arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

پايان دو روز رايزني ايران و آمريکا در زوريخ سوئيس/ تيم مذاکره کننده ايران به تهران بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران و آمريکا طي ۲ روز در زوريخ سوئيس درباره برخي موضوعات مورد اختلاف بر سر راه توافق جامع هسته‌اي به گفت‌وگو پرداختند.

هيأت مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان که صبح پنجشنبه دوم بهمن ماه به همراه محمدجواد ظريف راهي زوريخ سوئيس شدند، طي روزهاي جمعه و شنبه (سوم و چهارم بهمن ماه) با تيم مذاکره کننده آمريکا به رياست وندي شرمن در خصوص برخي موضوعات مورد اختلاف بر سر راه دستيابي به توافق جامع گفت‌وگو کردند. دو طرف جمعه در دو نوبت صبح و بعدازظهر و در سطح معاونان و کارشناسان به مدت پنج ساعت و نيم و امروز (شنبه) نيز طي دو نوبت صبح و بعدازظهر به مدت سه ساعت و نيم گفت‌‌وگو کردند.

تيم مذاکره کننده هسته‌اي دقايقي پيش زوريخ را به مقصد تهران ترک کرد.
اين سومين ديدار معاونان ظريف و کري بعد از تمديد هفت ماهه توافق ژنو در تاريخ سوم آذر ماه 1393 بود.

پس از آنکه ايران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاري (1393) به دليل اختلافات موجود به اين نتيجه رسيدند که حصول توافق در اين ضرب الاجل اعلام شده امکانپذير نيست، توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) را براي هفت ماه تمديد و تأکيد کردند که رايزني‌ها را در چهار ماه آينده براي حصول توافق سياسي صورت دهند. در همين راستا تيم مذاکره کننده ايراني به رياست عراقچي اواخر آذر ماه در ژنو سوئيس با هيأت مذاکره کننده آمريکايي ديدار و پس از آن نيز در يازدهمين دور مذاکرات ايران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌اي حضور يافت.
تيم مذاکره کننده ايران همچنين اواخر دي ماه به همراه ظريف براي دومين بار پس از تمديد هفت ماه توافق ژنو به ژنو سفر کرد و ظريف روز 24 دي ماه در ژنو به مدت هشت ساعت با همتاي آمريکايي ديدار و گفت‌‌‌وگو کرد و پس از آن نيز تيم مذاکره کننده ايران و آمريکا از 25 تا 27 دي ماه به رايزني در شهر ژنو پرداختند و 28 دي ماه نيز دوازدهمين دور مذاکرات جامع هسته‌اي در شهر ژنو به رياست معاونان برگزار شد.

قرار است معاونان وزير خارجه کشورمان پنجشنبه هفته جاري (9 بهمن ماه) در شهر استانبول با نمايندگان سه کشور اروپايي (آلمان،‌ فرانسه و انگليس) در گروه 1+5 در ادامه رايزني‌ها در خصوص راه‌حل جامع هسته‌اي به صورت چهارجانبه ديدار و گفت‌وگو کنند.

آنگونه که سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه کشورمان اعلام کرده در اين نيز فاصله ملاقات با نمايندگان چين و روسيه هماهنگ شود.
قرار است دور بعدي مذاکرات ايران و شش کشور در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ در اوائل فوريه در مونيخ آلمان برگزار شود.

از ديگر سو محمدجواد ظريف وزير امور خارجه که روز پنجشنبه دوم بهمن ماه به منظور شرکت در چهل و پنجمين اجلاس مجمع جهاني اقتصاد به داووس رفت، جمعه شب (سوم بهمن ماه) در حاشيه اين نشست ديدار نيم ساعته‌اي با جان کري همتاي آمريکايي داشت.

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان شب گذشته پس از ديدار نيم ساعته‌اش با جان کري همتاي آمريکايي در حاشيه چهل و پنجمين اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در داووس با بيان اينکه قرار شده است کارشناسان براي حصول نتيجه مذاکرات گفت‌وگوها را همچنان ادامه بدهند، گفت: در اين ديدار درباره ضرورت تسريع و تقويت روند مذاکرات به منظور جلوگيري از تخريب‌هايي که صورت مي‌گيرد، گفت‌وگو شد.
ظريف گفت: در ديدار با همتاي آمريکايي درباره بحث‌هاي مختلفي که دوستان ما در زوريخ پيگيري مي‌کنند از جمله تعداد سانتريفيوژها، روش‌هاي غني‌سازي و همچنين پيشنهادهاي مختلفي که از سوي طرفين مطرح بوده بحث کرديم.
وي با بيان اينکه قرار شد همکاران ما به ويژه کارشناسان فني دو طرف بحث‌ها را ادامه بدهند تا به يک نتيجه واحد برسيم، افزود: کارشناسان دو طرف شنبه نيز گفت‌وگوها را در زوريخ پيگيري مي‌کنند و تا پايان هفته نيز اين گفت‌وگوها را با همتايان اروپايي خود ادامه خواهند داد.
وزير امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزي خبر گفت: اميدواريم با تلاش‌هايي که صورت مي‌گيرد کار را هر چه سريعتر پيش ببريم.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در ادامه با اشاره به اينکه بخشي از دولت آمريکا به دنبال توافق با ايران است، گفت: گرچه گروه‌هايي هم هستند که با توافق موافق نيستند و سر و صداي زيادي هم از طرف آنها شاهديم. البته مهم اين است توافقي که راجع به آن بحث مي‌شود توافقي باشد که حقوق و عزت مردم ايران را به رسميت بشناسد؛ توافقي که قابل قبول باشد.
ظريف صبح شنبه زوريخ را ترک و از آنجا به رياض رفت تا به نمايندگي از دولت ايران در مراسم درگذشت پادشاه عربستان حضور يابد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان