arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۳

سید حسن خمینی: از بزرگانمان به بزرگي سخن بگوييم/ روحاني بايد دارو باشد، نه ضبط صوت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضور در مراسم بزرگداشت مرحوم آيت‌الله جمي، امام جمعه سابق آبادان بهانه‌اي شد تا آیت الله سيد حسن خميني، نوه امام خميني(ره) به خوزستان سفر کند. وي در اين مراسم با تاکيد بر اين که بايد «بزرگانمان را با ادب ياد کنيم و به بزرگي از آن‌ها سخن بگوييم» اظهار کرد: خداوند کساني را که دانسته يا نادانسته بزرگان دفاع مقدس، فرماندهان و جانشين امام در دفاع مقدس را مورد هدف قرار مي‌دهند، هدايت کند.

توليت آستان امام خميني(ره) در اين مراسم ضمن اشاره به ابعاد گوناگون تحليل دفاع مقدس گفت: ببينيد که امروز ما در کدام نقطه قرار داريم و آن ها که تانک‌هايشان را به آرزوي تسخير اين سرزمين فرستادند در کجا قرار دارند.

وي ادامه داد: بايد ديد که امروز آن‌ها کجا هستند و نام امام و شهدا و مبارزيني که ايستادند، کجاست. صدامي‌ها آمدند و جمعي از جبهه مقابل خود را به شهادت رساندند، اما امروز آن مهاجمين کجا هستند و امام کجا، همان گونه که بايد بپرسيم در حادثه کربالا نام سيدالشهدا کجا و نام آن ها که مظفرانه با اسب بر نعش مبارک او و يارانش تاختند کجا؟ نمونه عظمت آن‌ها عظمتي است که هر سال در اربعين ديده مي‌شود.

وي يادآور شد: آن‌ها نه تنها نتوانستند يک وجب از خاک ايران و خوزستان را جدا کنند، بلکه خودشان به اضمحلال رسيدند و در منجلاب تاريخ قرار دارند.

وي همچنين به تحليل دفاع مقدس از حيث نيت پرداخت و با بيان اين که ارزش انسان‌ها به نيت آن‌هاست، يادآور شد: نيت دشمنان ما کشورگشايي بود و در طول تاريخ همواره کساني بوده اند که جنگيده‌اند تا نامشان ولو به بدي در تاريخ بماند که نمونه اين افراد در سرزمين ما زياد است، اما آنچه که دفاع مقدس را متمايز مي‌کند اين‌ها نيست، بلکه آن دل‌هاي پاک براي خدا بودن و استمرار دفاع از ناموس و خاک به عنوان وديعه خداوند و مايه شرافت و حميت است.

سيد حسن خميني سپس به تحليل دفاع مقدس از حيث مباشران اين جنگ پرداخت و يادآور شد: آن‌ها کساني بودند که ايمان در وجودشان نبود؛ اما طرف مقابل مستظهر به دين و ايمان و انديشه توحيدي بود. نيروي جناح مقابل نيرويي شيطاني و غيرالهي بود و نيروي اين سو مستظهر به ايمان و آغشته به انديشه و خرد بود.

سيد حسن خميني با بيان اين که ارزش وافر مرحوم آيت‌الله جمي به ايستادگي در اين فضا بود، افزود: اگر ياد ايشان را گرامي مي‌داريم و از ايشان مي‌گوييم براي اين است که کساني که آن روزها فرماندهان جنگ بودند و از ذره ذره خاک کشور دفاع کردند، فراموش نشوند، زيرا فراموش کردن آن آرمان‌ها لطمه‌اي جبران‌ناپذير به کشور مي‌زند که تکرارشدني نيست.

وي با اشاره به ايستادگي آيت‌الله جمي بر پاي ارزش‌ها افزود: به اين جهت همه بايد پاسدار آن ارزش‌ها باشيم و پاسداري از آن ارزش‌ها در گرو گراميداشت ياد بزرگاني است که آن شعائر را آفريدند.وي تاکيد کرد: بزرگانمان را با ادب ياد کنيم و آنان را تکريم کنيم و به بزرگي از آن ها سخن بگوييم.سيدحسن خميني در پايان سخنان خود با بيان اين که آيت الله جمي يادآور ايستادگي و مبارزه است، گفت: خداوند کساني را که دانسته يا نداسته بزرگان دفاع مقدس فرماندهان و جانشين امام در دفاع مقدس را مورد هدف قرار مي‌دهند، هدايت کند.

جامعهاي که آزاد نباشد، جامعه‌اي محروم است
حاج سید حسن خمینی در سفر به استان خوزستان در جلسه شوراي اداري اين استان نيز شرکت کرد. وي در اين نشست، رفع محروميت را آرمان انقلاب دانست و آن را آرماني خواند که «هميشه به عنوان يک نقطه کانوني بايد پيش روي ما باشد تا راهمان را گم نکنيم».

وي افزود: بعضي اوقات سوالهايي به ذهن من و يا شايد افراد مختلف خطور کند که اگر امام(ره) در حال حاضر وجود داشت، انتظاراتش از ما و مسوولان چه ميتوانست باشد که با توجه به اين‌که وصيتنامه امام(ره) موجود است ميتوان پاسخ اين سوال را از آن گرفت.يادگار امام خميني(ره) يادآور شد: شعار بزرگ انقلاب ما «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» است؛ علاوه بر اين، شعار ديگري تحت عنوان «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي» در کارنامه انقلاب مطرح بوده است.

سيد حسن خميني تصريح‌کرد: در کنار اينها، يک آرمان ديگر نيز براي جامعه اسلامي ترسيم شده که اين آرمان رفع محروميت از همه عرصههاي جامعه شامل محروميتهاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي است. استقلال يعني رفع محروميت ناشي از وابستگي، و آزادي يعني رفع محروميت ناشي از استبداد.

وي تصريح کرد: انتظار امام(ره) از همه ما و شما تلاش در جهت رفع محروميت تلاش در جهت محروميتزدايي فرهنگي و اخلاقي است. جامعهاي که در آن فقر باشد لاجرم به فرموده پيامبر(ص) به سمت کفر ميرود.سيد حسن خميني اظهارکرد: هيچ وظيفهاي پيش روي مسوولان جمهوري اسلامي به پررنگي تلاش براي رفع محروميت در همه عرصه‌هاي جامعه نيست. بزرگترين انتظار امام(ره) همت بيشتر براي اين امر است. رفع محروميت از عرصه سياسي يکي‌ديگر از نکات پراهميت است، زيرا جامعهاي که آزاد نباشد، جامعه‌اي محروم است.وي افزود: رابطه مردم و مسوولان بايد مثل رابطه فرزند و پدر باشد؛ اگر پدر در جايي فرزند خود را منع ميکند، منع از زاويه خيرخواهي و نه از زاويه تماميت‌خواهي است.

روحاني بايد دارو باشد، نه ضبط صوت
سيد حسن خميني در اين سفر با آيت‌الله موسوي جزايري نماينده ولي فقيه در استان خوزستان نيز ديدار کرد. وي در اين ديدار اظهار کرد: مسئوليت و کار عمده روحانيت در مرحله اول مقابله با تبليغات دروغين بر اساس مباني صحيح فکري است. اصل پيدايش نهاد روحانيت نيز همين موضوع تبليغ است و هر مذهبي اگر از نهاد روحانيت برخوردار بود، باقي مي‌ماند و در غير اين صورت از بين مي‌رود. اما وقتي اين نهاد ضعف يافته و کارکرد تبليغي‌شان ضعيف شده است، آن مذاهب هم رو به ضعف رفته‌اند.

وي در ادامه سخنان خود به موضوع «کيفيت» در تبليغات پرداخت و با تأکيد بر اين که «تبليغ» شرط توسعه و ترويج دين و رمز جلوگيري از هجمه‌هاست، اظهار کرد: امام در کتاب «شرح جنود عقل و جهل» که به زباني ساده نگاشته شده است مي‌گويند، بسياري معتقدند کتاب اخلاق بايد مانند نسخه باشد؛ در حالي که اين غلط است و بايد مانند دارو باشد؛ چرا که اگر کتاب را بايد خواند و سپس از آن اثر گرفت، دارو به محض خورده شدن شفا مي‌دهد. درس اخلاق بايد به گونه‌اي باشد که وقتي در حوزه نور معلم مي‌نشينيد خوب شويد.

يادگار امام ادامه داد: براي اثرگذاري بر جامعه بايد از خودمان شروع کنيم، زيرا خيلي وقت‌ها سخن اثري ندارد؛ اگر من به حرف خود ايمان نداشته باشم تأثيري در مخاطب ندارد؛ لذا بايد تبليغ را آميخته به ايمان کنيم. هر جا يک روحاني با ايمان و پاکدل و لو با دانش کم وجود داشته است، جامعه تحت نفوذ او نيز جامعه خوبي بوده است. البته ممکن است سخن در جاهايي بنا به عللي اثر نکند، اما خداوند بر اساس نيت پاک، آن موانع را هم بر مي‌دارد. همه ما نيز اگر لايق عنوان سرباز امام زمان(عج) باشيم بايد از خودمان شروع کنيم؛ همانطور که يک فرمانده خوب بايد اول از همه مسلح و آماده باشد.سيد حسن خميني با بيان اين‌که وقتي سخني که از زبان گوينده در مي‌آيد مورد باورش بود، آن سخن بر شنونده هم اثر مي‌کند، گفت: ما آخوند و سيد و ملا و افراد شجاع زياد داشته اسم؛ اما «حاج آقا روح‌الله» (عنواني که امام را قبل از نهضت با آن مي‌شناختند) يکي بوده است! اصل اول در اين موضوع اين است که او به آنچه مي‌گفت باور داشت و هرکس به او نزديک‌تر مي‌شد بيشتر متوجه اين مسأله مي‌شد. امام ظاهر و باطنش يکي بود و شاگردان او هيچ گاه دروغ و غيبت در او مي‌نمي‌ديدند.

يادگار امام تصريح کرد: اگر گفته مي‌شود کتاب اخلاق بايد چون دارو باشد، آخوند هم بايد دارو باشد؛ آخوندي که چون نسخه باشد يک ضبط صوت است که گاهي اوقات ممکن است صدايش خش خش هم کند و مخاطب او بپرسد که چرا خودت به سخنانت عمل نمي‌کني!وي با بيان اين‌که «تبليغ» شرط توسعه و ترويج دين و رمز جلوگيري از هجمه‌هاست، يادآور شد: هر جا ديديد هجمه‌ها سنگين شده و تيغ تبليغ نمي‌بُرد بايد به داروهاي موجود در جامعه توجه کنيد. در دوره‌هايي اثر عدم وجود اين گونه داروها در جامعه را ديده‌ايم.
نظرات بینندگان