arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۳

لغو بیش از 20کنسرت در یک سال گذشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  نیروی انتظامی نیز به ماجرای لغو کنسرت‌ها واکنش نشان داد. مجوزهای رسمی صادره از سوی وزارت ارشاد، دیگر جوابگو نیستند و برگزارنشدن یک برنامه موسیقی با وجود طی مراحل قانونی به خبر تکراری ماه‌های اخیر تبدیل شده است حتی با وجود تاکید مسوولان وزارت ارشاد بر اینکه ممانعتی برای اجرای یک کنسرت مجوزدار وجود ندارد اما بسیاری از گروه‌های موسیقی از رفتن روی صحنه بازمی‌مانند و شاید همین مشکلات باعث شده است در تازه‌ترین واکنش‌ها، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور صبح روز گذشته، ٢٤دی در بوشهر به این مساله اشاره کند: «حساسیت و احساس وظیفه عده‌ای از مردم درباره مسایل فرهنگی از جمله کنسرت‌های موسیقی قابل‌تقدیر است اما اگر در شهری مجوز برگزاری کنسرت هرچند برخلاف تشخیص عده‌ای از مردم داده شد، نیروی انتظامی از تصمیم قانونی حمایت می‌کند و کسی حق برهم‌زدن چنین مراسمی را ندارد.»

او افزود: «در مورد کنسرت‌ها به‌طورکلی با یک افراط و تفریط روبه‌رو هستیم. شرایط فرهنگی نقاط مختلف کشور با یکدیگر تفاوت دارد، از این‌رو باید در دادن مجوزها و کنترل رفتارها در کنسرت‌های موسیقی دقت و حساسیت بیشتری شود. »

او در زمینه برخورد پلیس با افرادی که قصد توقف اجرای کنسرت موسیقی در بوشهر را داشتند، گفت: «اقدام پلیس در این قضیه پیشگیری از درگیری و حادثه بود اما برخی اصرار داشتند که کنسرت را قطع کنند که این رفتار غیرقانونی بود و پلیس برخورد با اینگونه اقدامات را وظیفه خود می‌داند. همه باید به قانون تمکین کنند، پلیس مدافع و حامی هر تصمیم قانونی است و در اینگونه مسایل تا جایی که شاهد تنش و درگیری نباشد، مدارا می‌کند. راه اعتراض نیز باز است و معترضان با وجود ابزارهای مختلف از جمله رسانه‌ها مشکلی برای رساندن صدای خود ندارند.»

این سخنان درست یک‌روز بعد از نشست هفتگی حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد و معاون حقوقی‌، پارلمانی و امور استان‌های این وزارتخانه گفته شده است. نوش‌آبادی روز سه‌شنبه، ٢٤دی در پاسخ به سوال‌های مکرر خبرنگاران در مورد راه‌حل عملی جلوگیری از لغو کنسرت‌ها و حمایت‌ از هنرمندان عنوان کرد: «برای برگزاری کنسرت در استان‌ها‌ باید دستگاه فرهنگی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با یکدیگر هماهنگ باشند‌. ما همیشه متذکر شده‌ایم که اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها قبل از صدور مجوز برای کنسرت‌ها باید هماهنگی‌های لازم را برای این کار با شورای تامین استان انجام دهند تا در صورت صادرشدن مجوز، هیچ مانعی وجود نداشته باشد. ضمن آنکه انتظار می‌رود وقتی هماهنگی‌ها انجام شد، مسایل دیگری مطرح نشود و آنهایی که دغدغه‌ مسایل فرهنگی را دارند، پیش از صدور مجوز، نگرانی‌هایشان را مطرح کنند.»

 نوش‌آبادی با بیان اینکه برگزارنشدن کنسرت‌ها موضوع ناخوشایندی است، افزود: «به‌نظر می‌رسد این اتفاقات به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها به‌وجود آمده باشد و ما از این امر ناخرسندیم. به همین دلیل، به مدیران استانی وزارت ارشاد تاکید کرده‌ایم که پیش از صدور هر مجوزی برای کنسرت، هماهنگی‌های لازم را با بخش‌های مختلف انجام دهند.»

البته واکنش مسوولان ارشاد در قبال این مساله، تازگی ندارد و پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی بارها در این مورد صحبت کرده است. با این‌حال لغو کنسرت‌ها همچنان ادامه داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد قوانین موجود و سخنان متولیان فرهنگ و هنر کشور نادیده گرفته می‌شود. این جریان وقتی معنادارتر می‌شود که نمودار لغو کنسرت‌ها نشان می‌دهد این موضوع در یکی، دوسال اخیر روند برگزارنشدن کنسرت‌ها شدت یافته و در ماه‌های اخیر این مساله به یکی از خبرهای عادی تبدیل شده است.

تازه‌ترین نمونه آن‌هم ماجرای لغو کنسرت گروه «لیان» بود که بعد از ١٦ سال توانسته بود مجوز برگزاری کنسرت در زادگاه خود بوشهر را دریافت کند. این گروه که اجراهای زیادی در شهرهای دیگر ایران و خارج از کشور داشته است، قرار بود ١٢دی سال‌جاری در دوسانس روی صحنه برود که از عصر همان روز عده‌ای به نشانه اعتراض به این کنسرت در مقابل سینمای شهید آوینی استقرار یافته و مانع ورود مردمی که بلیت داشتند، شده بودند اما با دخالت نیروی انتظامی اولین سانس کنسرت با سه‌ساعت تاخیر در ساعت ٢١ برگزار شد درحالی که سانس‌دوم لغو شد و تبعات آن به شیراز هم رسید و کنسرت آنها که قرار بود روزهای ٢١ و ٢٢ دی‌‌ در این شهر برگزار شود، با مخالفت مصطفی امیری، فرماندار شیراز روبه‌رو شد. او به خبرگزاری نسیم گفته بود: «در هیچ‌شرایطی اجازه برگزاری برنامه‌هایی که امنیت و نظم عمومی شیراز را تهدید کند، نمی‌دهیم.»

از سوی دیگر جریان لغو کنسرت‌های بوشهر محدود به لیان نشد و کنسرت سیروان خسروی، خواننده پاپ هم که عنوان شده بود ۱۷ و ۱۸دی در سینما بهمن برگزار می‌شود، لغو شد. خسروی با انتشار متنی در صفحه شخصی اینستاگرام خود گفته بود: «کنسرت بوشهر به‌دلیل مسایلی که خودتون بهتر می‌دونید لغو شد. البته به من این قول‌رو دادن که ١٨ و ١٩بهمن این کنسرت برگزار بشه.»

در اوایل دی‌ماه خبر لغو کنسرت عماد طالب‌زاده، دیگر خواننده پاپ در اراک هم روایتی دوگانه از جریان لغو کنسرت‌ها داشت. ایسنا به‌نقل از رابط‌عمومی طالب‌زاده گفته بود مسوولان نیروی انتظامی و اماکن اراک به تهیه‌کننده برنامه گفته‌اند حتی اجازه ورود به شهر اراک را ندارند که ٢١دی‌ معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در نمابری به این خبر توضیح داد: «نامبرده برای برگزاری کنسرت در مجتمع فرهنگی طوفان اراک هیچ‌گونه مجوزی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نداشته و به‌دستور معاون دادستان عمومی و عمومی و انقلاب شهرستان اراک از برگزاری کنسرت غیرقانونی وی جلوگیری گردیده است.»

کنسرت شهرام ناظری، خواننده ایرانی هم که قرار بود مهرماه سال‌جاری در نیشابور به روی صحنه برود، لغو شد تا نام او در کنار غلامعلی پورعطایی و حسین علیزاده که کنسرتشان قبلا در نیشابور لغو شده بود، ثبت شود.

در همین ماه دوکنسرت دیگر لغو شد. قرار بود گروه «آرون» در مشهد اجرا داشته باشند اما یک‌روز قبل از اجرا لغو شد. حجت دهباشی، سرپرست این گروه موسیقی به ایسنا گفته بود: «شب قبل از اجرا، در تاریخ ١٧مهر، آقای عباس‌نژاد (مسوول اداره امور هنری ارشاد خراسان) در تماسی تلفنی با سرپرست گروه، لغو مجوز اجرای گروه را به‌صورت شفاهی و بدون بیان هیچ‌‌دلیلی اعلام کرد و خطاب به سرپرست فرمود: «فردا باید در سالن ادیب پارچه‌نوشتی با این عنوان نصب کنید: اجرای پژوهشی گروه موسیقی آرون به دلایل فنی لغو شد.»

گروه «عرفان» هم که قرار بود مهر ماه در هنرسرای «خورشید» اصفهان روی صحنه برود، به‌دلیل حضور نوازندگان زن نتوانست روی صحنه‌ برود.

چندماه پیش از آن نیز کنسرت محسن یگانه در مرداد سال‌جاری در ارومیه، کنسرت مازیار فلاحی در بهمن٩٢ در اصفهان و... نمونه‌های دیگری از مشکل برگزاری موسیقی زنده در کشور هستند و البته لغو کنسرت‌ها محدود به این گروه‌ها نبوده و گروه‌های دیگری هم شامل حال این موضوع شده‌اند و در این میان با وجود اینکه کنسرت‌ها مجوز داشته‌اند، عنوان شده‌اند  در بسیاری از موارد دلایل پشت صحنه‌ای نیز وجود دارد که بیان نشده و تنها در دونمونه اعتراض گروه‌های مخالف توانسته است بخشی از ماجرای پنهان سریالی لغو کنسرت‌ها را آشکار کند. ٢٨اردیبهشت سال‌جاری جمعی، در اعتراض به وضعیت بدحجابی و همچنین ممانعت از برپایی کنسرت «مجید خراط‌ها» و «امید جهان»، مقابل دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کرده و خواستار لغو این برنامه شدند که مسوولان ضمن اعتراض به معترضان خواهان گفت‌وگو شدند.

ایستادگی مسوولان فرهنگی و سیاسی استان کهگیلویه‌وبویراحمد بر سر آنچه «پایبندی به قانون» نامیده می‌شد، فضای تازه‌ای را در این استان به وجود آورد. در نمونه تازه‌تر آن‌هم که در اعتراض دلواپسان نسبت به کنسرت گروه لیان در بوشهر انجام شد، استاندار به مجوزدار بودن این برنامه اشاره کرده و در مقابل معترضان مقاومت کرده بود. نکته جالب اما آن است که یکی از معترضانی که در اعتراض‌های یاسوج شرکت کرده بود به «شرق» گفت: «خواسته ما فقط ممانعت از برگزاری کنسرت نبود. ما فقط با برگزاری کنسرت مخالفت نداریم، بحث ما مواردی است که در کنسرت رعایت نمی‌شود. بی‌حجابی زن‌ها و رقص خانم‌ها در کنسرت‌ها زیاد است. آقای حسن روحانی و خانمش با پول بیت‌المال جشن برگزار می‌کند و در آن جشن افرادی را دعوت می‌کند. درست است که عده‌ای از بزرگان الان ساکت شدند، ولی ما در یاسوج نمی‌گذاریم کار به جایی برسد که مسوولان ما هم ساکت شوند.»
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان