترجیح داد تنها یک روز از زندگی وی را به تصویر بکشد ، چندان که نام فیلم خود را «چ» گذاشت تا این پیام را نیز منتقل کند.

با این حال ، حتی اگر ادعای اول را نیز باور کنیم ، براساس شاخص «آزادی بیان» - که از قضا مهمترین ادعای جریان مقابل امروز حاتمی کیا است - نیز می توان این اجازه را به یک پژوهشگر سینما داد که براساس دید خود ، تصویری از یک چهره ی ماندگار تاریخ معاصر به مخاطبان نشان دهد.

افزایش حملات به حاتمی کیا

حاتمی کیا از معدود چهره های متفکر و پژوهشگر سینمای ایران است که واقعگرایانه، بی رودربایستی و با تکیه بر به ارزش های حقیقی ، همواره دغدغه های به حاشیه رانده شده ملت را به تصویر می کشد ؛ روزی «آژانس شیشه ای» ، روز دیگر «ارتفاع پست» و پس از آن «گزارش یک جشن» را خلق می کند. این آثار ، همواره استخوان در گلوی شبه روشنفکران سینمای ایران است که از قضا ، غالب سینمای کشور را در اختیار گرفته و از بد حادثه نیز ، جوایز جشنواره خارجی و اخیراً داخلی را نیز درو می کنند!

از سوی دیگر ، اظهارات اخیر حاتمی کیا بار دیگر باعث واکنش تند و عصبی برخی جریانات سینمایی شده است. یک کارتل رسانه ای وابسته به «علی. م» که انواع فعالیت های اقتصادی غیرمرتبط با سینما را تجربه کرده ، در راس این حملات عصبی و ناجوانمردانه قرار گرفته و قصد دارد سخنان تند و تیز حاتمی کیا در مورد برخی اتفاقات سینمایی را برجسته کرده تا بدنه سینما و عوام را علیه وی بشوراند ، هر چند به دلیل نفوذ بسیار اندک رسانه ای وی ، چنین چیزی در حد بسیار ضعیف نیز محقق نشده است.

با این حال ضعف شدید محتوایی مطالب منتشره در این رسانه ها ، بیش از آنکه حکایت از نقد دلسوزانه باشد ، حاکی از کینه های شخصی این فرد با حاتمی کیا است. جالب آنکه این فرد ، در نشست رییس جمهور با خبرنگاران ، طی یک بدسلیقگی تمام معنا ، یکی از سخنرانان بود و البته طبق روال معمول، سخنان غیرمرتبط وی ، خودمحورانه و پرداخت به خود بود!

در مورد اظهارات اخیر ابراهیم حاتمی کیا در باب دغدغه ی برخی جریانات ضددفاع مقدس که اینک ، تصویری متفاوت از آن ایام و پس از آن را نشان می دهند ، نیز به زودی یادداشتی در «انتخاب» منتشر خواهد شد



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۲۰
غیر قابل انتشار: ۲۰۰
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
109
312
«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی در زمره ضعیف ترین آثار سینمایی این چهره بود و از سوی دیگر ، «خط ویژه» ، یک موضوع عام و تکراری با ترویج برخی مصادیق مجرمانه و غالب شدن احساسات ساده لوحانه بر عقل و البته پرداختی سطحی و ساده انگارانه ، با وجودی که از دسته ضعیف ترین فیلم های جشنواره بود ، موفق شد در برابر آثار پرمخاطب و ارزشی چون «چ» ، پیروز میدان شوند

احسنت
پاسخ ها
علیرضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
با سلام. جداً این فیلم "آذر ، شهدخت و ..." جزء ضعیف ترین فیلمهایی بوده که میشد تولید کرد. حیف پول بلیط سینما و زمان که گذاشته بشه برار این فیلم. سر و ته نداره این فیلم.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
با این اوصاف باید فاتحه ی سلیقه ی داوران و مردم رو خوند که از فیلم های ضعیف و تکراری اینجوری استقبال پرشور می کنن.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
مردم توی جشنواره نشون میدن که چه فیلمی خوب بوده.
آیا توی جشنواره فجر از این فیلم مضحک آذر و برو بچ استقبال چندانی شد؟؟
اتفاقن یکی از مشکلات سینمای ما اینه که اول به فیلما جایزه میدن بعد اکرانشون میکنن!!جالبه ها!
خب اینطوری هر فیلمی که جایزه برده بود، خود جایزه تبلیغه واسش دیگه،پس مردم میرن ببیننش.
ولی ی فیلم خوب که بخاطر دلایل سیاسی یا هرچیز دیگه ای جایزه نگرفته مردم هم کم استقبال میکنن.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
240
102
برای اولین بار انتخاب دمت گرم اینو خوب اومدی!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
204
96
دمت گرم . خیلی خوب گفتی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
77
89
مرد را دردی اگر باشد خوش است
درد بی دردی علاجش آتش است...

برای ابراهیم مردی که همچنان دردمند است و آتش در سینه دارد باید کلاه به نشانه احترام از سر برداشت اما مثل اینکه این سفره داران و نشستگان تا ابد بر سر سفره سینما که یکیشان هم از قضا همین آقای... است برنمیتابند که نور در تاریک خانه شان تابیده شود...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
93
96
با سلام من هر سه فیلم " آذر ، شهدخت و.. " " خط ویژه " و " چ " رو دیدم ، ضمنا چندین سال هست که علاقمند به سینما و هنر هفتم هستم و پیگیر و مطلع . انصافا به دور از هر جانبداری و تعصب ، فیلم " چ " واقعا نه یک سر و گردن بلکه چند سر و گردن از فیلم های یاد شده بالاتره ، در هر موضوعی ، فیلمنامه ، کارگردانی ، بازیگری، تدوین ، جلوه های ویزه و... حاتمی کیا حق داره انتقاد تند و تیز کنه ، چون واقعا حقش این نبود ، حاتمی کیا فیلمساز برجسته و ممتاز و صاحب سبک ایران هست . درود بر ابراهیم حاتمی کیا خالق آثار فاخری چون : آژانس، روبان، دعوت، ارتفاع پست، به رنگ ارغوان ، چ و...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
111
69
عالی بود انتخاب. خیلی دوست دوشتم از یک رسانه اصلاح طلب این واقعیت ها رو بشنوم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
71
63
بی خیال
آقا ابراهیم اون جایی که باید به این اثر امتیاز بدن دادن
شما قبولی هر چند یک عده نتونن ببیننن
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
57
72
آذر شهدخت پرویز واقعاً فیلمی بدون محتوا بود. خط ویژه هم در حدود فیلم سینمایی نبود. اما چ ارزش نشستن در سینما را داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
عزیزانی که منفی می‌دهند، لطفاً بفرمایند، نقطه‌ی قوت فیلم "آذر، شهدت" چه بود؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
به نظر من کمی کم لطفی کرده اید. نه تنها ارزش نشستن در سینما دارد بلکه ارزش چند بار دیدن را هم دارد.
saeed
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
24
25
دیشب این فیلم رو دیدم . به نظر من فقط به عنوان یک بیننده کار آقای حاتمی کیا قابل تحسین بود اما در حد کارهای قبیلی نبود . تنها حسن این فیلم نشان دادن چمران به عنوان یک انسان زمینی و. دارای احساسات انسان دوستانه قوی بود چرا که من خودم همیشه این شخصیت رو یک انسان جنگ طلب تصور میکردم . به هر حال حاتمی کیا همیشه دوست داشتنی هستن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
متاسفانه در مورد شخصیت عرفانی و انسانی مرحوم چمران کم کار شده است. نسل جوان که می توان گفنت او را اصلا نمی شناسند و نسل میانسال نیز برداشتشان همین است که شما نوشته اید. چمران جنگ طلب نبود اما سازشکار هم نبود. او انسان وارسته ای بود که در زمان لازم از این که اسلحه به دست بگیرد ابایی نداشت. هم عارف شب بود و هم شیر میدان . خدا رحمتش کند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
62
48
جناب حاتمی کیا ، اینو دیگه همه متوجه شدن که هر کارگردانی که در فیلمش بیشترین سیاه نمائی را از جامعه ایران نشون بده به احتمال زیاد در گرفتن جایزه از فستیوالهای خارجی (خصوصاً اروپائی و امریکائی) موفق خواهد بود.
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
فقرو تنگ دستی، مشکلات اجتماعی و خیلی چیزای دیگه توی همه کشورهای پیشرفته وجود داره چه برسه به ایران که جهان سومه. پس هرکی فیلمی میسازه که واقعیاتو نشون بده سریع نگید سیاه نمایی کرده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
27
51
چ ضعیف ترین اثر حاتمی کیا است چون به جای این که به زندگش چران بپردازد فقط دنبال جلوه های ویژه بود. چ فقط چمران در سوسنگرد بود .چرا خبری از مبارز انقلابی که شاگرد بازرگان بود نبود ؟ چرا چمران در دوره تحصیل در امریکا نبود؟چرا سرلشگر فلاحی را مثل پپو ها نشان داده بود؟ در چ هیچ خبری از آن عمق ارزشی که در آژانس بود وجود نداشت من هر بار آژانس را می بینم به حاتمی کیا احسنت می گویم اما الان اگر کسی بگوید یکبار دیگر چ را ببین فکر می کنم وقتم تلف شده است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
9
15
انتخاب جان نظرات فکر میکنم کمی گویای این مسئله هست که همیشه بیبنده هات باهات موافق نیستن! این یعنی دموکراسی و عالیه ، درضمن به نظر من بیننده که این سه فیلم رو دیدم ، باید بگم فیلم چ منحصر به فرد بود ، درست اما اولا مقابل ارتفاع پست استاد حاتمی کیا هیچی نبود ، ثانیا فیلم بین المللی باید بنظر من عامه پسند باشه و درضمن نشونه ای از فرهنگ لون کشور رو نشون بده ، بنظر من فیلم آقای افخمی همجنس گرایی غربی رو به زبان خیلی شیرین به زیر تیغ میبره و درضمن برخلاف نظر شما ، اگر منتقدین با استاد حاتمی کیا مشکل دارند چرا جایزه بهترین فیلم از نگاه بیبنده رو نبرده؟ این کاملا رای گیری عادلانه بوده و من و شما رای دادیم ،
فرزند ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
11
11
در کیفیت هیئت داوران جشنواره فجر همین بس که بجای شهین سلیمی نعیمه نظام دوست بهترین بعنوان بازیگر نقش مکمل انتخاب شد.
من دیگه حرفی ندارم
فرزند ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
9
8
در کیفیت و تبحر هییت داوران جشنواره ی فجر همین بس که بجای شهین تسلیمی خانم نعیمه نظام دوست بعنوان بازیگر نقش مکمل زن انتخاب شد اونهم به دلیل ندونستن اسم بازیگر؟؟؟!!!
من دیگه حرفی ندارم قضاوت با شما
آشنای فکه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
7
40
کاش کسی پیدا شود وبه فیلم های ده نمکی ازجمله فیلم واقعا بی محتوا و غیرحرفه ای معراجی ها ایراد بگیرد من که خودم درایام دفاع مقدس حدود 23ماه در جبهه های غرب وجنوب حضور داشتم علاقه زیادی به فیلمهای دفاع مقدس ازجمله آثار فاخر حاتمی کیا وکمال تبریزی دارم ولی ازدیدن فیلم معراجی ها واقعا" متاسف شدم که چنین فیلم ضعیفی بر اثر تبلیغات حرفه ای صدا وسیما بیشترین فروش راکرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
17
20
چ هر چی هست ، انصافا از مهوش، پریوش بسیار بهتره ، واقعا هنوزم تو کف اینم چه جور کلی جایزه گرفت، و همین نکته علامت سوال ایجاد میکنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
18
16
سلام دوستان
همه مطالب شما برگرفته از شخصیتی بود که خود حاتمی کیا نیست !!! حاتمی کیا اصلا برا جایزه فیلم نساخته برا دل مردم ایران ساخته فقط فقط مردم ایران.
حاتمی کیا دنبال پواو پستو مقامو شهرتو ....این چیزا نبوده و نیست اون بازبان جنگ میخواد فرهنگ کشورش از تهاجمهای فرهنگی و ناملایماتی که مسولین به این مردم کردن نجات بدهد .
حاتمی کیا صاحب سبکی هست که تاحالا جایزه نگرفتن اما کسی نشده فیلمشو نیگاه بکنه و خسته بشه و دوباره نیگاه نکنه!! آیا اینطور نیست؟؟
باحاتمی کیای که فقط برا دلو ذهن شما مردم ایران فیلم میسازه توهین نکنید تهمت نزنید فکر بد نکنید.
ای مردم بخدا ما مردم ایران کسی که دلش برامون بسوزه و بخواد واقعا برا ما کار بکنه ناجوانمردانه نابودش می کنیم.امیرکبیر زمان خودش مردم بخاطر کاراش دوسشنداشتن اما بعداز مرگش همه فهمیدن کی بوده...و امثال اینا.....نمیخوام بگم حاتمی کیا درحد امیر کبیر بوده یانه!!! میخوام بگم ما چقد نامردیم که به اینا جفا می کنیم.
بیایین منصفانه با یکی از بزرگان هنر رفتار کنیمو حرفاشو بدرستی تحلیل بکنیم
آزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
2
12
من نه فیلم سازم و نه تخصصی در این هنر و صنعت دارم...
بلکه بعنوان یکی از مردمان عادی سرزمینم اینو میگم که بهترین قضاوت رو مردم باید انجام بدن، تعریف رو مردم باید بکنند، انتقاد رو هم مردم باید داشته باشند نسبت به فیلم های اکران شده و ...
من بعنوان مردم به همه ی عقاید موجود در سینما احترام میذارم و به همشون خسته نباشید و خداقوت هم میگم... بنظرم فیلم ها رو نباید با هم مقایسه کرد! هر کدومشون رو باید بصورت مستقل به چالش کشوند نه سلیقه ای و برمبنای نگاه های جناحی و سیاسی...
اما موضوعی که منو ناراحت میکنه اینه که اصلا به نیاز مخاطب توجه نمیشه! فیلم سازی در ایران مثل طرح مباحث علمی تو دانشگاهامون شده که فقط به صورت منولوگ هست!!! وقتی می تونیم موفق باشیم که به دیالوگ تبدیلش بکنیم... گفتمان دوطرفه!
امير ميانجي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
8
11
آقا ابراهيم عزيز ماست و دوست داشتني ، و دغدغه هايش واقعا قابل ستايش و توجه اما در فيلم ارزشمند چ اشتباهاتي هم داشت از جمله بازيگر نقش شهيد چمران نه صدايش به چمران مي خورد و نه رفتارش ، اتفاقا با دوستاني كه در سوسنگرد با شهيد چمران كار كرده بودند صحبت مي كرديم به اين نكته تاكيد داشتند كه بزرگترين نقص اين فيلم بازيگر نقش شهيد چمران است كه اصلا نتوانسته به چمران نزديك شده و دركش كند .
با اين حال اين فيلم از ساخته نشدن اثري در مورد چمران خيلي بهتر است
ضمن اينكه نبايد بيش از اين از عدم دريافت جوايز ناراحت بود كه البته تا حدودي هم جايزه گرفت
بنظرم حاتمي كيا بزرگترين جايزه اش معرفت و مرامش بود كه در خصوص فيلم شيار 143 روا داشت يا در پشت صحنه فيلمهاي ده نمكي حاضر شد همون كسي كه سالها قبل ابراهيم را به دليل ساختن فيلم آژانس بدترين حملات را در نشريه اش نثارش كرده بود .جوانمرديي كه سالهاست رخت بر بسته از زندگي مردم و خصوصا سينما .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
12
10
بابا شما چرا اینقد ساست زده اید؛ از لحاظ هنری بررسی کرده و من که هر سه تا فیلم رو دیدم کاملا تایید میکنم این موضوع رو..
کاری به چ ندارم ولی خط ویژه و آذر شهدوخت که خیلی مسخره بودن.
حداقل قصه ها و عصبانی نیستم یا حتی آرایش غلیظ بود آدم ناراحت نمیشد
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
6
9
با اینکه از سینمای دفاع مقدس و آثار ضعیف و تصنعی و بت سازی های این سینما اصلا خوشم نمیاد ولی به حق فیلم های حاتمی کیا بسیار پر محتوا و با ساختار خوب و در عین حال که حرف جبهه و جنگ رو میزنه، دقدقه های مردم امروز ایران و آرمان های دیروز این مردم رو هم میگه. البته موافق همه نقطه نظراتش نیستم اما خیلی از حرف های فیلم هاش درست و حقیقت امروز این کشور هست. اما با همه این اوصاف و البته با اینکه شاید تا حدود زیادی هم به خاطر بی توجهی های دست اندر کاران سینما حق داره ناراحت باشه، اما این حرکت جناب حاتمی کیا رو که به سایر تفکرات و سینما گران بتازه رو اصلا نپسندیدم. البته از حق نگذریم فیلم های بسیار ضعیف دفاع مقدسی مثل اخراجی ها و روز سوم و ... جایزه گرفتن. حالا جایزه ندادین مهم نیست اما بزارین فیلمش دیده شه مثل بقیه. البته جناب حاتمی کیا کاش به فیلم های مزخرفی که با بودجه ها و پشتوانه های دولتی ساخته میشن هم مثل قلاده های طلا و ... هم کاش انتقاد می کرد.
سامان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
22
16
بدون شک فیلم چ قدمی رو به جلو برای سینمای ایران بود که متاسفانه با نگاه های سیاسی مخالفان ارزش های هنری این فیلم نادیده گرفته شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
19
13
من ابراهیم حاتمی کیا و فیلم هاشو دوست دارم هرچند شاید برخی مواقع تو بیان دیدگاه هاش حرف هایی بزنه که چندان خوشایند نباشه، اما احساس میکنم صاف و صادقانه حرف میزنه و عقیده اش رو میگه بی توجه به خوشایند یا بدآیند دیگران، واسه همین هم برام قابل احترامه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
6
11
درسته از دوران انقلاب دور شديم ولي از تاريخ كشورمان خير!
وهنوز ملت ايران در باره ي قهرمانان جنگ نميدانند وبخصوص نسل حالا ولازمه كه سرمايه گذاري بشود وتوسط كارگردانهايي مثل حاتمي كيا ومير كريمي وكمال تبريزي
نه خداي نكرده امثال ده نمكي كه نه قهرماني بلده نشون بده وفقط پول ووقت ملت را هدر ميدهد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
5
9
بعضی بخشهای چ واقعا فاخر است اما به نظر من شخصیت و خدمات چمران رو ضعیف نشون داد. بخصوص اون سکانسهای آخر درگیری که به زیر زمین پناه برده بود و در بیرون درگیری بود و یه دفعه تموم شد.!!!
بابک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
6
8
اگر 3 کارگردان برتر تاریخ ایران را بخواهیم نام ببریم قطعا شادروان علی حاتمی ، مهرجویی و ابراهیم حاتمی کیا هستند.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
2
8
من با برخی از مواضع آقای حاتمی کیا موافق نیستم. اما به علت اینکه خود از نزدیک فضای شهر پاوه و اشغال آن را دیدم فیلم «چ» تصویر درخشانی از مقاومت و سربلندی همه عاشقان ایران است مردم کرمانشاه برای این فیلم سر از پا نمی شناختند فیلمی تاثیر گزار و ارزشمند است متاسفانه برخی با کینه و حسد سخن می گویند. حاتمی کیا توانسته با فیلمهای موثرش حرفی برای گفتن داشته باشد. دیگران چرا نمی توانند فیلم تاثیر گزرا بسازند.
مرادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
1
3
سلام

تشکر ار انتخاب برای دفاع از ارزش های پاک سینمای دفاع مقدس


قطعا یاد و خاطره شهدا هیچ وقت در اذهان ما رو به افول نخواهد گذاشت

از تمامی هنرمندان تقاضا میشود در این فعالیت بیشتری بنمایند
چون اسطوره های واقعی ما همین شهدا هستند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
2
4
همین که می بینیم در کامنتها نظرات با تامل فراوان داده شده و به یک احسنت و ..تک جمله اکتفا نشده نشانه این است که چ ذهن همه درگیر خود کرده
نظرات بینندگان