arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳

افزایش ۶.۴ درصدی واردات نفت خام آسیا از ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گرچه واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه برای نخستین بار در سال جاری میلادی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده ولی این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش رویترز، واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران طی ماه اوت برای نخستین بار به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده که علت اصلی آن کاهش خرید چین بوده است.

بر اساس این گزارش، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد رشد داشته است. تحریم ها علیه ایران پس از آغاز همکاری برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای کاهش یافته ولی دیپلمات های ایرانی و غربی روز جمعه اعلام کردند که اختلافات مهم و بزرگی هنوز باقی مانده و این در حالی است که کمتر از هشت هفته دیگر به ضرب الاجل تعیین شده 24 نوامبر برای دستیابی به توافق جامع هسته ای فرصت باقی مانده است.

مقام های ایرانی و 6 کشور مذاکره کننده در آستانه مذاکرات ماه جاری در نیویورک اعلام کردند که پیشرفت در مذاکرات موجب پایان تحریم ها علیه ایران نخواهد شد ولی ابراز امیدواری کردند که پیشرفت نسبی در مذاکرات موجب کاهش اختلافات دو طرف شود.

کن هاسه گاوا یک مدیر فروش کالا در موسسه نیواج ژاپن تاکید کرد که من می شنوم که دستیابی به توافق نهایی ظاهرا مشکل است. حتی اگر توافق نهایی در مساله هسته ای ایران نیز حاصل نشود تغییر چندانی در صادرات نفت ایران ایجاد نخواهد شد.

بر اساس توافق موقت هسته ای بین ایران و 5+1 این اجازه به ایران داده شده است تا میزان صادرات نفت خود را در حد یک میلیون بشکه در روز حفظ کند. میزان واردات نفت خام 4 مشتری بزرگ ایران در آسیا در 7 ماه نخست امسال به طور متوسط به بیش از 1.37 میلیون بشکه در روز رسیده است.

میزان خرید نفت خام چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران در ماه اوت به 921064 بشکه در روز رسیده است که این رقم نسبت به جولای بیش از 10.5 درصد کاهش داشته و به پایین ترین سطح خود از اکتبر سال گذشته رسیده است.

واردات نفت این کشورها از ایران در 8 ماه نخست امسال نیز به طور میانگین به بیش از 1.15 میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 23.6 درصد رشد داشته است.واردات نفت چین از ایران در ماه های ژانویه تا اوت به بیش از 578630 بشکه در روز رسیده که این رقم نسبت به پارسال 37 درصد افزایش داشته است.

واردات نفت چین از ایران در ماه اوت با 28.6 درصد کاهش به کمتر از 311653 بشکه در روز رسیده است که این پایین ترین رقم در 10 ماه گذشته بوده است.

افزایش واردات هند و کره جنوبی در ماه اوت توانسته است تا کاهش واردات چین را جبران کند. واردات نفت هند از ایران نیز در ماه اوت با 81.2 درصد رشد به بیش از 273500 بشکه در روز رسیده است و این رقم طی ماه های ژانویه تا اوت نیز با 49.5 درصد افزایش به بیش از 271 هزار بشکه در روز رسیده است.این گزارش افزود: واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز ماه گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته و به بیش از 134419 بشکه در روز رسیده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان